Nieuw op dit forum


Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Berichten
270
Leeftijd
47
Hallo, sinds enkele weken heb ik een aquarium, een Aquatlantis (120x40x60 cm). Vroeger had ik op mijn kamer ook een aquarium maar in de loop der tijd ging mijn interesse uit naar andere dieren en nu dus weer terug bij vissen. Ik zal even opsommen wat er zoal aan apparatuur, vissen en planten aanwezig is:
- Eheim professionel 4+ 350 (1050 ltr/u)
- Tecatlantis Easyklim+ thermostaat (200W)
- Easy led control 2 plus
- Led lamp die standaard bij het aquarium zat
De vissen en garnalen
- 14 Phenacogrammus sp. ‘Fantastique’
- 9 Alestopetersius smykalai
- 6 Synodontis contractus
- 2 Synodontis flavitaeniatus
- 1 Pantodon buchholzi
- 4 Atya gabonensis

Planten
- Ceratopteris thalictroides
- Ceratopteris cornuta
- Echinodorus bleheri ‘Amazone’
- Echinodorus big bear
- Cryptocoryne wendtii ‘brown’
- Anubias coffeefolia
- Anubias nana
- Limnobium

En dan nog een groot stuk en een paar kleine stukjes hout en wat eikenbladeren in de hoop zo voldoende schuilplaatsen te hebben voor de synodontissen en de garnalen.
De vissen en garnalen komen allemaal uit Afrika, de planten niet. Het is dus geen echt biotoop aquarium maar ik hoop dat de bewoners deze samenstelling ook wel goed vinden. Misschien zit er al teveel vis in, maar ik had liever nog twee Synodontis flavitaeniatus meer willen hebben omdat ik her en der gelezen heb dat dat ook scholenvissen zijn, maar de winkel had er nog maar twee zitten.


 
Ik kon het niet laten een tweede bak erbij te nemen. Hadden ze toch gelijk in de winkel: het werkt verslavend. Weer een bak van 120 cm, maar nu iets minder hoog. Hij is net ingedraaid, de eerste vissen zitten er sinds een paar dagen in: 6 Etroplus canarensis. Daar komt nog een schooltje Pethia setnai bij (12 stuks lijkt mij een mooi aantal) en nog wat bodembewoners, maar welke soort dat gaat worden ben ik nog niet over uit. Een poging om een Indiase rivier ietwat na te bootsen: de vissen en planten komen allemaal in dezelfde rivier voor. Ik hoop dat de Etroplus de planten met rust laten, alleen maar hout en steen vond ik toch wat kaal, maar ik ben er bang voor.
 

Bijlagen

  • IMG_0423.JPG
    IMG_0423.JPG
    232 KB · Weergaven: 57
Mooie begin!
Ik ben benieuwd hoe het totaalplaatje er straks uit gaat zien:)
 
Hou er rekening mee dan vlindervissen meestal alleen levend voer eten en dat betekent dat iemand in de buurt krekels of meelwormen moet verkopen.
 
Welkom op het AF
 
Hou er rekening mee dan vlindervissen meestal alleen levend voer eten en dat betekent dat iemand in de buurt krekels of meelwormen moet verkopen.
´s Morgens voer ik aan alle vissen levend voer of diepvriesvoer (wel ontdooid natuurlijk). ´s Avonds krijgen ze kweekvoer en een paar voertabletten voor de bodembewoners. De vlindervis krijgt: krekeltjes, fruitvliegen, huisvliegen, af en toe een mot als het mij lukt er en te vangen en gedroogde rode muggenlarven. Hij is nog schrikachtig, want als ik hem een piertje uit de hand of uit de pincet wil voeren schiet hij weg. Voor meelwormen ben ik een beetje huiverig, als hij ze levend naar binnen werkt weet ik niet of die meelworm schade kan aanrichten. Ik heb buffalowormen in de diepvries liggen, maar die zinken helaas meteen.
 
