Nieuwe Appelslakken doen niks


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik heb sinds vanmiddag een aantal nieuwe Appelslakken.
Nu zijn er twee die wel hun klepje open hebben, maar niet bewegen.

Een andere nieuwe Appelslak kruipt heel langzaam naar boven maar wel met tussenpozen.

Moet ik ze uit het aquarium halen en in een klein bakje water zetten en morgen opnieuw proberen?

Of moeten ze zich zo wel kunnen redden en dat het morgen wel goed gaat?

Wat kan ik het beste doen?

Mijn andere Appelslakken die ik al langer heb zijn gewoon normaal actief.
 
Ik heb de ervaring dat ze soms lang kunnen drijven of blijven liggen maar dat komt vast wel goed.
 
Geef ze de rust om te wennen en de omgeving in zich op te nemen, komt later wel goed.
 
Geef ze de rust om te wennen en de omgeving in zich op te nemen, komt later wel goed.

Ok.
Dan verschilt het enorm per slak.
Want bij mijn andere slakken ging het anders.
Zij kropen gelijk rond :)

Maar mijn nieuwe Appelslakken stikken niet omdat ze niet naar boven komen om lucht op te nemen?
 
Maar mijn nieuwe Appelslakken stikken niet omdat ze niet naar boven komen om lucht op te nemen?
Daar zijn ze slim genoeg voor, als ze daar behoefte aan hebben gaan ze wel, mogelijk pas als het licht uit gaat en ze zich wat veiliger voelen.
 
Zover ik weet kunnen ze zuurstof opslaan maar ik ben niet zeker (meen dat te hebben gelezen). Ik zou me geen zorgen maken in elk geval.
 
Twee Appelslakken liggen nog steeds hetzelfde.
Huisje half open.
Hoop dat ze morgen wel bewegen.
De derde kruipt wel rond, maar niet van harte.

Zoals gezegd, hopelijk morgen een betere dag voor ze.
 
Naast de appelslakjes geslapen zeker om bij elke verontrustende beweging van ze uit een diepe slaap op te schrikken :D
 
Tiny is erg met ze begaan in ieder geval. De slakken kropen zo langzaam dat ie tijdens het kijken in slaap is gevallen:D
 
Ik ondervind precies hetzelfde probleem als Tiny. Heb mijn slakken sinds dinsdag maar liggen er nog steeds roerloos bij. Heb ze in n bakje in het aquarium gezet zodat de vissen er niet mee spelen. Iemand nog advies wat ik kan doen of gewoon de tijd geven? Hoop dat ik ze niet vermoord heb door ze te snel erin te stoppen. Zoals jullie in mijn voorstel stukje hebben kunnen lezen ben ik overhaast begonnen en heb daar fouten in gemaakt. Heb de slakken waarschijnlijk dan ook niet langzaam genoeg laten wennen. Kan ik dit nu nog terugdraaien op een manier.

Moet ik hier trouwens een nieuw topic over beginnen aangezien het probleem haast hetzelfde is?
Bij dezen nog een foto van de appelslakken, drie hebben hun deurtje half open maar sluiten die ook niet als ik ze oppak of aanraak. De andere heeft hem nog gesloten. Dit is dus al enkele dagen zo. Ze stinken nog niet, tenminste ze ruiken een beetje zoals je verwacht.
47c46f05-e2c2-46a0-8f95-9567191afd7a.jpg

Alvast bedankt voor uw reacties/antwoorden

M.v.g. Rens
 
Ze stinken nog niet, tenminste ze ruiken een beetje zoals je verwacht.

Ruiken ze dan naar appels?
:D:sorry:


Zoals jullie in mijn voorstel stukje hebben kunnen lezen ben ik overhaast begonnen en heb daar fouten in gemaakt. Heb de slakken waarschijnlijk dan ook niet langzaam genoeg laten wennen. Kan ik dit nu nog terugdraaien op een manier.

Terugdraaien lijkt me niet mogelijk.
Ik heb zelf ook ooit gehad dat nieuwe slakken een paar dagen roerloos bleven (ze hadden wel hun klepje dicht maar soit) na introductie.
Net zoals die van Tiny_25 zijn ze na een paar dagen terug in gang geschoten...


Ik ondervind precies hetzelfde probleem als Tiny. Heb mijn slakken sinds dinsdag maar liggen er nog steeds roerloos bij. Heb ze in n bakje in het aquarium gezet zodat de vissen er niet mee spelen. Iemand nog advies wat ik kan doen of gewoon de tijd geven? Hoop dat ik ze niet vermoord heb door ze te snel erin te stoppen.

Tja, is moeilijk te zeggen natuurlijk maar ik zou ze wat tijd geven. En inderdaad nu en dan eens ruiken als ze onbeweeglijk blijven...

Is je bak ingedraaid eigenlijk of is het een "verse" bak?
 
Haha nee gewoon beetje zeeluchtje. Ja het is inderdaad een verse bak heb hem niet kunnen laten indraaien dus hoop niet dat dat teveel is geworden voor de slakken. Heb ook gelezen dan mensen ze juist al in de bak leggen met indraaien. Maar we zullen zien, hopen op het beste.
 
Ja, 1 kleintje. om de bacterie p gang te brengen.

Maar 3 vissen en 4 slakken is wat overdreven.
 
