Nieuwbouw Aquarium


S

Smartie57

Guest
Hoi,
Ik ben Martien en woon in Helmond.
35a 40 jaar geleden had ik een aquarium, nu op mijn 60e wil ik een nieuwe aanschaffen, ik verwacht dat dat op korte termijn gaat gebeuren, de bak zal ongeveer 150 of 180 gaan worden. Een Dennerle Co2 met Ph controler heb ik al nieuw aangeschaft inmiddels.
Ik weet dat er veel is veranderd in 40 jaar, zo heb ik hier in huis een wateronharder water heeft een PH van 7 en de GH is 0, de Kh is 6a7.
Om maar met mijn eerste vraag te beginnen.
Is het mogelijk om druppelsgewijs continu water (gemengd wellicht ivm de GH waarde) toe te voegen en via een overloop weg te laten stromen ? of denken jullie niet doen ?
Ik vraag het ivm met het aquarium wat ik wil laten bouwen, wel of geen gaten in de bodem ??

Ik kan toch op boven genoemde manier het e.e.a. zo regelen dat er per week ongv 1/3 aan water wordt ververst !?

Graag jullie mening over het e.e.a.

Alvast mijn hartelijke dank. :help:
 
Aangezien je een CO2 instalatie hebt aangeschaft, zal het zeker een planten aquarium worden.

Voor een plantenaquarium in een verlaging van de KH meer van belang.
Met een waterontharder, heb je nog steeds een hoge KH, maar geen GH.
De GH is aangevuld door zout, dus je hebt overdreven gezegd, zoutwater gekregen.

Voor planten en veel vissen is zacht water belangrijk. Zachtwater in de aquaristiek is iets anders dan zachtwater in het huishouden.
In de aquaristiek wil men de GH en KH en het zoutgehalte ( geleidbaarheid) verlagen.
Dit gaat met osmose water. En deels niet onthard kraanwater.

Sorry voor de overvloed aan info.

Overloop.

Daar komt veel bij kijken. Aanvoer en afvoer van water moet aangelegd worden.
Daarnaast is wekelijks verversen zuiniger. Daar je een deel water eruit haalt en er nieuw in gooit.
Bij continue verversen haal je ook gelijk weer verdund vers water eruit. Door het continue mengen, moet je meer water verversen.

Je kunt het verversen wel makkelijker maken, door een aftapkraan te maken. Slang aan koppelen, kraan open. Bak deels leeg laten lopen. Kraan dicht. En weer aanvullen met water. Je hoeft dan niet aan een hevelslang te zuigen.
 

Terug
Bovenaan