Nieuw hier en 3 sluiers gered uit een 30 liter kom


R

Robensa

Guest
Hoi allemaal ik ben nieuw hier en heb 3 sluiers gered uit een 30 liter kom, bij kennissen vandaan. Ze hadden ze nog niet heel lang gelukkig maar waren er alweer klaar mee. Ik heb jaren geleden ook altijd goudvissen gehad in een groot aquarium maar door verhuizing moest ik deze helaas wegdoen. Ik heb nu een jewel rio 180 aangeschaft en deze 2 weken laten draaien en ze overgezet nu ongeveer 3 weken geleden. 2 sluiers doen het goed de andere hapt steeds naar lucht hij heeft ook een hele dikke buik en korte vinnen. Hij kan nog wel naar beneden en hangt niet op zijn kop maar hij hat wel erg veel. Die andere 2 doen het niet maar happen nu wel steeds naar die zwakke. Daardoor had ik ze al na 2 weken draaien in het grote aquarium gezet vond het zo zielig. Ik doe veel waterverversen en voer 2x er dag een beetje. Er zit een pomp van jewel zelf in, is het beter een grote pomp aan te schaffen. Haha ik dacht red even een paar visjes maar ben inmiddels een klein kapitaal verder maar ben zo blij met ze word er helemaal gelukkig van
 
Heb je de waterwaarden ook gemeten en dan met name de nh3/4 en de no2?
 
Nee die moet ik nog even halen de ph en kh test waren goed die zaten er toevallig nog bij van de vorige eigenaar.
 
Ik heb net wel een grote waterwissel gedaan en de grind bodem grotendeels verwijderd daar kwam erg veel troep uit nu nog maar een dun laagje overgehouden.
 
Het is lastig inschatten zo Robensa. @jessicapilon heeft goede adviezen maar we hebben wat meer info nodig. Een paar foto's zou al enorm helpen :)
 
Het lukt me steeds niet foto u te loaden ze zijn steeds te groot?! Ik heb nu japi even in een bakje apart gezet en nu lijkt het beter met hem te gaan hij hapt geen lucht en drijft niet boven ook komt hij nu even bij.
 
Welkom!

Foto uploaden kan via upload besfand.


Zou er een buitenfilter bij halen, via markplaats kun je deze wel goedkoop krijgen.
Ook een NH3 en NO2 testje halen, wat je ook kunt doen is een colombo testkoffer met alle belangrijke druppeltesfjes voor drie tientjes. Druppeltjes zijn nauwkeuriger dan de stripjes.
Met goudvissen mag je veel verversen, als de temperafuur maar hetzelfde is. Zou om de dag 50% doen omdat de bak nog niet geheel is ingedraait en het toch grote vervuilers zijn. Zie je wat raar, direct weer verversen;)
 
Nog een kleine tip vervang het grind door zand het is een kwestie van tijd dat 1 van je vissen zich verslikt in een steentje. uiteindelijk worden 3 volwassen sluiers een best zware belasting op je bak dus een extern filter is idd aan te bevelen liefst eentje wie 5 a 6x je water volume rondpompt. Kwa voeding mag je best wat meer geven sluiers hebben geen maag dus zijn altijd hongerig, bij jonge sluiers mag je zelfs 4 a 5x per dag voeren. Verversen is afhankelijk van je waarden ik doe altijd 1x in de week 70%. Je zou kunnen proberen om de sluier wie boven in hangt doperwten te voeren (zonder velletje) dat werkt goed tegen verstoppingen.
 
Bedankt voor je reactie! Ik had ook al gelezen van zand er zit nu heel klein grind in. Ik ga op marktplaats even op zoek naar een externe filter vroeger had ik er 1 van eheim ik ga even kijken. Ik zal ze ook iets meer voeren en doperwten proberen. Er kwam ook zoveel troep uit die bodem. Is 3 sluiers niet te veel voor 180liter? 1 vis heeft het lichaam van een goudvis naar wel een dubbele staart die gaat ook veel achter die andere 2 aan denk een ruykin en telescoop oog
 
Het is vrij krap maar met goede filtering en ververs beleid kan het wel. Denk dat die andere een fantail is.
 
Robensa hier zie je duidelijk hoe je jouw foto's heel makkelijk kan uploaden hier op het forum.
Knipsel Aquaforum..PNG
 
Met het deels weghalen of goed schoonmaken van de bodem heb je ook goede bacterien verwijderd dus nu nog beter de waarden in de gaten houden.
 
Bodem toestanden haalt bacterieen weg maar geeft ook een stoot vervuiling en loopt NH3 op. Na die bodem toestanden moet je echt veel grote verversingen doen zoals 70%. Goudvis in een klein bakje gaat niet goed komen. Een klein beetje water vervuild zo snel zodat hij constant in giftig water ligt. Vis ademt water in en geeft ammoniak af door de omzetting in het lijf. Dan heel snel waterwaardes veel te hoog. Beste vis terug in aquarium. Minder stress en waterwaardes beter.

