Nieuwe bak / nieuwe verlichting.


R

Robin-S

Guest
Ik ben bezig met het bouwen van een multiplex aquarium. De afmetingen zijn 200x60x75 (67cm wh). Het was eerst de bedoeling om deze bak te verlichten middels 4x39w t5 balken. Nu heb van een collega best wel mooie led verlichting gekregen. Het gaat om 4 armaturen (90cm) met witte ledstrips en 2 armaturen met rgb. Ik kreeg de hele handel compleet werkend met voeding en tc420 led controller.

Als de bak klaar is, heb ik een Zuid Amerika inrichting voor ogen. Er komen wat planten in maar het wordt zeker geen plantenbak. Ik heb nog nooit met led verlichting gewerkt en twijfel erg of dat het voldoende licht zal gaan geven. Ik kan ook op safe gaan spelen en voor de t5 balken gaan maar dat wordt alles bij elkaar ook best een prijzige grap (2x vsa's, 8x ip67 t5 doppen, 4x lampen, etc).

Ik zou graag willen weten wat jullie mening is. Misschien zijn er wat ervaring deskundigen met diy led verlichting boven een 2 meterbak? Ik hoor het graag!

Mvg Robin
 
Tja das een moeilijke want de ene zweert bij Led terwijl de andere steevast bij de T5 blijft.
 
Diy is altijd een optie mocht je handig genoeg zijn.
Kan je dan de bridgelux Vero of EB series aanraden, zijn mooie en leuke lampjes die een flinke opbrengst hebben
 
Diy is altijd een optie mocht je handig genoeg zijn.
Kan je dan de bridgelux Vero of EB series aanraden, zijn mooie en leuke lampjes die een flinke opbrengst hebben

Mijn vraag was eigenlijk of de led strips/balken die ik al in mijn bezit heb krachtig genoeg zullen zijn om mijn nieuwe bak te verlichten. Ik kan wel zeggen dat ik handig ben. Alleen electronica is zeer zeker mijn zwakke punt. Ik heb dus ook geen idee waar je het over hebt:rolleyes:.

Tl verlichting samenstellen lukt me wel en aansluiten ook wel maar van led verlichting heb ik geen kaas gegeten. De set die ik nu heb is al aangesloten en werkt ook. Alleen moet ik de tc420 opnieuw programmeren.
 
Naja ik zou het gwn proberen, nee heb je en ja ken je krijgen

Het is het proberen waard inderdaad. Met 2 witte strips en 1 rgb per meter kan ik volgens mij best een eind komen.
Ik maak de lichtkap op zo'n manier dat ik ik hem hoe dan ook later makkelijk kan aanpassen.
 
Ik ben bezig met het bouwen van een multiplex aquarium. De afmetingen zijn 200x60x75 (67cm wh). Het was eerst de bedoeling om deze bak te verlichten middels 4x39w t5 balken. Nu heb van een collega best wel mooie led verlichting gekregen. Het gaat om 4 armaturen (90cm) met witte ledstrips en 2 armaturen met rgb. Ik kreeg de hele handel compleet werkend met voeding en tc420 led controller.

Als de bak klaar is, heb ik een Zuid Amerika inrichting voor ogen. Er komen wat planten in maar het wordt zeker geen plantenbak. Ik heb nog nooit met led verlichting gewerkt en twijfel erg of dat het voldoende licht zal gaan geven. Ik kan ook op safe gaan spelen en voor de t5 balken gaan maar dat wordt alles bij elkaar ook best een prijzige grap (2x vsa's, 8x ip67 t5 doppen, 4x lampen, etc).

Ik zou graag willen weten wat jullie mening is. Misschien zijn er wat ervaring deskundigen met diy led verlichting boven een 2 meterbak? Ik hoor het graag!

Mvg Robin
Welke led wit en RGB zijn het? Type, aantal leds, wattage, voltage... Je hebt een tamelijk hoge bak dus je zult wel goede leds nodig hebben. De ledstrips per meter zou ik maar vergeten. Kijk even naar het advies van @tuinkabouter!
 
Welke led wit en RGB zijn het? Type, aantal leds, wattage, voltage... Je hebt een tamelijk hoge bak dus je zult wel goede leds nodig hebben. De ledstrips per meter zou ik maar vergeten. Kijk even naar het advies van @tuinkabouter!

Bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je met: ledstrips per meter vergeten? Begrijp je me wel goed? Er komen dus in totaal 4 witte en 2 rgb strips in de 2 meter bak. Ik heb werkelijk waar geen idee wat voor strips het zijn. Er zitten 69 witte leds per 90cm in.
Ik heb het advies van Tuinkabouter gezien maar vraag me af of jij het hele verhaal wel gelezen hebt. Ik heb dus geen verstand van elektronica en diens termen. Ik heb even gegoogled op Bridgelux led maar dan krijg ik alleen led chips of zo te zien. Geen voeding, geen aansturing, niets... Geen idee hoe ik dit moet gaan aanpakken. Daarbij komt dat ik weer voor een Z-A inrichting ga en zodoende ook geen bakken met licht nodig heb. Als jullie zeggen dat 2 witte ledstrips en 1 rgb ledstrip per meter te weinig zal zal zijn, lijkt het me beter om maar de aloude en beproefde tl verlichting te gaan plaatsen.

Kunnen jullie niet een kant en klaar boodschappen lijstje maken met wat ik nodig heb en waar online te bestellen. Dan kan ik de opbrengst en kosten vergelijken met de 4x 39w t5 verlichting die ik voor ogen heb.
Ik wil me best verdiepen in led verlichting maar er is zoveel op de markt en zie als leek door de bomen het bos niet meer.

Btw: Ik heb er geen probleem me als ik eventueel iets bij Alie express moet bestellen hoor.

Mvg Robin
 
Neem je contact op met JMB voor een 3w setje voor jouw bakmaat.

Mij werd toen €1200 voorgerekend voor mijn 200x70x70..
Maar dat is wel volle bak plantenbak

Uiteindelijk heb ik zelf wat gebouwd voor dat geld met 3x meer vermogen xD
 
Je moet maar aannemen dat ik het verhaal gelezen heb én begrepen! De ervaring leert dat men vaak tegen teleurstellingen aanloopt door met een led systeem te werken dat ongeschikt is voor het beoogde doel. Met het vergeten van de led strips bedoel ik dat je zeker met een bak van de aangegeven hoogte licht tekort zult hebben. Je moet in het geval van leds gaan voor de 3 Watt versie. Het voordeel van led ligt in de aansturings mogelijkheden maar ook in het besparen van energie. Maar uiteraard kun je ook kiezen voor TL verlichting.
 
Dan kan ik de opbrengst en kosten vergelijken met de 4x 39w t5 verlichting die ik voor ogen heb
Ben bang dat je hier ook niets aan hebt
Mijn bak is de zelfde hoogte en heb daar 4x54 watt en 4x45watt hangen wat gewoon te kort is om de boel goed verlicht te krijgen lees fatsoenlijke planten groei te verkrijgen
 
Ben bang dat je hier ook niets aan hebt
Mijn bak is de zelfde hoogte en heb daar 4x54 watt en 4x45watt hangen wat gewoon te kort is om de boel goed verlicht te krijgen lees fatsoenlijke planten groei te verkrijgen

Het is eigenlijk altijd mijn bedoeling geweest om 4x 39w t5 te combineren met led verlichting. Nogmaals; ik heb geen bakken met licht nodig bij mijn beoogde inrichting. Op wat echinodoras bleheri en wat crypto's na zal de inrichting enkel uit hout en stenen bestaan.

Trouwens...Ik heb het iedere keer over 4x 39w. Het gaat me niet echt om de wattage maar meer om de lengte v/d buizen. Die kunnen niet langer worden dan 90cm. Volgens mij vallen 45w buizen ook nog in die categorie.
 
Het is eigenlijk altijd mijn bedoeling geweest om 4x 39w t5 te combineren met led verlichting. Nogmaals; ik heb geen bakken met licht nodig bij mijn beoogde inrichting. Op wat echinodoras bleheri en wat crypto's na zal de inrichting enkel uit hout en stenen bestaan.

Trouwens...Ik heb het iedere keer over 4x 39w. Het gaat me niet echt om de wattage maar meer om de lengte v/d buizen. Die kunnen niet langer worden dan 90cm. Volgens mij vallen 45w buizen ook nog in die categorie.
3 JMB balkjes van 90 cm (3 Watt versies) á 139,95 per stuk zullen niet misstaan in je bak. Omdat dit balkjes zijn die veelal voor een "reef" bak gebruikt worden zal er veel koelwit, en dus blauw in de balken zitten. Het zou dan ook goed zijn om één van de drie met veel rood te kiezen. Je bent dan verzekert van iets waar je jaren meer voorruit kan. Natuurlijk kun je ook mixen met je TL.
 
