Nieuw lid


W

WillemB.

Guest
Goedendag,

Sinds vorige week ben ik op het aquaforum terecht gekomen na wat rond te struinen op internet, en zit nu al meerdere dagen te lezen. Zeker al de zelfbouw projecten en foto albums die erop staan zijn echt heel bijzonder.
Rede voor mij om ook eens sirieus de hobby verder uit te pluizen en me bij deze even netjes voor te stellen.

Ik ben dus Willem, en kom uit Woerden.
Denk zo een 10 jaar terug dat ik een 60cm aquarium had met binnenfilter en verwarming, guppy's en een paar corydorassen.

Nu sinds 8 maanden heb ik een aquarium van 100x40x50 staan.
Hierop heb ik een extern filter (tetra 1200 plus), externe verwarming (Hydor ETH 300W) en in het aquarium een CO2 trappetje.
Dat laatste ben ik nog in opstartfase mee aangezien ik nu 4 weken geleden een co2 set heb gehaald via MP.
Heb wel deze week een CO2 reactor gehaald, maar twijfel of ik deze op de huidige set monteer, of op een tweede lichter filter om een beetje doorstroming te houden.

Qua vissenbestand zit het volgende erin:

- stuk of 27 vuurtetras
- 3x otocinclus vittatus (dit moeten er meer worden, maar in oktober met vakantie geweest, en het voederautomaat diende helaas niet voldoende, dus 8 stuks verloren)
- 3x apistogramma cacatuoides vrouwtje. (2x een mannetje gehad, maar de eerste na 2 maanden verloren, en nu de 2e na 4 weken. Vrouwtjes doen het prima, twijfel wel of ik nog een mannetje haal, eerst maar uitzoeken wat het kan zijn)
- stuk of 80/100 mini japonicas (blijven maar groeien in aantal, dacht dat dit alleen in brak water was?, misschien is het verbeelding.)

Verder qua planten vooral gelet op Zuid Amerika planten, wil wel dat het plaatje enigzins klopt.
Watik zo qua namen even terug kon vinden:
- Staurogyne repens
- Micranthemum Monte Carlo
- Valisneria spiralis
- Rode lotus
- paar soorten Echinodorus
- Anubias op het hout
- enkele plukjes javamos


Denk dat ik alles wel heb verteld, alle problemen die ik hier boven noemde zal ik eens uitpluizen in de bestaande topics, of eventueel een nieuwe starten. Ook met waterwaardes moet ik nog veel leren, lijkt echt hokus pokus nu, dus nog zat te lezen.
In ieder geval nog een bijgaande foto zoals het er nu bij staat, Rechts groeide eerst meer javamos om die lelijke overgang tussen het hout te masceren, maar die was na een snoeibeurt uitgestorven. Laat ik rustig terug komen, en dan ziet dat er wat beter uit. Heeft geen haast.

Bedankt alvast voor alle info van jullie op het Forum.

20191214_191748.jpg
 
Welkom, mini-japonica's kweken gewoon op zoet, zijn grote broer de gewone japonica kweekt niet op zoet
 
Welkom, mini-japonica's kweken gewoon op zoet, zijn grote broer de gewone japonica kweekt niet op zoet
Ah, vandaar, maar ze ruimen lekker op, dus wat mij betreft mogen ze door gaan zo. En de kleintjes worden soms opgegeten, maar dat houd het in toom.
 
wat een prachtige bak, welkom.
 
prachtige bak!
welke plant staat helemaal rechts? dezelfde als links van het midden?
 
Laatst bewerkt:
prachtige bak!
welke plant staat helemaal rechts? dezelfde als links van het midden?
Dank je, Ik denk dat je de Anubias Barteri op het hout bedoelt? Mooie plant, met af en toe een bloemetje
 
Dank je, Ik denk dat je de Anubias Barteri op het hout bedoelt? Mooie plant, met af en toe een bloemetje
Heeft een eeuwigheid geduurd zeker dat ie zo groot is geworden? Of heb je hem groot gekocht?
Kan aan mij liggen natuurlijk maar in mijn bak groeide dat ding nauwelijks.
 
Heeft een eeuwigheid geduurd zeker dat ie zo groot is geworden? Of heb je hem groot gekocht?
Kan aan mij liggen natuurlijk maar in mijn bak groeide dat ding nauwelijks.

Opzich groeien ze erg hard, vind het ook lastig om ze te snoeien, vind de geknipte stammen er niet heel mooi uit zien.
Maar denk dat ik hem elke maand wel inkort, zeker met grote bladeren.
 
Ik wens je een hartelijk welkom op dit geweldige forum! :petjeaf:
Mijn complimenten voor je bak, het ziet er mooi uit allemaal hoor. Ik hou wel van die grote stukken hout die je gebruikt hebt. En ook de afwisseling in grotere planten en wat fijnere beplanting heb je netjes gedaan!
Ik herken mezelf erg in je verhaal en vond het destijds erg leuk om uit te vinden wat voor mij een fijne manier was om met CO2 te werken en om alles in balans te krijgen in mijn bak.

Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe bak gestart en daar een foto-album over gemaakt op dit forum. Ik kan je erg aanraden om dit te doen. Ik kreeg veel nieuwe tips en ideeën van andere leden en ben momenteel aan het proberen wat ik een leuke vorm vind in de planten snoei. Het album staat hieronder, de Juwel 180 is het. Daar zit wat meer diepte in, en dat is erg leuk om in je aquarium te creëren.

Veel plezier in deze prachtige hobby!
 
Mooie bak, erg mooie opstelling van de planten.
 

Terug
Bovenaan