Nieuwe bak, praktische vragen


Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Berichten
199
Leeftijd
35
De nieuwe bak is besteld bij van Wolferen. 100x40x30 (lxbxh). Bewoners, 3 clarkii kreeften+neocardina garnalen. Kastje wordt gemaakt door een bevriende timmerman.

Techniek : JBL e902 + oxidator.
Planten: in een voor kreeften niet bereikbaar hoekje, anubia+varens. Waarschijnlijk sluit in een hoekje af met een gaasje of iets dergelijks.

Het idee is om een rotswand van lavasteen te maken met veel holen en doorgangen waar volwassen kreeften door passen. Eventueel ondersteund met pcv buis. De wand zal zowel aan de zijkanten als de achterwand doorlopen. Heb geen zwemruimte nodig in de bak. Aangezien het bakje maar 30cm hoog is zal ik stevig stapelen ipv lijmen. Mijn vraag is, hoe hoe je het schoon tussen de rotsen? Steeds alles afbreken?

2e vraag; de jbl garnaalveilig maken lukte prima met een filterguard, helaas kost dit veel stroming, en daarbij met de vervuiling van de kreeften zit het met een dag verstopt. Ik zie het niet zitten om dagelijks met mijn handen in de bak te moeten.

Zou het kunnen werken de inlaat te splitsen en dan op beide ingangen een spons te zetten? Of is het een beter idee om een HMF te maken met daarachter de filterinlaat?

Laatste punt: gaat het werken om de uitstroom te splitsen, 1 aan een zijde van de bak, en de andere in het midden? De 902 met 1 uitlaat op 100 liter water gaat best hard. (Spraybar is geen optie, dan zou het vuil juist in de achterwand geblazen worden)
 
Splitsen gaat prima werken inderdaad, en/of een grovere spons gebruiken die minder snel verstopt raakt. Meer oppervlak creëren. Een HMF kan ook natuurlijk maar kost je wel veel ruimte.
 
Grovere spons, gaan de garnalen daar dan niet doorheen? Wil wel graag van de filterquard af
 
Wel als het té grof is, dan zullen de allerkleinste garnalen er mogelijk doorheen kunnen. Is toch een kwestie van uitproberen.

Over de rotsen: ik vind stapelen wel eng klinken hoor, met het risico op glasbreuk. Schoonmaken lijkt me niet echt nodig als je garnalen hebt. Die maken de boel wel schoon. En anders af en toe even met een slang de boel doorspoelen. Afbreken zou ik niet doen ivm risico glasbreuk en pletten van vissen enzo...
 

Terug
Bovenaan