Ik ben me toch voorzichtig aan het verdiepen in een diy 3w led systeem voor mijn bak. Waarom diy? Omdat ik het leuk vind om zoveel mogelijk alles zelf te maken in en rondom mijn nieuwe bak. Ik zit echter vol met vragen en hoop dat jullie me hier antwoord op willen geven zodat het voor een leek (ik dus) ook begrijpelijk is.

#1: Ik wil graag 3w leds gaan gebruiken en dacht aan de kleur koel wit (4000a4500k?) en dieprode en blauwe leds. Hoeveel witte leds zou ik ongeveer nodig hebben? Als mijn research een klein beetje klopt heb ik zo'n 45 a 50 witte leds nodig (x 280lm). Of zit ik hier compleet naast?

#2: Klopt het dat ik mijn tc420 kan gebruiken om dit geheel aan te sturen? Ik las ergens iets over de tc420 aanpassen? Als iemand een betaalbaar alternatief weet om mijn verlichting te programmeren, hoor ik dat ook graag.

#3: Klopt het dat ik meerdere voedingen kan aansluiten op de tc420? Moet ik dan denken aan 4x 48v voedingen voor dit systeem? Moeten dit dimbare voedingen zijn of juist niet? Ik lees 2 verschillende dingen hierover.

#4: Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?

Nogmaals: ik ben echt een leek op dit gebied en als ik het echt niet zie zitten, begin ik er niet aan. Als ik er aan begin, zal ik het meeste bij Alie bestellen om de kosten nog enigzins beperkt te houden. Ik weet dat er kwaliteit verschil is met de gerenommeerde merken maar dat neem ik voor lief. Als iemand tips en trics heeft hoor ik het graag.

Mvg Robin
 
#1 Je hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden. Ik gaf al het voorbeeld van JMB. Ze hebben bijvoorbeeld een combinatie warmwit/rode balk met de ledverhouding; 6 rode leds en 21 warmwitte leds.
Daarnaast bestaat er een koelwit/blauwe led combinatie in de verhouding; 5 blauwe leds en 22 koelwit. Om een mooie menging te krijgen zou ik altijd kiezen voor combinaties op een balk maar dat is persoonlijk. Er zijn natuurlijk veel meer merken waarvan je "af kan kijken".
#2 Zelf gebruik ik als betaalbaar alternatief een eigenbouw aquarium controller gebaseerd op Arduino.
#3 Denkelijk moet je andersom redeneren; Gebruik één zwaardere voeding om meerdere balken aan te sturen.
#4 Kijk rond op forums; vraag hoe anderen het deden, bekijk de voor én nadelen. Heel belangrijk, denk aan de toekomst. Nu kan de gedachte zijn, ik heb genoeg aan.... Terwijl je toch op een dag besluit om, bijvoorbeeld een mooie plantenbak te willen. Zou het niet zonde zijn dat dan je (licht-)systeem onvoldoende blijkt en je wéér met een kosten post wordt geconfronteerd. Maak of koop dus zo ruim mogelijk dan is je systeem tijdbestendig!
 
En wat research, 24 uur en €1400 later heb je 2 van zulke jongens.
CFD522BC-CC6C-4751-8CD5-0ED088AEE9DC.jpeg

911E5FCA-1C30-433F-9F15-99AAAD8FEB27.jpeg


3300 lumen per grote led en ongeveer 120 lumen per gekleurd ledje...
4040 lumen ongeveer per cluster met alles op 100%
En dan heb je 12 clusters...
 
En wat research, 24 uur en €1400 later heb je 2 van zulke jongens.
Bekijk bijlage 245413
Bekijk bijlage 245414

3300 lumen per grote led en ongeveer 120 lumen per gekleurd ledje...
4040 lumen ongeveer per cluster met alles op 100%
En dan heb je 12 clusters...

Dat ziet er erg gaaf uit maar waarschijnlijk een beetje overkill voor mijn bak. Het lijkt me leuk om zelf led lichtbakken te maken maar €1400 euro...pfff. Dat moet toch wel goedkoper kunnen. Is mijn theorie zo slecht dan? 50 ×3w witte leds aangevuld met een flink aantal rode en blauwe leds?
Ik begrijp alleen de theorie over de voedingen nog niet echt. Helemaal niet icm de tc420.
 
