Nieuw biotoop


T

Thijs sergooris

Guest
hallo iedereen,

Ik heb een juwel vision 260 en zou graag van de gewone gezeldschapsbak overschakelen naar een meer biotoop gericht aquarium. Nu ben ik aan het twijfelen welk biotoop? Hopenlijk kunnen jullie mij helpen beslissen aan de hand van volgende uitleg/eisen.

-Ik zou graag wat grotere vissen in het aquarium hebben.
- planten aanwezig, maar ook niet de super plantenbak
-onderhoudsvriendelijker dan nu, nu moet ik het leidingwater mengen met regenwater om de hardheid omlaag te krijgen (2/3 regen en 1/3 leiding). De exacte waarde hardheid weet ik niet. Zou dus graag meer leidingwater gebruiken.
-ik filter over 2 externe filters (tetra ex700 en eheim prof. 4 600)
-bak is 120 cm.
- dacht aan malawimeer of Tanganyika meer?
-speciale soorten?

Groetjes.
 
Tja, wat vind je mooie vissen? Welke zou je echt willen? Dan kijken waar die vandaan komen;)
 
Er zijn zoveel mooie vissen. Ben momenteel wat aan het bekijken/opzoeken.
Tips/adviesen zijn altijd welkom aangezien er zoveel soorten zijn.
Maar zoals ik al eerder had aangegeven wil ik eens wat 'grotere soorten' die natuurlijk in men bak passen (1,2m).
Zijn er ergens site's ofzo waar je criteria's kan aanvinken zodat er nog een selecte groep over blijft?

Graag zou ik ook weten welke soort het eenvoudigste te houden is: Malawi/tanganynka
 
Bij zowel Malawi als Tanganyika kan je wel wat kanten uit.
Alleen de inrichting moet je wel aanstaan. Steen, steen en nog meer steen. Tevens is planten houden bijna geen doen.
de enige mogelijkheid die je hebt is Anubias, Vallisneria en Javavaren.

Daarintegen heb je (zeker bij Malawi's) wel gekleurde vissen die best nog wat karakter in zich hebben.
 
Je wilt zoveel mogelijk gebruik maken van je leiding water dus dan is de eerste vraag wat is de waarde van dit leiding water.
 
Dirk hier kan ik niet direct een antwoord op geven, hoe kun je dit het beste testen? Met de stripjes?
 
Nee niet met stripjes die zijn heel onnauwkeurig.

Druppel testen zijn beter.

Maar als je nu de hardheid niet weet waarom ververs je dan nu deels met regenwater?
In mijn planten/gezelschap bak gooi ik puur kraanwater.
Ik weet dat dit een kh van 4 heeft dus dat is ok.
 
wil je grote vissen dan zou dit mogelijk zijn: sommige zijn wel aan de krappe kant
-1 red wolfvis
-1 kogelvis (niet aan te raden als je problemen hebt met je waterwaardes)
-channa community
- koppel cichliden dempsey

bij malawi bak of tanganyika bak stop je geen
 
bij het opstart van men eerste bak had ik het water laten testen bij een speciaalzaak en deze zei dat het water veel te hard was en dat er niks zou in groeien en rade mij aan om het te mengen met regenwater. zo doe ik het al jaar een half.
 
Maar ze hebben niet gezegd hoe hard?
Je kan ook even kijken of je water leverancier online wat info heeft.
 
Als je biotoopgericht wilt gaan is een testkoffer toch wel een vereiste, je wilt je water dan zo natuurlijk mogelijk bereiden en dan moet je toch zeker zijn dat het water dat je toevoegt zo dicht mogelijk op de waarden uit de natuur ligt.
Dat zou dan ook mijn eerste aankoop zijn ;)
Verder is het maar net wat je wilt. Wil je een kristalheldere bak? Blackwater? Welke soort vis vind je mooi? Rovers, cichliden, labyrinthen, etc.
Veel planten, veel stenen, veel hout, wat wil je aan inrichting?
Ik kan hier zo een heleboel gave biotopen opnoemen, maar dat zal mijn smaak zijn, hoeft niet te zeggen dat dat ook jouw smaak is.
 
