Nieuw begonnen aquarium, twijfels


Melkie

Well-known member
Lid geworden
5 april 2022
Berichten
189
Leeftijd
42
Beste iedereen,

Na lang meelezen en mijzelf hierna even netjes voorstellen :) nu meer ogen nodig bij mij mini bakje, zie foto's
Heb een 30L bakje staan welke nu 5 weken aan het draaien is. Gisteren het bijgeleverde filter vervangen, was een ramp ding.
Water waarden gaan goed en draait stabiel , geen kaamlaag, water is helder (niet helemaal zichtbaar op de foto ruit is niet helemaal netjes schoon) maar tot nu toe nog geen vissen erin. Waarom, ik ben niet tevreden maar kom er dus even niet uit.
Zitten wel twee bewoners in, zebraslakken die het lekker doen. Waar ben ik niet tevreden mee: de inrichting of dit wel voldoende is voor wat erin gaat komen qua vis, licht in de bak, plantengroei.
Bij tevredenheid ben ik voornemen om er groene rasbora's in te huisvesten, 8-10 max. Bij diverse speciaalzaken geinformeerd en dit zou kunnen in een 30 l bak maar misschien zijn er hier toch andere meningen.

Het licht: er zit 1 led lamp in de kap, hoeveel lumen e.d. is onbekend. Is de lamp die bij de bak hoort. Ben er niet tevreden over daar bovenin het best fel is maar onderin en met name in de hoeken niet. Nu kan dit mijn onervarenheid zijn maar hier zijn een paar ogen wenselijk.
Groene rasbora is een wat schuwe vis en twijfel dus of de beplanting goed is of wat ik er eventueel nog bij kan doen, drijfplantje? Wil en moet rekening houden dat ik voldoende open ruimte heb voor een schooltje te kunnen vormen.
Spiderwood gaat mos op maar dan zal die eerst eens moeten stoppen met schimmelen.

Bruine alg, ondanks wegpoetsen, water wissel en blijft op de planten zitten. Zou eventueel nog kunnen komen door het net opstarten van de bak, twijfel hieraan gezien de plantengroei.
Plantengroei, vind zelf dat de planten het niet echt super goed doen, afgezien van de bruine alg. Weekelijkse de aanbevolen doss HS Aqua Flora Carbo maar heb niet het idee dat het goed doet in de bak.
Planten groeien niet goed, nieuw plant is het blad gelig van aan het worden en het blad begint te krullen. Dit alles bij elkaar doet mij vermoeden dat de CO2 niet op orde is. Deze niet getest, zit niet in de kit maar als ik aan de hand van de water waarde de CO2 bereken zit ik te laag.

Zit zelf te denken aan te starten met Bio-CO2 maar is dit een slimme zet? Of is het verstandig eerst vissen erin en daarna te testen op de CO2 en dan actie ondernemen?

Alvast heel erg bedankt!

Melanie
 

Bijlagen

  • DSC_1386.JPG
    DSC_1386.JPG
    671.9 KB · Weergaven: 112
  • DSC_1387.JPG
    DSC_1387.JPG
    151.4 KB · Weergaven: 106
  • DSC_1388.JPG
    DSC_1388.JPG
    150.6 KB · Weergaven: 105
Zelf zou ik deze visjes niet houden in 30 liter want dat is erg krap en vaak adviseert men garnalen of 1 Betta voor een nano.
Als je de filter hebt vervangen dan ben je de bacterien kwijt en dat zal wel even invloed kunnen hebben. Ook hier moet weer een bacteriecultuur zich gaan vormen.
Ik zou dan nu ook nog geen andere bewoners toevoegen.
Gebruik je ook plantenvoeding want dat hebben planten ook nodig.

Welkom op het AF natuurlijk.
 
Dank voor je reactie.
Ga nog verder nadenken over de vissen, daar de meningen enorm verschillen van elkaar of het nu wel of niet kan.
Heb de complete filtermedia overgzet naar het nieuwe filter waarbij ik de oude spons bij de nieuwe heb kunnen plaatsen om, hopelijk, te enten. Hopelijk zo min mogelijk invloed maar die houd ik scherp in de gaten.
HS Aqua Flora Carbo is de plantenvoeding met toegevoegde CO2
 
De toegevoegde co2 is geen echte co2 maar carbo en dat is bij low tech bakken soms zinvol maar met bakken met wat meer licht vaak niet echt zinvol. Het is meer een algenbestrijder omdat het een chemisch goedje is.
 
