Nieuw meubel bouwen


M

M.M.aqua.40

Guest
Hallo,

Het virus is toegeslagen!
Ik wil er een tweede bak bij.
Daarbij lijkt het mij leuk om zelf een meubel te maken van steigerhout.
onderaan is een tekening te zien met maten(niet op schaal haha)
De bedoeling is om er 2 dennerle nano cubes van 30 L in te zetten.
natuurlijk ga ik het hout zo behandelen dat het waterbestendig is.

Ik zit alleen met een paar vragen:
Hoe dik moeten de balkjes zijn om het hout te bevestigen(hoeveel gewicht kan zoiets aan)?

ik heb het vak waar de aquaria in staan 50 cm hoog gemaakt maar is dat hoog genoeg? heeft iemand daar ervaring mee? de bakjes zijn 35 cm hoog dus dan heb ik 15 cm ruimte om te werken.

zou ik ook bovenop evt. nog extra bakjes kunnen plaatsen als dat in de toekomst het plan is?

IMG_1849.jpg
 
Zou het gedeelte waar de bakjes op komen te staan niet van stijgerhout maken stijgerhout wil nog al eens gaan werken/kromtrekken.
 
reken maar 40/45cm voor de nano. Bij die 35cm zit de hoogte van de verlichting nog niet bij nl. Zojuist ff gemeten, en mijn nano30 is incl. de led verlichting 42cm hoog, houdt je weinig ruimte over bij onderhoud en inrichten.
 
Waarom niet open laten aan de bovenkant, heb je veel meer werkruimte.
Ook even gemeten, incl. lamp is het hier zelfs 47 hoog, op een 35 cm hoge bak.
 
Ik heb zo'n brede lamp die kan ik naar voren of naar achter kan schuiven, vandaar dat ik hem niet mee gerekend heb. Maar toch meer ruimte boven in? ik kijk ook naar foto's met stellingen maar daar kan ik niet goed inschatten hoeveel ruimte zij hebben tussen de bovenkant van het aquarium en de volgende plank.

Zou het gedeelte waar de bakjes op komen te staan niet van stijgerhout maken stijgerhout wil nog al eens gaan werken/kromtrekken.

Ja ik heb vaker met steigerhout gewerkt en ik weet dat krom kan trekken, corrigeer me als ik het compleet fout heb maar mijn plan was sowieso om het hout een tijd in de woonkamer te laten staan voordat ik er mee ga werken zodat ik het recht in elkaar kan zetten. daarnaast dacht ik dat de matten onder de aquaria het wel zouden corrigeren maar als ik het fout heb moet je het zeggen.
Kan de planken natuurlijk altijd van plaatmateriaal maken maar dan kan ik er boven evt. geen aquaria opzetten.

Wat denken jullie, hoeveel gewicht het kan hebben?
 
Waarom niet open laten aan de bovenkant, heb je veel meer werkruimte.
Ook even gemeten, incl. lamp is het hier zelfs 47 hoog, op een 35 cm hoge bak.

Omdat ik er eventueel nog bakken boven op wil zetten :oops:
 
Let wel voor dat het vocht uit het hout is dat duurt een tijd en dan nog blijft er dan nog een rechte plank over vraag ik me af
en waarom zou je dan boven op geen bakken kwijt kunnen
 
Aangezien ik de bovenkant van steigerhout wil maken om het meubel mooi te maken en dan kan er evt. geen aquarium meer opstaan of ik moet dan een oplossing hebben voor er onder
 
dit mischien een optie
Historisch-Eik-D-3245-1-1.jpg
 
Oh! Wat is dat dan?
 
laminaat met stijgerhout look dat over bv een triplexplaat van 18 mm lijmen en klaar
 
Wou net zeggen, gewoon normaal hout gebruiken en behandelen en dan iets van zo'n folie erover. Denk alleen wel dat de optie van @flipper34 wat mooier zal zijn, omdat hier ook de groeven en meer de feel van hout inzit. Hoef je ook alleen de zichtbare punten mee te behandelen, scheelt je weer in de kosten
 
Ja kan ook dan heb je boven iig een mooie plank.
 
Je kan ook de constructie van vuren maken en de afwerking met steiger (zo heb ik mijn meubel ook)

Zeker geen dragende constructie maken van steigerhout, zelfs als het een jaar in je woonkamer ligt kan het nog gaan werken.

de vurenbalken van mij constructie zijn niet behandeld... de steigerplanken hebben alleen een greywash beitslaag eroverheen. een beetje water kan het wel hebben natuurlijk.
 
Je kan ook de constructie van vuren maken en de afwerking met steiger (zo heb ik mijn meubel ook)

Hoe kan ik die constructie maken, had het zelf ook bedacht maar ik weet niet hoe ik het moet aanpakken en ik dacht dus dat steigerhout wel voldoende was. ik vind het zo mooi werken en de look spreekt mij aan.
 
Hoe kan ik die constructie maken, had het zelf ook bedacht maar ik weet niet hoe ik het moet aanpakken en ik dacht dus dat steigerhout wel voldoende was. ik vind het zo mooi werken en de look spreekt mij aan.

je maakt een skelet van vuren en timmert deze af met steigerhout.

waar de aquaria op komen te staan kan je het best een plaat op leggen, betonplex bijvoorbeeld maar triplex of watervast mdf kan ook.

zoek anders even op youtube hoe je een degelijk skelet in elkaar zet, krijg je wellicht vanzelf ideeen hoe je het aan moet pakken :)
 
Ik was al aan het speuren!

Dit zou dan bijvoorbeeld kunnen! natuurlijk andere maten.

onderste vak wordt een kastje middelste vak wordt voor de 2 aquaria en het bovenste gaat ''er af'' behalve het gedeelte waar evt een 3e aquarium op kan staan om het gewicht te kunnen dragen. planken van bewerkt plaatmateriaal . en ombouw van steigerhout!

hoe denken jullie dat ik dan de bovenste plank mooi afgewerkt kan krijgen. of het steigerhout wat hoger maken zodat de plank er in ligt, dan zie je er niks van behalve als je er bij staat, maar ik ga het hout toch bewerken met beits denk ik.
 

Terug
Bovenaan