Hey,

Biotodoma Cupido vind ik zeer mooie vissen en nog enkele andere soorten maar daar is mijn 1,2 m bak te klein voor.
Momenteel staat de bak bij men vriendin in haar huis. Ik ben hier dus enkel savonds en op zondag. (Ben zelfstandige als beroep) dus echt heel veel tijd heb ik niet en als er eens iet gekocht moet worden voor het aquaria is het op zondag
Ben nu meer aan het overschakelen op leidingwater om het wat onderhoudsvriendelijker te maken aangezien ik anders bij haar oma (woont achter haar) met emmertjes regenwater moet gaan halen.
Zou wel willen overstappen op een Malawi bak of andere bak met wat grotere vissen in, maar dan moet ik men huidig bestand vernieuwen en oude vissen zien weg te krijgen. Wat georganiseer dus

Ben wel elke zondag bezig met het aquaria, soms tot vervelens toe van men vriendin.

Groetjes
 
als ik je lijstje doorlees denk ik aan een mooi koppel cichliden met eventuele bijvissen. zorg dan voor rustige en vriendelijkere cichliden. ik weet niet wat je voor vissen nu hebt, maar misschien valt hier nog iets in te combineren?

suggesties:

zwarte acara (Cichlasoma portalagrense)
zuid amerikaanse vis, een schooltje Corydoras soorten gaat prima, en een schooltje wat hoger gebouwde tetra's (citroentjes zijn erg leuk (Hyphessobrycon pulchripinnis)).
ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij zijn dit redelijk makkelijke vissen :c

vuurkeelcichlide (Thorichthys meeki) / regenboogcichlide (Herotilapia multispinosa)
midden amerikaanse vissen, dus iets pittiger als de zwarte acara.
het zijn sterke dieren die in een dergelijke bak goed met een groep zwaarddragers gehouden kunnen worden,
andere bijvis is helaas lastig te vinden, een Ancistrus zou kunnen hoewel die biotoopincorrect is. .

Anomalochromis thomasi
een west afrikaanse soort, zo uit mn hoofd redelijk sterk, en vreedzaam (weet ik niet zeker)
kan in deze maat goed samengehouden worden met kleinere synodontis soorten (muv. riftvalleisoorten) bijvoorbeeld synodontis nigriventris.
daarnaast een schooltje zalmpjes zoals de roodoogzalm (arnoldichthys spilopterus), en eventueel een vlindervis (pantodon buchholzi)

vooral met de "west afrika" biotoop heb je dan iets bijzonders, maar ook de (midden)amerikaanse soorten passen prima in je wensenlijstje.

malawi/tanganjika heb ik amper tot geen ervaring mee dus daar laat ik mij liever niet over uit :book:
 
als ik het goed lees heb je nu dus:
sleutelgaten (Cleithracara maronii)
maanvissen (Pterophyllum scalare)
Corydoras
neons (Paracheirodon innesi)
fantoomzalmen (Hyphessobrycon megalopterus)
blauwe acara (Laetacara curviceps)
marmerbijltjes (Carnegiella strigata)

Als dit het geval is zou ik als ik eerlijk ben, maar weinig toe voegen. je bak zit redelijk vol.
 
Was ik idd niet van plan :) men idee was eigenlijk alles eruit en nieuw biotoop maken zoals malawi of iets anders? Zo laten gaat natuurlijk ook ;)
 
als je malawi wilt, kunnen anderen hier denk ik meer over zeggen.

indien je een gedeelte van je oudere bestand over wilt houden zou ik kijken of je de corydoras, fantoompjes en bijltjes kan houden. hierbij kun je dan een nieuw koppel cichliden aan toevoegen zoals de zwarte acara (Cichlasoma portelagrense). of als je de maronii's ook graag wilt houden misschien een vreedzame holenbroedende cichlide, zoals een Apistogramma soort, of misschien Nannacara anomala.

de maanvissen zitten naar mijn mening zowieso behoorlijk aan de kleine kant, tenzij dit een bewezen koppel is. (in grotere aquaria heb ik weleens een maanvis, een andere maanvis letterlijk de dood in zien jagen, omdat het toch geen koppel bleek) :(
 
En wat dacht je van slakkenhuiscichliden? Wil ze hier later zelf ook in een extra bak. Worden niet heel groot maar zou denk ik wel in zo'n formaat bak heel gaaf staan. Of er bijvissen bij kunnen weet ik zo niet moet ik eerlijk zijn
 
Zeer mooie vis!