Voor het geval het je interesseert hier een stukje over carbo door lid @Cornelius.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Voor het geval het je interesseert hier een stukje over carbo door lid @Cornelius.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
Vandaar ook mijn overweging over te schakelen naar Bio CO2 en de carbo te laten voor wat het is :)
 
Bij tevredenheid ben ik voornemen om er groene rasbora's in te huisvesten, 8-10 max. Bij diverse speciaalzaken geinformeerd en dit zou kunnen in een 30 l bak maar misschien zijn er hier toch andere meningen.
Bij de meeste scholende vissen is het zwemoppervlak eigenlijk belangrijker dan het aantal liters.
De meeste, zelfs 'nano' schoolvisjes hebben daarom een aanbeveling van een 80cm aquarium.
Er zijn wat uitzonderingen, maar een 30l is echt te klein. Sorry :(
Dwerggarnalen is wel een prima optie.
Ben er niet tevreden over daar bovenin het best fel is maar onderin en met name in de hoeken niet. Nu kan dit mijn onervarenheid zijn maar hier zijn een paar ogen wenselijk.
Op basis van de foto's is het moeilijk te zeggen. Meestal zijn de standaard bijgeleverde lampen prima voor 'echte aquatische' planten, en wat minder of niet geschikt voor de moerasplanten.
Wat me wel opvalt aan de foro's is dat de planten vrij dicht op elkaar zijn geplant, probeer ze wat meer ruimte te geven, hoewel dat in een 30l een uitdaging is.
Groene rasbora is een wat schuwe vis en twijfel dus of de beplanting goed is of wat ik er eventueel nog bij kan doen, drijfplantje?
Drijfplantjes kunnen de meeste aquariumvissen erg waarderen. Met name vissen die zich regelmatig aan het oppervlak bevinden.
Een ander voordeel is dat drijfplantjes erom bekend staan veel voeding uit het water te halen, ze hebben het Co2 voordeel en zijn daardoor goede concurrenten voor algen.
Het nadeel is echter ook meteen dat ze ook concurreren met andere planten, en dan met name ook veel licht wegnemen. In een 30 liter zou ik het niet doen.
Weekelijkse de aanbevolen doss HS Aqua Flora Carbo maar heb niet het idee dat het goed doet in de bak.
Planten groeien niet goed, nieuw plant is het blad gelig van aan het worden en het blad begint te krullen. Dit alles bij elkaar doet mij vermoeden dat de CO2 niet op orde is.
Nieuwe planten, zeker langzame groeiers, hebben in de eerste weken tijd nodig om zich aan te passen. Ze zijn vaak emers gekweekt en moeten zich aanpassen aan hun submers vorm. Er worden dan nieuwe bladeren aangemaakt.
Sommige planten halen veel voedingstoffen uit de bodem, anderen juist vooral uit de waterkolom.
Ik weet niet of je een voedingsbodem hebt, anders zijn voedingscapsules in de bodem een oplossing.
De CO2 zou ik niet snel als oplossing adviseren, ik zou eerst proberen om balans te krijgen in je aquarium. Hoeveel uur geef je momenteel licht?
En heb je eerst geprobeerd zonder vloeibare meststoffen?
Geloof het of niet, maar heel veel planten groeien prima zonder al die middeltjes, die doen vaak meer verkeerd dan goed.
 
Op basis van de foto's is het moeilijk te zeggen. Meestal zijn de standaard bijgeleverde lampen prima voor 'echte aquatische' planten, en wat minder of niet geschikt voor de moerasplanten.
Wat me wel opvalt aan de foro's is dat de planten vrij dicht op elkaar zijn geplant, probeer ze wat meer ruimte te geven, hoewel dat in een 30l een uitdaging is.

Drijfplantjes kunnen de meeste aquariumvissen erg waarderen. Met name vissen die zich regelmatig aan het oppervlak bevinden.
Een ander voordeel is dat drijfplantjes erom bekend staan veel voeding uit het water te halen, ze hebben het Co2 voordeel en zijn daardoor goede concurrenten voor algen.
Het nadeel is echter ook meteen dat ze ook concurreren met andere planten, en dan met name ook veel licht wegnemen. In een 30 liter zou ik het niet doen.

Nieuwe planten, zeker langzame groeiers, hebben in de eerste weken tijd nodig om zich aan te passen. Ze zijn vaak emers gekweekt en moeten zich aanpassen aan hun submers vorm. Er worden dan nieuwe bladeren aangemaakt.
Sommige planten halen veel voedingstoffen uit de bodem, anderen juist vooral uit de waterkolom.
Ik weet niet of je een voedingsbodem hebt, anders zijn voedingscapsules in de bodem een oplossing.
De CO2 zou ik niet snel als oplossing adviseren, ik zou eerst proberen om balans te krijgen in je aquarium. Hoeveel uur geef je momenteel licht?
En heb je eerst geprobeerd zonder vloeibare meststoffen?
Geloof het of niet, maar heel veel planten groeien prima zonder al die middeltjes, die doen vaak meer verkeerd dan goed.
Dank voor je antwoorden, super!

