Nieuw huis, nieuwe bak


Mijn CO2 staat in lijn met mijn opvoerpompen gezien ik daar mijn reactoren heb.
Mijn uv-c staat op een aparte pomp
De uitstroom daarvan zit op een stuk pvc dat onderdeel is van de inlaat van 1 van mijn pompen waardoor het behandelde water direct mijn aquarium in gaat

Direkt het aquarium in dus.
Zelf zal ik alleen een UVC unit op de bak hebben... Planten ect hebben weinig kans van slagen :juggle:

Ben benieuwd allemaal!
Is een stelling (voorlopig) van de baan Richard?

Dat idee staat op een laag pitje inderdaad.
Kwa ruimte weet ik nog niet hoe ik precies ga uitkomen, dus of de stelling voorlopig of definitief van de baan is durf ik nog niet te zeggen. daar hoop ik na de 23e wat meer over te weten.

Dit project heeft iig voorrang.
 
Hoe doen jullie dat eigenlijk met onderhoud? gewoon de bioloog stil laten staan of word er met een bypass gewerkt die de bioloog op zichzelf laat draaien?

Zeker bij groot onderhoud van 2-3uur (kan altijd eens gebeuren) lijkt me dat handig, maar wellicht maak ik me druk om niks?
 
Hoe doen jullie dat eigenlijk met onderhoud? gewoon de bioloog stil laten staan of word er met een bypass gewerkt die de bioloog op zichzelf laat draaien?

Zeker bij groot onderhoud van 2-3uur (kan altijd eens gebeuren) lijkt me dat handig, maar wellicht maak ik me druk om niks?

Niet altijd hetzelfde, dat is afhankelijk van wat ik doe.
Wat versta je onder groot onderhoud... wat doe je dan. En heb je powerheads of enkel je opvoerpomp voor stroming?
Ik doe best veel in mijn bak zonder iets uit te zetten. Als ik in de sump werk ook, en dan zet ik rustig de opvoer een aantal uur uit. In de bak zelf heb ik powerheads dus die houden de stroming daar op orde en dat leeft wel door.
 
Mijn bioloog staat gewoon stil, maar nooit langer dan een uur

Niet altijd hetzelfde, dat is afhankelijk van wat ik doe.
Wat versta je onder groot onderhoud... wat doe je dan. En heb je powerheads of enkel je opvoerpomp voor stroming?
Ik doe best veel in mijn bak zonder iets uit te zetten. Als ik in de sump werk ook, en dan zet ik rustig de opvoer een aantal uur uit. In de bak zelf heb ik powerheads dus die houden de stroming daar op orde en dat leeft wel door.

Nouja ik ben met mijn 160x50x50 nu soms al 1,5uur bezig kwa voor de helft legen, onderhoud plegen (vooral algen wegpoetsen) en de bak weer vullen, alleen de potfilters blijven dan gewoon doordraaien :) met een overloop word dat was lastig.
vandaar de vraag.

en wat ik versta onder groot onderhoud? nou in de bak die ik nu heb, heb ik al eenmaal alle stenen, vissen ect uit de bak gehaald en alles even heel goed "schoongemaakt" waarna ik alles weer heb teruggeplaatst & losgelaten. Toen was ik (met afleiding tussendoor) wel 4uur verder.

wellicht dat het alg "probleem" zometeen al wel minder word en dit minder van toepassing is, maartoch.
 
Kleine tip van mij: als je alg wegpoetst zorg dan dat je dat onder water doet, dan is het een fluitje van een cent, als je de alg laat opdrogen is het een pokkekarwei alles weg te krijgen.
 
Nouja ik ben met mijn 160x50x50 nu soms al 1,5uur bezig kwa voor de helft legen, onderhoud plegen (vooral algen wegpoetsen) en de bak weer vullen, alleen de potfilters blijven dan gewoon doordraaien :) met een overloop word dat was lastig.
vandaar de vraag.

en wat ik versta onder groot onderhoud? nou in de bak die ik nu heb, heb ik al eenmaal alle stenen, vissen ect uit de bak gehaald en alles even heel goed "schoongemaakt" waarna ik alles weer heb teruggeplaatst & losgelaten. Toen was ik (met afleiding tussendoor) wel 4uur verder.

wellicht dat het alg "probleem" zometeen al wel minder word en dit minder van toepassing is, maartoch.