Zou mij er eens echt moeten kunnen in verdiepen :)
 
En wat dacht je van slakkenhuiscichliden? Wil ze hier later zelf ook in een extra bak. Worden niet heel groot maar zou denk ik wel in zo'n formaat bak heel gaaf staan. Of er bijvissen bij kunnen weet ik zo niet moet ik eerlijk zijn

Slakkenhuiscichliden zijn uiterst interessant om te bekijken! Om een idee te krijgen zou je de volgende link en deze eens moeten bekijken.
Denk aan de Neolamprologus Multifasciatus of de Neolamprologus Similis. Er zijn uiteraard veel meer slakkenhuiscichliden uit het Tanganyika meer (zie bovenstaande links), maar deze twee vormen een kolonie.
Als dit inderdaad de maten van je aquarium zijn:
fg_juwel_aquarium_scribble_vision260(6)-l.jpg


Dan zou daar best nog een koppel rotsbewoners naast de slakkenhuiscichliden kunnen. Denk hierbij aan een koppel Julidochromis. Mits je zorgt voor voldoende scheiding tussen territoria zou een koppel Neolamprologus Brichardi ook nog een optie kunnen zijn.
 
als ik het goed heb onthouden staat de prinses van burundi (Neolamprologus brichardi) bekend als een van de lastigste te combineren soorten. dit zijn echte kolonievormers, die uiterst agressief zijn in het verdedigen van jongbroed, en dan als gehele kolonie (groep) aan kunnen vallen. combineren met andere soorten blijkt in de praktijk vaak erg lastig. zeker geen soort die ik zou aanraden afgaand van wat ik uit de theorie geleerd heb. maar misschien kan iemand met ervaring met deze soort hier meer over zeggen.
 
als ik het goed heb onthouden staat de prinses van burundi (Neolamprologus brichardi) bekend als een van de lastigste te combineren soorten. dit zijn echte kolonievormers, die uiterst agressief zijn in het verdedigen van jongbroed, en dan als gehele kolonie (groep) aan kunnen vallen. combineren met andere soorten blijkt in de praktijk vaak erg lastig. zeker geen soort die ik zou aanraden afgaand van wat ik uit de theorie geleerd heb. maar misschien kan iemand met ervaring met deze soort hier meer over zeggen.

Helemaal mee eens flip. Daarom vermelde ik al dat voldoende scheiding tussen territoria noodzakelijk is. De Brichardi is een echte rotsbewoner, als de rotsen ver genoeg van de slakkenhuizen staan en er een scheiding is van planten of zoiets dergelijks zou dit, in een aquarium van 120 cm mijn inziens mogelijk zijn.
Maar ik sluit me bij je aan dat er minder risicovolle combinaties zijn en de Brichardi's bekend staan om hun temperament tijdens de broedperiode en zorg.
 
In een dergelijke maat bak, lijkt mij een combinatie van een koppel Julidochromis, en een solitaire Altolamprologus, samen met een kolonie slakkenhuisbewoners wel mooi. is misschien minder risicovol als de prinses van burundi's?
 
heb eens wat opzoek werk gedaan en deze soorten vind ik wel iets hebben:

Altolamprologus calvus 1 van men favorieten

Altolamprologus compressiceps

Lamprologus multifasciatus

Lamprologus leloupi

Lamprologus callipterus

Julidochromis ornatus

julidochromis regani

julidochromis kissi

Neolamprologus leleupi zeer mooi

Neolamprologus sexfasciatus

Neolamprologus tetrocephalus prachtig

Paracyprichromis brieni

Cyprichromis leptosoma

Synodontis polli "white Zambia"


NU nog kunnen kiezen welke samen kunnen :)
 
ikzelf dacht aan het volgende als dat gaat :)

- Lamprologus leloupi(voorkeur)/ multifascuatus of similis (2m/4v)
- Altolamprologus calvus (1m/1V)
- neolamprologus tretocephalus (1X)

anders suggesties? maar dit zijn mijn favorieten, aanvullingen op dit bestand??

groetjes
 

Terug
Bovenaan