Aquarium 2 weken indraaien te kort. toen vissen erin nu 3e week wellicht NO2 piek. Verversen, verversen als je zelf niet kan meten met druppels.

Foto is echt handiger.

Weet niet wat je bedoel met korte vinnen maar als je zie dat de vinnen niet normaal zijn en er stukken verdwijnen of rafelen dan kan het zijn dat je een bacterieel probleem heb. Vinrot. Vaak zie je ook dat de oogjes wat meer naar voren komen. Als ware uit de kop komen te staan.
 
Ze zaten in 30 liter met zijn 3-en waardoor 1 steeds werd aangevallen dus ik moest wel. Ik ben druk aan het bieden op marktplaats voor een buiten filter. Japi is nu terug in het aquarium en vooralsnog gaat het goed hij zwemt nu na de waterwissel steeds onder water en hapt niet meer naar lucht. Het aquarium staat er nu 5 weken ongeveer dus hij moet nu wel in gedraaid zijn toch. Ik bedoelde met korte vinnen dat hij een klein lichaam heeft met korte vinnentjes ze ogen helemaal gezond mooie kleuren en de vinnen zijn gewoon helemaal heel ze hebben volgens mij niet geleden onder hun kleine onderkomen. Ik ga vanaf nu 1x per week verversen en kijken voor een goede filter
 
Ik ben geen kenner maar volgens mij mag je nog wel wat vaker verversen nu de bak net is ingedraaid en je met de bodem bezig bent geweest. Ik zou zelf toch wel watertesten hebben aangeschaft om het eea te kunnen vaststellen. Het zijn behoorlijke vervuilers in een vrij verse bak en dan heb je ook de bodem nogeens aangepakt.
 
Vind het top dat je de visje heb gered uit hun benarde situatie hoor :r

Zie dat je veel moeite doe om ze een goed huisje te geven. de 180 liter is al een aardige plons extra water voor ze. Inderdaad een extra filter zou helemaal top wezen.

Sluiers zijn een beetje zorgenvisjes. Je kunt duidelijk zien als er iets niet pluis is in het vissenhuis. Alle rare dingen die je zie als eerste echt een grote verversing doen. Minimaal 50%. Sluiers hebben een piccobello watertje nodig dus beter teveel en extra verversen dan te weinig. om de 4/5 dagen grote verversing van 70% zolang je nog geen ingedraaid extra filter heb.

Om je leven ivm verversingen makkelijk te maken heb je opvoerpompjes. Ik heb er eentje van EHEIM. de sterkste variant. Tuinslang aan pompje. Pompje in aquarium, tuinslang waar je wilt lozen, stekker erin en het water gaat eruit. Tuinslang aan kraan en vullen met vers water dezelfde tempratuur als aquarium is. thermometer erin en als je vult zie je dat water hoger/lager word dan bijstellen. Liever max. 1 graad warmer dan kouder. Afhevelen kan ook met tuinslang dan even zuigen totdat water loopt. Wel uitkijken dat tuinslang in aquarium ergens zuigt waar je sluiers niet bij kunnen. bijv. in bekertje zetten ofzo. Zijn nieuwschierig en gaan die slang nader bekijken en door zuigkracht kan oog kwijt raken.

Zoals ruben al melde paar keer per week doperwten voeren. Is voor darmen door te blazen. Sluiers gedrongen bouw vaak darmproblemen gaan dan drijven. diepvries erwten, handje in laagje water en ff kook erover n magnetron, velletje eraf pellen en klaar. Zijn ze verzot op. Maak je ze handtam mee.

Succes en vooral veel plezier met je sluiertjes
 
oja het aanvallen. Sluiers hebben geen tanden voorin de bek. Het aanvallen zal waarschijnlijk paaien zijn. Een vrouwtje heeft eitjes en de mannetjes gaan achter het vrouwtje aan en happen achter bij de kont en beuken in op het vrouwtje om de eitjes eruit te krijgen. Eitjes betekend een heerlijk maaltje voor ze dus vreten ze ook op. De mannetje kun je herkennen aan witte stippen op de kop bij de kieuwdeksels en een rijtje witte stippen op de borstvinnen.

Het is dus puur natuur als je geweld delicten in je aquarium zie. Het kan er hard aan toe gaan vandaar beter geen scherpe tierelantijntjes in het aquarium. De mannetjes beuken het vrouwtje overal tegen aan en dan heb je kans dat het vrouwtje beschadigd.