Check!, goed antwoord.. Je moet inderdaad er van uitgaan dat je geen algen meer hebt.

Ik stel hier even de vraag hoe vaak oud aquarianen hun ramen poetsen. Is dat om elke week, of bv om de 2 weken... ?

Het schoonmaken van alle stenen zou je niet graag willen nee. Dus ik begrijp nu waarom je het vraagt. Ik had hier zelf eigenlijk nooit echt over nagedacht, en snapte niet hoe die vraag kwam.
Snoeien en opruimen daarvan kost je een uurtje lijkt me. Dus wat @tuinkabouter zegt.... een uur alles stil leggen is prima.

Als je pompen en slangen schoon gaat maken moet dat ook in een uurtje kunnen... maar dat doe je dan gewoon niet tegelijk. Een tijdje later ergens.
 
Heb mijn bak aangesloten op 40mm pvc, 50% is eruit binnen 20min.
Vullen duurt 40-50min met thermostaatkraan.

Ramen was ik tijdens het leeg lopen en tijdens het vullen doe ik mest, snoeien, water testen.

Algen doe ik tijdens leegloop/vullen hangt een beetje van de timing af

Btw, met 32mm pvc hoef je ook niet echt leidingen te soppen ofzo..
 
Check!, goed antwoord.. Je moet inderdaad er van uitgaan dat je geen algen meer hebt.

Ik stel hier even de vraag hoe vaak oud aquarianen hun ramen poetsen. Is dat om elke week, of bv om de 2 weken... ?

Het schoonmaken van alle stenen zou je niet graag willen nee. Dus ik begrijp nu waarom je het vraagt. Ik had hier zelf eigenlijk nooit echt over nagedacht, en snapte niet hoe die vraag kwam.
Snoeien en opruimen daarvan kost je een uurtje lijkt me. Dus wat @tuinkabouter zegt.... een uur alles stil leggen is prima.

Als je pompen en slangen schoon gaat maken moet dat ook in een uurtje kunnen... maar dat doe je dan gewoon niet tegelijk. Een tijdje later ergens.

Nouja in een (nagenoeg) plantloze bak is algen onder controle houden best wel een dingetje.

Dan kan je 2 dingen doen:

- De verlichting de hele dag door erg laag hebben staan
- Elke week de ruiten ect poetsen

Aangezien ik graag mijn vissen zie rondzwemmen doe ik maar dat 2e :juggle:
Nu ontdoe ik elke week de ruiten & stenen (globaal) van bruinalg :)

huidige PVC leidingwerk heb ik nog geen 1x schoongemaakt :juggle:

Heb mijn bak aangesloten op 40mm pvc, 50% is eruit binnen 20min.
Vullen duurt 40-50min met thermostaatkraan.

Ramen was ik tijdens het leeg lopen en tijdens het vullen doe ik mest, snoeien, water testen.

Algen doe ik tijdens leegloop/vullen hangt een beetje van de timing af

Btw, met 32mm pvc hoef je ook niet echt leidingen te soppen ofzo..

Waar komt het water in die 40mm leiding voor het legen dan vandaan? zodra het waterniveau onder de overloop rand komt is er toch geen toevoer meer van water?

Moet wel toegeven dat ik nooit zo vlot ben tijdens onderhoud... :D
Maargoed je bioloog is natuurlijk ook niet meteen ontwricht als die 1 a 2 uurtjes stil heeft gestaan...
 
Ik heb een buis met vuilkorf over mijn overloop hangen met een gaatje erin.
In dat gaatje doe ik een stopje voordat de kraan naar het riool open gaat ;)

Je ramen zou je eventueel ook doordeweeks kunnen doen, als je het bijhoud is het een stuk minder geschrob om alles schoon te krijgen.
Bijkomend voordeel is dat je op die manier ook de algen het leven zuur maakt waardoor je uiteindelijk er ook minder last van gaat krijgen.