´s Morgens voer ik aan alle vissen levend voer of diepvriesvoer (wel ontdooid natuurlijk). ´s Avonds krijgen ze kweekvoer en een paar voertabletten voor de bodembewoners. De vlindervis krijgt: krekeltjes, fruitvliegen, huisvliegen, af en toe een mot als het mij lukt er en te vangen en gedroogde rode muggenlarven. Hij is nog schrikachtig, want als ik hem een piertje uit de hand of uit de pincet wil voeren schiet hij weg. Voor meelwormen ben ik een beetje huiverig, als hij ze levend naar binnen werkt weet ik niet of die meelworm schade kan aanrichten. Ik heb buffalowormen in de diepvries liggen, maar die zinken helaas meteen.
bij mij gaat meelwormen al jaren goed. Echter moet je ze wel eerst 'gutloaden'. Maar als het bij jou zo goed gaat waarom zou je ze dan voeren :)

Leuk bestand en mooie bak :smitten:
 
Mooie begin!
Ik ben benieuwd hoe het totaalplaatje er straks uit gaat zien:)
Als alle vissen erin zitten zal ik nog een foto maken. Een beetje slechte foto, maar zo ziet de bak er nu uit.
IMG_0439[1].JPG

bij mij gaat meelwormen al jaren goed. Echter moet je ze wel eerst 'gutloaden'. Maar als het bij jou zo goed gaat waarom zou je ze dan voeren :)

Leuk bestand en mooie bak :smitten:
bij mij gaat meelwormen al jaren goed. Echter moet je ze wel eerst 'gutloaden'. Maar als het bij jou zo goed gaat waarom zou je ze dan voeren :)

Leuk bestand en mooie bak :smitten:
Wat bedoel je met ´gutloaden´? Ze eerst vol laten vreten?
 
Beide bakken zien er heel mooi uit:DD
Wat ik me afvroeg, als je het voer erin gooit gaan die tetra's/zalmen dan ook als een dolle tekeer?

Wormen kunnen idd problemen geven als ze een hard pantser hebben.
Als ze net verveld zijn kun je ze prima voeren
Vlindervissen kun je trouwens "trainen" dat ze eten krijgen met een pincet:)
 
De zalmen/tetra´s zijn ook gek op levend voer. Als ik fruitvliegjes voer schieten ze als gekken naar het oppervlak. Dat hadden ze snel door. Ook de kleine krekeltjes pakken ze.
Een medewerker van de aquariumspeciaalzaak heeft al jaren een vlindervis en die is inderdaad ´tam´: eet uit de hand. Valt zelfs zijn vinger aan. Het zou wel handig zijn als de mijne ook minder schuw wordt, dan kan ik ook uit de pincet voeren en dus nog gevarieerder voeren. Gisteren heb ik kleine sprinkhaantjes gehaald, hij heefte r een gepakt, maar liet uiteindelijklos. Misschien was dat sprinkhaantje toch nog te groot? Of ´wat een boer niet kent dat eet hij niet´?
 
Wat soms helpt, bijvoorbeeld bij grotere krekels, is het bakje 10 a 15 min in de vriezer zetten. De krekels zijn dan niet dood, maar verdoofd. Dan kan de vlindervis ze makkelijker pakken.
Sprinkhaantjes heb ik nooit geprobeerd, maar bij grotere krekels werkte het :)
 
Sinds vandaag ook 12 Pethia setnai erin. De Etroplussen lieten zich daarna een tijdje niet zien, aren zeker bang voor kleine visjes:)
 

Bijlagen

  • IMG_0443.JPG
    IMG_0443.JPG
    231.5 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
IMG_0452[1].JPG

De Etroplus zijn inmiddels gewend aan die kleine zwemmers.
 
Geen beginnersbakjes… succes !
Mooi !
 
Jawel, wel beginnersbakken, maar met goede adviseurs in de aquariumspeciaalzaak kom je al een heel eind!
 
Sinds enkele dagen zitten er twee van deze schimmels in mijn India-bak. Ik vind ze mooi om te zien, maar ik weet niet of dit wenselijk is. Ze verplaatsen zich ook, zij het heel langzaam, want inmiddels zitten ze een paar centimeter verder dan eergisteren.
 

Bijlagen

  • IMG_0462[2].JPG
    IMG_0462[2].JPG
    252.8 KB · Weergaven: 47
Dankjewel. Na wat hierover gelezen te hebben op o.a. dit forum heb ik besloten ze te laten zitten. Het kan voor de vissen en planten blijkbaar geen kwaad en ik vind het wel apart om te zien.
 

Terug
Bovenaan