Haha nee gewoon beetje zeeluchtje. Ja het is inderdaad een verse bak heb hem niet kunnen laten indraaien dus hoop niet dat dat teveel is geworden voor de slakken. Heb ook gelezen dan mensen ze juist al in de bak leggen met indraaien. Maar we zullen zien, hopen op het beste.

Misschien worden ze door sommigen gebruikt tijdens het indraaien maar heb het sterke vermoeden dat er dan géén goudvissen worden bijgezet (vanaf dag 1).
;)
De combinatie van die twee (drie goudjes en vier appels) in een 60 liter bak is zelfs in optimale omstandigheden (ik bedoel vooral een stabiele, ingedraaide filter) geen optie dus in een nieuwe bak is het al helemaal problematisch.

Haha nee gewoon beetje zeeluchtje.

In jouw geval zou ik ze inderdaad even in het hang-on bakje houden en dagelijks ruiken. Als er nu ook nog één van die slakken begint te ontbinden is je water helemaal om zeep...

Maar we zullen zien, hopen op het beste.

Niet enkel hopen, hé! Zonder hulp gaat het gegarandeerd fout aflopen hoor.

Dus verversen, verversen ..... verversen

Oja, voor ik het vergeet:
en nog verversen!!
;)
(Geloof me vrij, het klinkt overdreven maar het is het niet: die goudvissen stoten groeihormonen uit a volonté en poepen als een racepaard en die appelslakken kunnen er ook wat van... :))
 
Die van mij bleven gewoon liggen.
's Nachts toen de lamp uit was, zijn ze gaan kruipen.
De een was de volgende dag wat fitter dan de ander, maar het is goed gekomen.
Had er wat komkommer ingelegd ( met vork eraan, anders drijft het), wie weet heeft dat ze ook wat gelokt.

Ik had ze eerst in een klein bakje water.
Later ze in het aquarium gedaan.
Ik heb er nog geen vissen in dus ze kunnen nog lekker wennen.

Ik heb er mooi wat nu.
Hopelijk gaan ze eitjes leggen, zodat ik straks voldoende heb voor in mijn toekomstige Juwel Vision 450.
 
Doen nog steeds niks na bijna een week. Eentje is na het oppakken ook blijven drijven. Heb ze allemaal opgepakt om te ruiken. Ruiken nog steeds naar de zee. Niks te ernstig. Maar dus geen enkele beweging. Begin me wel steeds meer zorgen te maken
 
Duurt dan inderdaad wel lang zeg maar goed ze stinken niet en dat is een goed teken. Misschien kun je er een of 2 gewoon in de bak leggen om te kijken of dat verschil maakt.
 
Heb er vandaag twee weg moeten doen die stonken en uit elkaar vielen. Vind het heel jammer en zielig voor de slakken. Weet alleen niet wat de oorzaak is. De andere twee vertonen ook nog geen enkel teken van leven dus verwacht dat die binnenkort ook gaan stinken. Heb ze nu dus ook uit het aquarium gehaald zodat ze het water niet nog meer vervuilen.
 
Heb er vandaag twee weg moeten doen die stonken en uit elkaar vielen. Vind het heel jammer en zielig voor de slakken. Weet alleen niet wat de oorzaak is. De andere twee vertonen ook nog geen enkel teken van leven dus verwacht dat die binnenkort ook gaan stinken. Heb ze nu dus ook uit het aquarium gehaald zodat ze het water niet nog meer vervuilen.

Ik heb je een privé bericht gestuurd :)
 
Heb er vandaag twee weg moeten doen die stonken en uit elkaar vielen. Vind het heel jammer en zielig voor de slakken. Weet alleen niet wat de oorzaak is. De andere twee vertonen ook nog geen enkel teken van leven dus verwacht dat die binnenkort ook gaan stinken. Heb ze nu dus ook uit het aquarium gehaald zodat ze het water niet nog meer vervuilen.



Jouw bak nog niet ingedraaid, he. Wat zit er nog meer in? Kan ook nitriet zijn. kunnen ze niet tegen.
 
Jouw bak nog niet ingedraaid, he. Wat zit er nog meer in? Kan ook nitriet zijn. kunnen ze niet tegen.
Er zitten nu nog kleine goudvissen in. Dit zijn grote vervuilers dus geef ik ze al iets minder eten en verdeeld over de dag. Verder ververs ik zoveel mogelijk water zodat de nitriet waarden ook niet teveel wordt voor de vissen. De vissen gaan zeer waarschijnlijk aankomende lente al een vijver in als ik een geschikte vind, dit ivm de grootte die ze gaan aannemen. De slakken kunnen gelukkig wel blijven, als ze de komende dagen overleven. Ik hou mijn hard vast.
 
Er zitten nu nog kleine goudvissen in. Dit zijn grote vervuilers dus geef ik ze al iets minder eten en verdeeld over de dag. Verder ververs ik zoveel mogelijk water zodat de nitriet waarden ook niet teveel wordt voor de vissen. De vissen gaan zeer waarschijnlijk aankomende lente al een vijver in als ik een geschikte vind, dit ivm de grootte die ze gaan aannemen. De slakken kunnen gelukkig wel blijven, als ze de komende dagen overleven. Ik hou mijn hard vast.
Heb je een test om NH3/4 te meten? Wat is zoveel mogelijk water verversen?

Omdat ik te lui ben om het op te zoeken, hoe groot is je bak?
 

Terug
Bovenaan