En aangezien je toch met een bioloog gaat werken.. je kan daar ook een refugium in maken op basis van algen, hierdoor migreren de algen vanuit het aquarium naar de bioloog.
Althans dat is de theorie.. praktijk ervaring heb ik er niet mee.
 
Nouja in een (nagenoeg) plantloze bak is algen onder controle houden best wel een dingetje.

Dan kan je 2 dingen doen:

- De verlichting de hele dag door erg laag hebben staan
- Elke week de ruiten ect poetsen

Aangezien ik graag mijn vissen zie rondzwemmen doe ik maar dat 2e :juggle:
Nu ontdoe ik elke week de ruiten & stenen (globaal) van bruinalg :)

Oke de waarschuwing dat ik van zee ben en niet van zoet... Het is een forum, dus een extra mening kan geen kwaad toch?

Het kan toch niet zo zijn dat mensen met bv van die stenen bakken voor ?malawi? altijd last krijgen van alg? Ook een setje Sluier zou gewoon zonder alg kunnen.

Als alg groeit is dat iets wat je kunt oplossen. Meer waterwissel, meer filtering, meer water, minder voeren, anders voeren, ander belicht, anders doseren, minder vissen, meer stroming.... etc
Ik zou zeker niet compenseren in wat jij een mooie verlichting vind. Mits dat dit natuurlijk niet absurd is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een buis met vuilkorf over mijn overloop hangen met een gaatje erin.
In dat gaatje doe ik een stopje voordat de kraan naar het riool open gaat ;)

Je ramen zou je eventueel ook doordeweeks kunnen doen, als je het bijhoud is het een stuk minder geschrob om alles schoon te krijgen.
Bijkomend voordeel is dat je op die manier ook de algen het leven zuur maakt waardoor je uiteindelijk er ook minder last van gaat krijgen.

En aangezien je toch met een bioloog gaat werken.. je kan daar ook een refugium in maken op basis van algen, hierdoor migreren de algen vanuit het aquarium naar de bioloog.
Althans dat is de theorie.. praktijk ervaring heb ik er niet mee.

Ah een aparte buis voor het leeg hevelen dus (of is het de uitstroom van je opvoer?), terugloop beveiliging die je tijdens het water wisselen even dichtstop met een stopje... Handig verzonnen :)

Ramen buiten de wissel om doen is ook een optie natuurlijk, maargoed eerst maar is even kijken hoeveel last ik zometeen van alg ga krijgen.
De Malawi bak heeft natuurlijk gewoon felle verlichting erboven hangen, en de gladde stenen zijn gewoon bevattelijk voor bruinalg (de ramen valt doorgaans reuze mee, meestal alleen wat richting het zand)

De aankomende bak zal wss warmere kleuren en enigszins bruining in het water hebben zitten, denk dat dit al aardig gaat schelen in de alggroei.

het refugium idee was ik ook al tegengekomen.
In 1 van je vakken kneiter veel verlichting hebben zodat alle alggroei daar plaatsvind ipv ergens anders... klinkt plausibel en wellicht dat ik het is een poging ga geven.

Oke de waarschuwing dat ik van zee ben en niet van zoet... Het is een forum, dus een extra mening kan geen kwaad toch?

Het kan toch niet zo zijn dat mensen met bv van die stenen bakken voor ?malawi? hebben en altijd last krijgen van alg? Ook een setje Sluier zou gewoon zonder alg kunnen.

Als alg groeit is dat iets wat je kunt oplossen. Meer waterwissel, meer filtering, meer water, minder voeren, anders voeren, ander belicht, anders doseren, minder vissen, meer stroming.... etc
Ik zou zeker niet compenseren in wat jij een mooie verlichting vind. Mits dat dit natuurlijk niet absurd is.

Als ik het zo her en der lees, toch wel :)

Maar toegegeven, heb nooit echt de "moeite" genomen om wat dingen uit te proberen om het tegen te gaan.
heb het altijd meer genomen zoals het is :) Heb er dan ook geen hekel aan om de bak te poetsen, maar soms denk ik inderdaad wel is van "Zit het er nou alweer?"
 