Naja ik heb alleen al 72 gekleurde leds.
De witte zijn 30w per stuk, lopen momenteel op 10w.

Denk dat je met 50 3w ledjes nog tekort komt, en als je ze op 3w laat lopen zijn ze binnen een jaar weg..
 
Helder! Ik heb overigens bijna heel je album van je grote bak gelezen. Mijn complimenten voor de techniek die je hebt geplaatst. De bak ziet er super uit:thumbs:

Toch kan ik het idee om helemaal over te gaan naar led me niet loslaten. Ik heb er al veel over gelezen maar het kwartje wil erg slecht vallen haha. Ik ben vrij handig in het maken van aquaria van zowel glas als hout maar die elektronica....pfff.

Kan iemand me uitleggen in het Nederlands hoe en waarom ik de tc420 moet modificeren zodat ik een voeding kan plaatsen met een voltage van meer dan 24v? Een link in het Nederlands is ook goed. Waarschijnlijk zoek ik niet goed maar via google kan ik er niet veel over vinden.
Het schijnt iig wel te kunnen om bijvoorbeeld 4 of 6drivers van 48v parallel te plaatsen voor de tc420. Op die manier zou ik best veel leds kunnen aansturen.
 
Naja je hebt dan 5 kanalen beschikbaar en daarop kan je LDD drivers aansluiten waardoor je 48v voedingen kan gebruiken.

Dacht dat @Fozzy zijn tc420 had aangepast maar weet het niet meer zeker...

Maar het staat hier in het Nederland op het forum.
 
De 90 cm balken, met verschillende kleurmogelijkheden, kosten 139,95 lees ik hier:

https://www.jmbwebshop.nl/a-3724956...ight-2w-1b-alsmede-all-blue-3watt-uitvoering/

De allernieuwste controller kost 149,95.

https://www.jmbwebshop.nl/a-50498697/jmb-aquarium-led-verlichting/jmb-multi-controller-nieuw/

Voor 4 balken met controller is dus € 709,75 genoeg.

Waarbij TS natuurlijk ook kan denken aan de meer voordelige TC 420 controller. (Die overigens al ingebouwd zit in de genoemde JMB controller)
 
Na redelijk wat research begrijp ik de stof nu eindelijk en heb ik vandaag bijna alles besteld voor een diy led systeem.

20x 10w natural white 4000/4500k
10x 3w deep red
10x 3w royal blue
10x 3w violet

Dit alles komt te draaien op een 48v/480w voeding icm een aangepaste tc420 en losse drivers.
Ik ben ervan overtuigd dat dit meer dan voldoende licht zal gaan geven in mijn bak.
 
Na redelijk wat research begrijp ik de stof nu eindelijk en heb ik vandaag bijna alles besteld voor een diy led systeem.

20x 10w natural white 4000/4500k
10x 3w deep red
10x 3w royal blue
10x 3w violet

Dit alles komt te draaien op een 48v/480w voeding icm een aangepaste tc420 en losse drivers.
Ik ben ervan overtuigd dat dit meer dan voldoende licht zal gaan geven in mijn bak.
Je zit, hoe dan ook, nu verder in de goede richting. 'k Ben erg benieuwd hoe het gaat worden! Hopelijk kunnen we het gaan volgen? Succes alvast!
 
Ik heb veel bij Ali besteld. Voeding, leds, buck converter en heatsink lijm. De meanwell drivers heb ik wel in Nl besteld.

Verklaar me maar voor gek maar ik vind het het proberen waard. Vooral bij de 10w leds heb ik geprobeerd om de best mogelijke kwaliteit te krijgen. Deze waren ook zeker niet de goedkoopste. Mocht het na verloop van tijd toch niets zijn, kan ik altijd nog op zoek naar andere alternatieven.

Ik heb een aluminium constructie in mijn hoofd om de leds te koelen maar daar kom ik later wellicht nog op terug.
 
Je zit, hoe dan ook, nu verder in de goede richting. 'k Ben erg benieuwd hoe het gaat worden! Hopelijk kunnen we het gaan volgen? Succes alvast!

Dank je. Ik heb ook vierkante ogen van het beeldscherm door de vele uren die ik de afgelopen dagen achter de computer heb gezeten.

Ik zal proberen om mijn vorderingen met jullie te delen.
 

Terug
Bovenaan