Na een eitjes ontlading verversen. De mannetje sproeien hom over de eitjes om te bevruchten dit tast je waterwaardes weer aan. De viezerikken. eitje doorzichtig, komt zwart stipje in dan is eitje bevrucht. na paar dagen zie je veelal op raam hangen hele kleine minivisjes. Leuk om te zien. Helaas vreten mama en papa ze wel op
 
Laatst bewerkt:
Iedereen ontzettend bedankt voor alle reacties!
Het gaat erg goed met de vissen nu ik denk toch dat de vele waterverversingen en het schoonmaken van de bodem hebben geholpen er zwemt geen vis meer naar boven het lijkt alsof het nu in balans is ook japi word niet meer aangevallen. Ik ben nu aan het kijken voor een buitenfilter maar ik laat voorlopig deze filter die erbij hoort goed indraaien voordat ik Verder ga met een nieuwe filter ik doe nu extra waterwissels.
Er komt echt veel kijken bij hrt houden van sluiers ik heb eigenlijk altijd al vissen gehad vroeger in een kom en in mijn eerste huis in een groot aquarium maar toen wist ik echt nog niet wat ik nu weet. Ik ben erg blij met mijn vissen en wie weet in de toekomst nog wel een groter aquarium ik ben besmet met het sluiervires denk ik
 
Eindelijk een foto van japi, max en Pieter mijn zoontje van 3,5 heeft ze een naam gegeven
 
leuk hoor. Zijn nog jonge visjes :smitten:Over een half jaartje zul je niet weten wat je zie hoe groot ze worden.

Nog wat tips. Je plantjes zitten in glaswol. Je vissen grondelen. Dat glaswol moet van je plantjes af. Plantje onder kraan dat spul eraf trekken en de worteltjes onder lopende kraan met vingers schoon wrijven. Anders krijgen ze dat glaswol in bek en naar binnen.

Je filteruitlaat moet je omhoog zetten zodat je beweging zie op het wateroppervlak. Beweging bovenin is zuurstof in het water.

Omdat je jonge visjes heb veel verversen. Deze geven nog groeihormonen af en belast het water. Minimaal 3 a 4 keer per dag voeren. een must voor jonkies. Kleine porties.

Extra filter er gewoon bijzetten. Ouwe gewoon erbij in laten. Dan heb je bacterieen en genoeg filtering. Bij schoonmaken kan je dan om de beurt doen zodat er altijd eentje blijft draaien met bacterieen die je nodig heb.

Veel plezier met je sluiervirus!!
 
Niet teveel de bodem gaan schoonmaken hoor. In die bodem komt veel vuil. Als je hierin ga wroeten komt er een stoot NH3 omhoog waardoor je watertje een klap krijgt. Dus als je plantjes ga doen eerst plantjes eruit en erin zetten en dan minimaal 50% verversen! NH 3 is giftig voor je vissen. Bij afhevelen gewoon lichtjes over de bodem waaieren dan hevel je genoeg af. Grind laten liggen.
 
Ga ik straks meteen doen dat glaswol eraf halen! Wist ik ook echt niet goede tip van die filter! Ik zet hem er gewoon bij ja ik ga vanmiddag even bij mijn schoonmoeder in de schuur kijken want een paar jaar geleden had ik een oud aquarium maar met een mooie eheim pomp aquarium is gesneuveld nadat ik kleiner ging wonen maar misschien staat de pomp er nog tussen. Ik voer nu extra lijkt alsof ze nu ook wat relaxeder zijn. Ik dacht al dat het nog jonkies waren ze zaten in zo een klein aquarium echt triest. Maar ik moet zeggen dat ik het ook niet wist dat ze zoveel liter per vis nodig hadden. Bedankt voor alle tips weer!
 
Ga ik straks meteen doen dat glaswol eraf halen! Wist ik ook echt niet goede tip van die filter! Ik zet hem er gewoon bij ja ik ga vanmiddag even bij mijn schoonmoeder in de schuur kijken want een paar jaar geleden had ik een oud aquarium maar met een mooie eheim pomp aquarium is gesneuveld nadat ik kleiner ging wonen maar misschien staat de pomp er nog tussen. Ik voer nu extra lijkt alsof ze nu ook wat relaxeder zijn. Ik dacht al dat het nog jonkies waren ze zaten in zo een klein aquarium echt triest. Maar ik moet zeggen dat ik het ook niet wist dat ze zoveel liter per vis nodig hadden. Bedankt voor alle tips weer!

Je kun ook niet alles weten hoor. Ik ben ook totaal naief begonnen en met de zelfde dingen als jij. Zijn gewoon beginners dingen waar jij nog niet aan denk.

impressie groei.
IMG_0156.JPG
IMG_0261.JPG
Mijne dat ik ze kocht en dan van jaar later. Die grote oranje witte is die kleine oranje witte. De geheel oranje was weer een nieuw kleintje van 3 maanden. De slakken zijn xxl uivoering
 
Die van jouw krijgen ook voordat je het weet de wouw factor hoor. Nu ze lekker ruim zitten groeien ze heel snel.
 

Terug
Bovenaan