Rich

Bespaar je de tijd om een proefopstelling te maken,bij een groter aquarium zijn de verhoudingen anders als bij een klein bakje "de proefopstelling".

Ik begrijp niet direct de angst voor een waterlekkage of iets dergelijks,indien je vooraf een gat laat boren in een nieuw of bestaand aquarium,in de bodem of zijruit en daar een koppeling in plaatst dan kan er weinig mis gaan.

Wil wel de tip meegeven om bij een aquarium met veeel liters aan inhoud het te boren gat niet te klein te laten boren,ik zou voor zo'n 50 mm.Of misschien nog iets groter in diameter (moet je even over nadenken) gaan dan kan er eventueel een grote opvoerpomp zijn aangevoerde /opgepompte waterhoeveelheid kwijt.h
Het doorvoergat 50 mm. daar past natuurlijk een standaard koppeling in waardoor de doorvoer die uiteraard toch nog wat kleiner wordt in diameter.

Hou er vooral rekening mee met het uitdenken of laten maken van een bioloog dat het laatste vak van de bioloog een redelijk groot vollume heeft, dit mag best wel zo'n 30-40 liter zijn of liefst meer.
Je zal de eerste niet zijn die een bioloog zelf lijmt of laat maken waarvan het laatste vak van de bioloog te weinig waterinhoud heeft waardoor je misschien meerdere keren per week water moet toevoegen vanwege de verdamping die enkel zichtbaar is in het laatste vak.

Waarom een redelijk groot "laatste vak" , een bioloog en aquarium moet eigenlijk toch best wel 10 dagen kunnen draaien zonder er water aan toe te voegen,indien het laatste vak te klein is moet je misschien wel enkele keren per week gaan bijvullen,en dat moet je niet willen.
 
Rich

Bespaar je de tijd om een proefopstelling te maken,bij een groter aquarium zijn de verhoudingen anders als bij een klein bakje "de proefopstelling".

Ik begrijp niet direct de angst voor een waterlekkage of iets dergelijks,indien je vooraf een gat laat boren in een nieuw of bestaand aquarium,in de bodem of zijruit en daar een koppeling in plaatst dan kan er weinig mis gaan.

Wil wel de tip meegeven om bij een aquarium met veeel liters aan inhoud het te boren gat niet te klein te laten boren,ik zou voor zo'n 50 mm.Of misschien nog iets groter in diameter (moet je even over nadenken) gaan dan kan er eventueel een grote opvoerpomp zijn aangevoerde /opgepompte waterhoeveelheid kwijt.h
Het doorvoergat 50 mm. daar past natuurlijk een standaard koppeling in waardoor de doorvoer die uiteraard toch nog wat kleiner wordt in diameter.

Hou er vooral rekening mee met het uitdenken of laten maken van een bioloog dat het laatste vak van de bioloog een redelijk groot vollume heeft, dit mag best wel zo'n 30-40 liter zijn of liefst meer.
Je zal de eerste niet zijn die een bioloog zelf lijmt of laat maken waarvan het laatste vak van de bioloog te weinig waterinhoud heeft waardoor je misschien meerdere keren per week water moet toevoegen vanwege de verdamping die enkel zichtbaar is in het laatste vak.

Waarom een redelijk groot "laatste vak" , een bioloog en aquarium moet eigenlijk toch best wel 10 dagen kunnen draaien zonder er water aan toe te voegen,indien het laatste vak te klein is moet je misschien wel enkele keren per week gaan bijvullen,en dat moet je niet willen.

Het proefopstelling idee heb ik al laten varen :) verhoudingen kloppen inderdaad van geen kant.
Nee gaat wel goedkomen hoor, maar schaf voor de zekerheid wel een waterstofzuiger aan :D

Was zelf van plan om met 40mm PVC (55mm gat geloof ik) te werken voor de aanvoer naar bioloog, en 32mm voor retour bak.
Zou er een reden zijn om nog grotere maten dan dit te nemen?

2 gaten, 1 voor noodoverloop.

