Nieuw-Vossemeer(NL)- Paul's Aquarium Support


M

Miekiepiekie

Guest
Goede avond,

Heeft iemand toevallig ervaring met https://www.paulsaquariumsupport.eu/ ?
Als ik de site zie bij actualiteiten dan zou het bedrijf al bestaan vanaf 2015, misschien langer. Maar 2015 is het eerste jaartal wat ik kan vinden.
En ik kan geen ervaringen vinden, wat ik best apart vindt.
Het enige wat ik kan vinden is een bericht van ''3D rockzolid aquarium achterwanden en modules'' waarin ze zeggen dat PAS een achtergrond van hun in een acrylaat aquarium heeft gedaan. En dat is het.

Danku :)
 
Heb er zelf geen ervaringen mee maar heb wel gelezen dat men zowel acryl- als glasaquaria op maat en naar wens bouwt. Ook heeft men blijkbaar vrij recent een groter pand betrokken om zich nog meer op deze speciaalbouw te kunnen richten.
 
Ja dat zag ik ook.

Maar nu viel mij ook op dat op de site bij het gedeelte waar hij het heeft over zijn andere dienst (aquariums inrichten). Hij gephotoshopte voorbeelden gebruikt (als in een afbeelding over het aquarium plakken).

Om die reden heb ik besloten het toch niet te vertrouwen, en wordt het aquarium gemaakt bij Aqualife in Belgie, nog even 1 showmodel bekijken en dan kan die gemaakt worden.

Heb bij Aqualife ook gevraag hoe het zit met acrylaat qua dikte omdat het mij ook leek dat dat wat PAS aanraadde te dun zou zijn voor een rimless bak. En het bedrijf die dat maakt voor Aqualife raadt ook veeeeel dikker acrylaat aan voor rimless.

Dus ben achteraf blij dat ik het niet heb gedaan :)

Bedankt voor je antwoord!
Was vergeten dat dit nog open stond :p
 
Klopt helemaal, acrylaat schijnt bij grotere bakken door de grotere waterdruk meer te buigen dan glas. Dus moet het acrylaat dan veel dikker zijn om dat doorbuigen te voorkomen, en valt daardoor ook het argument grotendeels weg dat een acrylaatbak véél lichter zou zijn dan een glazen bak in dezelfde grote maat. Waar ik nog meer moeite mee heb is dat vissen meer vertekend te zien zouden zijn in een acrylbak, dus minder natuurlijk; daarnaast schijnt een acrylbak behoorlijk krasgevoelig te zijn (wel kunnen krassen eruit gepolijst worden, maar dan zal het acrylaat op die plek toch dunner worden en als de krassen aan de binnenkant zitten moet de bak eerst leeggehaald worden). Al deze details hebben mij doen besluiten niet voor een acrylbak maar voor een glazen bak te gaan, met optic white glas aan de voorzijde en zijkanten (zijkanten hoeft natuurlijk niet als er een meubel omheen gebouwd is of zal worden). Maar als je geen kleinkinderen op bezoek krijgt die af en toe met Duplo op je bakruiten slaan dan kan een mooie rimless acrylbak best een optie zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt helemaal, acrylaat schijnt bij grotere bakken door de grotere waterdruk meer te buigen dan glas. Dus moet het acrylaat dan veel dikker zijn om dat doorbuigen te voorkomen, en valt daardoor ook het argument grotendeels weg dat een acrylaatbak véél lichter zou zijn dan een glazen bak in dezelfde grote maat.

Het scheelt niet veel nee, bij grotere bakken zal het 10% zijn.
Dit is effectief natuurlijk heel wat gewicht, maar het is niet dat het gigantisch veel scheelt percentueel.

