Nieuwe bak met aqua soil opstarten: met of zonder planten?


mikkelnl

Active member
Lid geworden
19 oktober 2023
Berichten
38
Locatie
Zuidplas
Ben met een compleet nieuw aquarium bezig:
  • Een 120cm brede bak.
  • Een extern filter en een co2 systeem staan klaar.
  • Ook de hardscape (wat hout en stenen) zijn klaar.
  • De bodem is Tropica aqua soil.
Doel is een lekker vol beplante bak maken met carpet planten enz.

De vraag is nu een beetje:
  1. Opstarten ZONDER planten (dus eerst de extreme waardes van de nieuwe aqua soil verminderen door het schema van water verversen te volgen en dan na paar weken de planten te plaatsen), of...
  2. Opstarten MET planten (dus meteen bij de start veel plantjes er in zetten en het schema van water verversen volgen).
Als ik online rondkijk doen de bekende scapers op bijv. Youtube het altijd volgens methode 1. Maar, ik las ergens dat de kans op het 'melten' van planten minder is als je methode 2 volgt...

Wat is wijsheid? :) Of, wat is jullie advies?
Thanks!
 
Weer een vraag voor @Cornelius maar zo n soil geeft vaak ammoniak af en daarom moet je veel verversen en wellicht dat daardoor planten kunnen melten.
 
Weer een vraag voor @Cornelius maar zo n soil geeft vaak ammoniak af en daarom moet je veel verversen en wellicht dat daardoor planten kunnen melten.
Precies; dat verversen is geen probleem maar als ik voor een vermogen aan planten koop en die gaan onnodig kapot, zou zonde zijn ;-)
 
Dat was voor mij altijd grond om niet met een soil te beginnen. Hoe dan wel? Dat schreef ik in het topic: Voedingsbodem of tabletten daarnet.
 
Ik vind het wel een beetje bot uitgedrukt door @Edwin68 , maar hij heeft misschien wel gelijk:
Heb je al ervaring met aquariumplanten houden? Zo nee, dan zou ik je toch willen aanraden om wat kalmer aan te beginnen. Als je al wél ervaring hebt, heb ik niets gezegd.

Dan alleen mijn (beperkte) ervaring: ik heb methode @benvo gevolgd:dun laagje zand, laagje klei-lateriet mengsel eroverheen en dan de toplaag. En na een maand (ofzo, hangt van de groeisnelheid van je planten af) verder aanvullen met klei-laterietbolletjes.
 
Wat is wijsheid? :) Of, wat is jullie advies?
Daar zijn de meningen sterk over verdeeld, de 2 manieren die je voorsteld hebben hun voor- en nadelen.
Persoonlijk gebruik altijd de 1e manier.

1. is eigenlijk een Plantless Cycle. Een week of 4 laten indraaien zonder licht, met filter en verwarming, daarna al het water uit de bak, beplanten en afvullen.
Dan heb je ook nog:
3. een drystart wat erg goed werk voor een carpet van HC en MC. Eerst emersed de carpet een paar weken laten dichtgroeien, dan de rest beplanten en de bak afvullen.

Persoonlijk gebruik ik altijd 1: Een Plantless Cycle aka Dark Start als ik geen carpet van HC of Mc wil. Na die 4 weken is de bacteriecultuur zodanig goed ontwikkeld
dat de planten simpelweg gewoon beter aanslaan.
 
Zo, reageer dan niet hahahaha... :ROFLMAO:

Ik vind het wel een beetje bot uitgedrukt door @Edwin68 , maar hij heeft misschien wel gelijk:
Heb je al ervaring met aquariumplanten houden? Zo nee, dan zou ik je toch willen aanraden om wat kalmer aan te beginnen. Als je al wél ervaring hebt, heb ik niets gezegd.

Dan alleen mijn (beperkte) ervaring: ik heb methode @benvo gevolgd:dun laagje zand, laagje klei-lateriet mengsel eroverheen en dan de toplaag. En na een maand (ofzo, hangt van de groeisnelheid van je planten af) verder aanvullen met klei-laterietbolletjes.
Zeker, alleen nog geen ervaring met aqua soil ;) En ik dacht, ik maak 'n account hier om anderen te polsen... moet wel zeggen dat zo'n reactie als die van @Edwin68 niet meehelpt dat nog 's te doen :)

Daar zijn de meningen sterk over verdeeld, de 2 manieren die je voorsteld hebben hun voor- en nadelen.
Persoonlijk gebruik altijd de 1e manier.

1. is eigenlijk een Plantless Cycle. Een week of 4 laten indraaien zonder licht, met filter en verwarming, daarna al het water uit de bak, beplanten en afvullen.
Dan heb je ook nog:
3. een drystart wat erg goed werk voor een carpet van HC en MC. Eerst emersed de carpet een paar weken laten dichtgroeien, dan de rest beplanten en de bak afvullen.

Persoonlijk gebruik ik altijd 1: Een Plantless Cycle aka Dark Start als ik geen carpet van HC of Mc wil. Na die 4 weken is de bacteriecultuur zodanig goed ontwikkeld
dat de planten simpelweg gewoon beter aanslaan.
Thanks voor de tip!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Posten die over de grens gaan zijn verwijderd. Goed dat je er zo mee omgaat @mikkelnl 👍.

Nog even een toevoeging van mijn kant. Heb vrij recentelijk een bak opgestart (volledig soil en daaronder lavasplit) met de dry start methode. Vrij betrouwbare methode 👍. Darkstart is ook goed idd. Direct planten zou overigens ook kunnen, maar je hebt een reeks gevoeligere plantjes die kunnen smelten.
 
Ik gebruik dezelfde soil en heb mn planten er vanaf het begin in gezet, een deel heeft dat niet overleefd. Ik weet natuurlijk niet hoe het was gegaan als ik het anders zou doen, maar een eventuele volgende keer zou ik later beplanten of de drystart doen.
 

Terug
Bovenaan