De bak & bioloog laat ik plakken & boren, alleen nog even kijken door/bij wie.

Bedankt voor de tip van het opvoer vak, had inderdaad al begrepen dat al het verdampte water daarin "zichtbaar" zou zijn. maar niet dat het zo vlot kon gebeuren :)
 
Jeetje wat een plannen...dat wat je schrijft over dat de voorbereiding zo leuk is herken ik wel! Veel succes!! Ben benieuwd wie m gaat bouwen :thumbs:
 
Mijn bak heeft de co2 reactor op een aftakking van de persleiding. Het water stroomt daarna terug naar het laatste vak van mijn bioloog.ik ga het dit weekend a
ansluiten. Volgens mij werkt het heel goed.

Groetjes John.
 
Serieus, is er niemand in dit forum die dit werkend heeft? Een Malawi of Tanga achtige steen bak zonder alg? Dit is toch gewoon iets wat verkocht word?

Nou op dit forum zijn er al niet zoveel Malawi & Tang houders jammer genoeg :deal:
Weet ook niet waar het verkocht word maar ik meld me aan :D

Mijn bak heeft de co2 reactor op een aftakking van de persleiding. Het water stroomt daarna terug naar het laatste vak van mijn bioloog.ik ga het dit weekend a
ansluiten. Volgens mij werkt het heel goed.

Groetjes John.

dus eigenlijk rechtstreeks terug het pompvak in.
Volgens mij moet dat ook gewoon werken... maar als je later nog even je bevindingen wil posten heel graag!
 
Serieus, is er niemand in dit forum die dit werkend heeft? Een Malawi of Tanga achtige steen bak zonder alg? Dit is toch gewoon iets wat verkocht word?

Ik had ook veel alg op de maanstenen. had er wel 3 algenetrs i zitten bij de Malawi,s . die hielden het weg,

Bak is nu leeg, door het gewicht de bodem wat gezakt. . du ,drup.
 
Ik heb er helemaal geen verstand van maar ik dacht dat steenbakken toch wel een doordacht concept waren. Veel filtering en waterwissel... secuur voeren en licht goed afstemmen.

Bak is nu leeg, door het gewicht de bodem wat gezakt. . du ,drup.

Poeh. hoe lang was de bak?
 
Ik heb er helemaal geen verstand van maar ik dacht dat steenbakken toch wel een doordacht concept waren. Veel filtering en waterwissel... secuur voeren en licht goed afstemmen.

Alg control in beplante zoetwater bakken is inderdaad goed doordacht.
In plantloze bakken dus niet :) of wel maar er is niemand met een sluitend antwoord.
Oké Nitraat & Fosfaat harsen worden nog wel eens gebruikt, met resultaat.
 
Ik had ook veel alg op de maanstenen. had er wel 3 algenetrs i zitten bij de Malawi,s . die hielden het weg,

Bak is nu leeg, door het gewicht de bodem wat gezakt. . du ,drup.

Das balen Bertus! Was het een bak met een zogenoemde zwevende bodem?
 
stond wel in een frame. Vorige keer was de achterkant gaan zakken, door het gewicht.
dus natte gangvloer. 3 uur snachts.
Gelijk alles regelen , handoeken op de vloer.
Ik heb er helemaal geen verstand van maar ik dacht dat steenbakken toch wel een doordacht concept waren. Veel filtering en waterwissel... secuur voeren en licht goed afstemmen.



Poeh. hoe lang was de bak?

1 meter. was 5 cm uit gelekt. . Gelijk de slang erbij. bak erbij.
Raak niet gauw in paniek, hoor.
Hoofd erbij houden. om 3 uur s,nachts.

Vrouwttje had niets gemerkt.
 
Vandaag dan eindelijk de woning kunnen bekijken en meteen alles opgemeten.
maximale wat kan is: 230x70x70, mij hoor je iig niet klagen.

Nu is even wat offertes op gaan vragen, heb er al 1 uitgezet maar die gaat zo te horen aardig in de papieren lopen.

