Nieuw Juwel aquarium starten


T

TDS

Guest
Beste mensen van het Aquaforum,

Ik wil graag een Juwel RIO 240 gaan plaatsen naast mijn bureau, maar twijfel hier over om ��n rede.

De bak moet pal naast mijn bureau komen en staat daardoor half bij het raam. Mijn raam staat op het oosten en in de vroege uurtjes schijnt er zal er dus zon op de bak schijnen.

ik vraag mij af of dit problemen zal opleveren omtrent watertemperatuur, alg vorming, etc.?

De bak komt met zijn rug naar het raam te staan, waardoor er ook nog eens een achterwand naar het raam toe staat. Mijn gordijnen zijn blinderend. Eventueel zou ik achter de bak op mijn vensterbank nog iets kunnen verzinnen om het zonlicht tegen te houden, of raden jullie mij het af om de bak hier te plaatsen?

alvast hartelijk dank
Thomas

Hier is nog een foto van waar de bak zou komen te staan.

(uiteraard gaan de printer en mappen opzij zodra er een bak komt te staan)

RcLc6AX6CYk8g0YSVj4fpJg6upaz6KKq.jpeg
 
Wat betreft zonlicht en temperatuur lijkt het me geen probleem maar door de plek van het aquarium lijkt me het lastig om onderhoud te doen,vanaf de zijkant kom je niet overal bij en lijkt me ook niet dat je op je bureau gaat zitten bv of heb ik het mis?
 
Bedankt voor het antwoord!
In principe is dat geen probleem, bureau kan ook naar voren geschoven (ikea bureau is niet zo zwaar) en dan kan ik er eenvoudig achterlangs lopen om onderhoud te verrichten.
Ik wacht nog even af of ik nog wat visies van anderen krijg en anders ga ik er gewoon voor!
 
Lijkt me ook geen probleem. Zonder achterwand is het wel een ander verhaal denk ik (Krijg je waarschijnlijk veel alg, tenzij je gordijn altijd dicht is)
 
Draai je bureau een kwart naar rechts.
Zet je hem op de plaats waar nu de monitor staat.
Kan je er gewoon bij.
 
Ja die achterwand gaat best wat zon tegenhouden dacht ik zo.

Het bureau verplaatsen is helaas geen optie, dan staat mijn bed in de weg.
Ik kan achter het aquarium op mijn vensterbank nog een plank bevestigen waardoor de zon er sowieso vanaf de achterkant niet op schijnt, dan is het dus alleen een stukje aan de bovenkant. Dat kan volgens mij geen kwaad, omdat de lichtbak sowieso al warm wordt.

Hopelijk kan ik binnenkort meer laten zien :)
 
Als je in ieder geval zorgt dat er geen licht naar binnen kan via dat raam (achterwandje zoals je zegt!) heb je de grootste boosdoener al ge�limineerd. Zou je aan de achterkant nog een witte folie plakken, dan hou je ook nog flink wat warmte door direct zonlicht tegen. Of dan een extra plank nog nodig is? ik denk het niet, maar die kun je later altijd nog plaatsen mocht je vinden dat de ruit toch wel erg warm word.
 
Het is dan eindelijk zo ver. Ik heb een tweede hands aquarium op de kop getikt en hij staat nu een middagje te draaien in mijn kamer.
Langzaam aan begint het water weer zichtbaar te worden (ik was iets te gretig met het eerste emmertje water gieten).

Naast het feit dat ik meteen van een schitterend visbestand kan genieten heb ik wel een vraagje.

Ik weet natuurlijk dat een verhuizing niet ideaal is voor de visjes, maar dat de planten er gelijk zo slecht aan toe zouden zijn had ik niet verwacht.
Er groeit van voor naar achter overal alg en rap ook. Hebben jullie enig idee wat ik kan doen?
PH testje wees uit dat ik een PH waarde heb van 7,5. iets te hoog als ik de boeken moet geloven. Maar of de algvorming daar door komt weet ik niet.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

http://postimg.org/image/y6n5tvwlp/
http://postimg.org/image/5wsrf9jrt/

Op deze foto staat de alg vorming:

http://postimg.org/image/mk5k9sk8t/
 
breng als eerst de hoeveelheid licht terug. (geen zonlicht, maar daglicht)
en miss je lampen iets minder vaak aan doen.