Optic White is eigenlijk ivm dikte inderdaad een betere keuze. Zeker als je geen vertekeningen wilt hebben.
Maar ik zou bij bakken van 2+ nooit meer voor glas kiezen puur om de veiligheid. Als zo een ruit er uitklapt en je staat ervoor... lig je in 2 stukken op de grond.
Natuurlijk gebeurd dit niet zomaar, maar ik durf het niet aan.

upload_2018-8-29_15-30-47.png
 
Denk dat die grote ruiten niet snel knappen, bij meerdere dierentuinen heeft men héél grote glazen bakken waar tientallen bezoekers voor staan te kijken dus neemt men daarbij echt geen risico (er zouden immers zwaargewonden bij kunnen vallen als zoiets gebeurt). Zelf gebruik ik deze online calculator en vul daarbij de gewenste veiligheidsfactor 4 in om de noodzakelijke glasdikte te kunnen berekenen (wereldwijd is factor 2,8 of afgerond factor 3 de standaard veiligheidsnorm, factor 4 is dus extra veilig). Vul de maten van de bak in (klik daarbij naar keuze op mm's of cm's), vul de gewenste veiligheidsfactor in en de noodzakelijke glasdikte komt in beeld. Daarnaast vertelt de calculator wat de bak leeg en gevuld met water zal wegen. Leuk om mee te spelen en uit te vinden wat je nodig hebt !

https://www.easycalculation.com/measurement/aquarium-glass-thickness-calculator.php
 
Daar heb je een punt Bary57.
Dat was de reden waarom ik naar acrylaat zou willen gaan hahaha. Het gewicht (en om te kijken of ik het wat zou vinden om te hebben).

Toch maar over gestapt naar een optic white glas aan de voor en zijkanten, de achterkant en onderkant komt het ''normale'' glas.
Wellicht dat ik ooit een acrylaat bak ga proberen, kijken hoe krasgevoelig ik het vindt.
Zal maar beginnen met glas, had sowieso toch een glazen bak nodig voor de zekerheid ivm de vele stenen en takken die in de bak komen.

Jij ook bedankt voor het schema world citizen!
 
Vergeet bij het gebruik van veel stenen niet een foam-mat onderin de bak te leggen (is bij veel aquariumzaken en tuincentra te krijgen of te bestellen). Kun je op maat knippen en beschermt de glazen bodem.
 
Nou zeg, dat is toevallig!

Daar was ik net naar aan het zoeken :p hahaha (voornamelijk voor tussen het aquarium en het meubel, in de bak is idd ook een slim idee met zware dingen :) Niet aan gedacht)

Vroeg me alleen wel af hoe dat zit met kwaliteit.
Want die van ADA kost 70 euro. En van andere merken (denk aan JBL of aqualantis(?)) tussen de 5 en 17 euro.
Zit daar uberhaupt een kwaliteitsverschil in dat u weet?
 
Er zijn inderdaad verschillende matten in de handel maar de belangrijkste prijsbepalende factoren zijn de afmetingen en de matdikte. Met andere woorden, heb je een 2 meter bak dan kun je kiezen voor een mat over (bijna) de hele lengte of een paar matjes van kleiner formaat op de plekken waar je stenen gaat leggen. Maar dan komt het : kies je voor een laagje beach pebbles die weinig wegen dan kun je best toe met een 3 mm mat, kies je echter voor iets grotere stenen (al dan niet getrommeld) dan is 5 mm dik aan de orde. En kies je voor écht forse stenen die per stuk enkele kilo's wegen dan is een 8 mm of nog dikkere mat aan de orde (of een dubbele laag van 2 x 8 mm = 16 mm dik). Je moet feitelijk eerst besluiten welke stenen in je bak gaan komen, en daarvoor de juiste mat kiezen. Overigens zijn kalkvrije stenen het beste voor de vissen (beach pebbles, basalt, blauwkwarts e.d.), zeker in Amazone-biotoopaquaria. Kun je niets vinden wat getrommeld is om de scherpe kanten eraf te halen zoek dan naar basalt hotstones, die zwarte of grijze basalt massagestenen.
 

Terug
Bovenaan