Even een vraag van een wat andere orde:

Hoe lang is de verlichting in jullie bakken? in mijn 160 zit een balk van 150cm.
weerszijde houd je dus 5cm over. Wellicht dat het mooier is om de balken 20cm van weerzijdes af te houden maar heb geen idee.

hoe hebben jullie dit?
 
Ik persoonlijk vind donkere randen juist niet mooi, dus vind het daarom fijn om juist van links naar rechts de verlichting te hebben, maar daar zit altijd een persoonlijke voorkeur aan verbonden. Ik zou in jouw geval gewoon kijken voor 2 balken naast elkaar, met max 5 of 10 cm ertussen omdat de stralingshoek dit wel opvangt. Of juist in het midden elkaar overlappend omdat je daar je planten met de hoogste licht behoefte wenst te plaatsen.... Maar als het malawi wordt, is planten denk ik niet de echte prio
 
Ik persoonlijk vind donkere randen juist niet mooi, dus vind het daarom fijn om juist van links naar rechts de verlichting te hebben, maar daar zit altijd een persoonlijke voorkeur aan verbonden. Ik zou in jouw geval gewoon kijken voor 2 balken naast elkaar, met max 5 of 10 cm ertussen omdat de stralingshoek dit wel opvangt. Of juist in het midden elkaar overlappend omdat je daar je planten met de hoogste licht behoefte wenst te plaatsen.... Maar als het malawi wordt, is planten denk ik niet de echte prio

Midden Amerikanen, maakt kwa planten houden geen verschil overigens :juggle:

Had net een ingeving en hield mijn hand onder het uiteinde van de balk in de 160.. En nee vind een schaduwplek aan de zijkant niet mooi :)

Klinkt weer gaaf, man! Ik ben heel benieuwd wat je er van maakt!

Dank!
 
...omdat de stralingshoek dit wel opvangt....

Bijna geen enkele bak heeft de verlichting over de volledige breedte, juist vanwege de stralingshoek.

Op mijn bak van 120 ligt een led balk van 105, maar nergens een donker punt te zien. Dus de genoemde 5 a 10 cm moet geen probleem zijn.
 
Hoe lang is de verlichting in jullie bakken? in mijn 160 zit een balk van 150cm.
weerszijde houd je dus 5cm over. Wellicht dat het mooier is om de balken 20cm van weerzijdes af te houden maar heb geen idee.
Is de buis oom 150 cm dan of de balk

Als ik naar bv juwel kijk zijn de buizen bij een bak van 150 maar 120cm
Zelf heb ik bij de 250 4 buizen 120 cm en 4 buizen 89,5 cm en daarbij geen donkerplekken aan de zijkant
 
Is de buis oom 150 cm dan of de balk

Als ik naar bv juwel kijk zijn de buizen bij een bak van 150 maar 120cm
Zelf heb ik bij de 250 4 buizen 120 cm en 4 buizen 89,5 cm en daarbij geen donkerplekken aan de zijkant

Is de volledige ledbalk, deze is 150cm (met de houdertjes eraf houd je 145cm licht over.
 
Hoe merk je trouwens dat de bioloog toe is aan onderhoud? bij een potfilter merk je dat aan de uitstroom maar werkt dat met een bioloog & opvoerpomp net zo?
 
Hoe merk je trouwens dat de bioloog toe is aan onderhoud? bij een potfilter merk je dat aan de uitstroom maar werkt dat met een bioloog & opvoerpomp net zo?
Wel als er media in komt kwam ik achter..
Maar ik denk dat ik maar jaarlijks de impellor schoon ga maken om voldoende flow te houden.
Verder gewoon in de gaten houden of het niet over de schotten loopt waar het onderdoor moet gaan en dan zit je wel goed denk ik
 
Wel als er media in komt kwam ik achter..
Maar ik denk dat ik maar jaarlijks de impellor schoon ga maken om voldoende flow te houden.
Verder gewoon in de gaten houden of het niet over de schotten loopt waar het onderdoor moet gaan en dan zit je wel goed denk ik

Tuurlijk.. als het niet meer door het materiaal kan gaat het over het schot heen..

Heel logisch eigenlijk :D
 

Terug
Bovenaan