Zelf heb ik een Rio 125 waarvan de lampen nu met deze hoeveelheid zon, weinig aan staan.
ook kun je CO2 toevoegen, met tabletten of CO2 apparatuur.

En algeneters kopen, werkt prima en preventief.
 
Heb je meteen de vissen er in gedaan?
 
Zitten er ook opstartplanten in?

Wat voor bodem heb je?
Als er silicaten in de bodem zit En in je water, zet jer er eerst hoornblad in,en cabomba/waterpest.
Die halen de silicaten uit het water.

Wat voor filter heb je?
 
Bedankt voor de antwoorden!

Hoeveelheid licht heb ik teruggebracht van 12 naar 8. Ik merk dat het alg daardoor een stuk minder aangroeit.
Ook heb ik nog even een watertestje laten doen bij de Ranzijn. Daar bleek dat mijn nitriet en nitraat ietsjes te hoog waren.
Volgens de verkoper was lichtduur terugbrengen inderdaad een goede oplossing.

Ik zal binnenkort eens even goede foto'tjes maken. De vissen zwemmen gezond en zijn volgens mij prima van de schrik van de verhuizing bijgekomen.
Nu alleen de plantjes nog even vrij krijgen van alg! :)


@nilo1804: ik heb water meegenomen van de verkoper, samen met kraanwater ( + Sera conditioneringsmiddel) gevoegd en daarna de planten erin.
Ten slotte rustig de visjes erin.


@Bertus: Er zit 1 java varen in.
1 Echinodorus magdalenensis
een hoop Sagittaria subulata

En nog wat planten, ik kan zo snel even niet vinden hoe die heten.
 
nitriet en nitraat ietsjes te hoog waren??//
Nitriet moet 0 zijn,,, en nitraat 10-15 ml.

Nu alleen de plantjes nog even vrij krijgen van alg!

Tja,daar zijn die snelgroeiers voor.
 
Als het filter lang heeft stilgestaan is de bacteriecultuur van het filter dood en moet het weer in balans komen,dit gaat vaak samen met een grote nitrietpiek dus blijf dat komende tijd in de gaten houden.
Als de no2 en 3 niet goed zijn lekker verversen met kraanwater en je geen bacterie middeltjes oid laten aansmeren in de winkel ;)
 
Hmm, in principe heeft het filter gedraaid tot het moment dat ik de bak ging verhuizen. De bak zag er namelijk goed uit voordat ik hem klaar maakte voor verhuizing, dus daar ga ik van uit.

Ik ga mij voor nu gewoon maar even richten op het verversen van water en het inkorten van de lichtduur. Mocht het erger worden kan ik altijd nog maatregelen nemen :)

Nu ik actief bezig ben met deze hobby ga ik ook maar eens een voorstelrondje doen in het voorstel topic, lijkt mij wel zo beleefd.
Daar zouden wij het verhaal over mijn aquarium kunnen vervolgen. Dit topic kan naar mijn mening namelijk gesloten worden aangezien het originele probleem (de bak plaatsen) is opgelost!
 
Hoe lang het filter heeft gedraaid doet er vrij weinig toe als het filter te lang heeft stilgestaan. Hoe lang heeft het filter eigenlijk stilgestaan?

~ Ivo
 
Verhuizing duurde maximaal twee uurtjes. Dus zolang ongeveer.
 
Dan zijn ze wel dood... hoeft niet altijd een probleem te zijn/worden maar helpt er iig niet aan om de boel in balans te krijgen.
 
Je bedoelt de bacteri�n dood John? Zou goed kunnen, maar kan net zo goed allemaal meevallen. Wij hebben meerdere keren lengere stroomuitval gehad en steeds iets aan het handje.

TDS zei:
Verhuizing duurde maximaal twee uurtjes. Dus zolang ongeveer.
Toen je het filter terug aanzette, kwam er toen een witte waas uit de uitstroom?

~ Ivo
 
Bedoel idd de bacteri�n.
Gaf al aan idd dat het geen probleem hoeft te zijn en is hier ook weleens het geval geweest zonder schade na een stroomuitval maar door het verhuizen en waarschijnlijk nieuwe kraanwater om de bak weer te vullen is de kans groot dat het bij de ts een ander verhaal is.
Lijkt op de foto's wel wat waas in de bak te zitten volgens mij.
 

Terug
Bovenaan