In de hoek lijkt het alsof het dicht op elkaar staat maar de planten staan ruim 2 vingers uit elkaar. Weet even niet hoe de plant heet maar die groot behoorlijk naar het licht en "trekt" de rest erin mee.
Zal nog eens een blik werpen of ik er wat meer spreiding aan kan geven. Leek mij ook niet dat een drijfplant wenselijk is in een 30 l bak, heb 40cm in lengte om mee te spelen maar een beetje drijfplant pakt redelijk wat oppervlakte, als je het mooi wenst.
Nee, er zit geen voedingsbodem onder, capsules gebruiken niet bij stil gestaan en eentje om te bekijken.

Licht staat inmiddels rond de 10 uur aan in de eerste weken minder uur en dit langzaam omgebouwd.
Jazeker, in de eerste week of 2 meststoffen gebruikt, bak in laten draaien en "zien" hoe het gaat. Hierna op advies de planten wat gaan geven aangezien ze er niet uitzagen, wats natuurlijk het aanpassen aan de omgeving kan/kon zijn.
Na een beetje meststof te hebben gegeven zag je de planten opleven, bladeren de juiste kant op enz. Tot twee weken geleden waarna de bruin alg is gekomen en niet weggaat, bladeren omkrullen, gelig worden, volledig naar het licht groeien.
Ziet er beetje treurig uit zo maar ik geef niet op en ben ook erg blij met de input tot nu toe!
 


Nee, er zit geen voedingsbodem onder, capsules gebruiken niet bij stil gestaan en eentje om te bekijken.
Ik zou je aanraden om alsnog een voedingsbodem aan te leggen, en het zand daaroverheen. Je planten hebben daar veel baat bij en op de lange termijn scheelt het een hoop gedoe, er is meer ruimte voor voedingsstoffen, wortelgroei en bacteriën.
Licht staat inmiddels rond de 10 uur aan in de eerste weken minder uur en dit langzaam omgebouwd.
Als je meer lichturen geeft stimuleer je meer groei bij de planten en zullen ze ook meer voedingsstoffen vragen. Wanneer die niet meer voorradig zijn ontstaan er problemen bij de planten en ontstaat er meestal een algenexplosie.
Ik raad aan om de verlichting af te bouwen naar zo'n 8 uur per dag. Wat je zou kunnen doen, m.b.v. een timer, is een 'siesta' in te bouwen voor de planten. Hierdoor geef je de planten de tijd om zuurstof aan te vullen.
 



Ik zou je aanraden om alsnog een voedingsbodem aan te leggen, en het zand daaroverheen. Je planten hebben daar veel baat bij en op de lange termijn scheelt het een hoop gedoe, er is meer ruimte voor voedingsstoffen, wortelgroei en bacteriën.

Als je meer lichturen geeft stimuleer je meer groei bij de planten en zullen ze ook meer voedingsstoffen vragen. Wanneer die niet meer voorradig zijn ontstaan er problemen bij de planten en ontstaat er meestal een algenexplosie.
Ik raad aan om de verlichting af te bouwen naar zo'n 8 uur per dag. Wat je zou kunnen doen, m.b.v. een timer, is een 'siesta' in te bouwen voor de planten. Hierdoor geef je de planten de tijd om zuurstof aan te vullen.
Zolang de bak nog kaal is, op de 2 slakken na, kan ik nog een hoop proberen. Zal de voedingsbodem nogmaals overwegen.

Juist op advies heb ik meer lichturen gegeven ivm de bruine alg, misschien de verklaring dat het niet weggaat. Althans, voor nu zit de alg alleen op de bladeren maar het hoort er niet te zitten.
Timer heb ik hier liggen, kan ik zeker gebruiken voor een middag slaap moment in te bouwen. Denk er wel overna om de huidige lamp te vervangen voor licht die te dimmen is en de intensiteit aangepast kan worden, gaan ledstript worden in dat geval.
 
Die LEDstripjes werken prima, er zijn wel wat kwaliteitsverschillen in, moet je even goed kijken welke je nodig hebt voor je besteld.

Ik vermoed dat de bruine alg het gevolg is van gebrekkige plantengroei, en dat wordt veroorzaakt door een tekort aan voeding omdat de lichten te lang aan staan.
De vloeibare mest is helaas geen vervanging voor een goede voedingsbodem. Die vloeibare zijn vaak voor specifieke voedingsstoffen.
 
Die LEDstripjes werken prima, er zijn wel wat kwaliteitsverschillen in, moet je even goed kijken welke je nodig hebt voor je besteld.

Ik vermoed dat de bruine alg het gevolg is van gebrekkige plantengroei, en dat wordt veroorzaakt door een tekort aan voeding omdat de lichten te lang aan staan.
De vloeibare mest is helaas geen vervanging voor een goede voedingsbodem. Die vloeibare zijn vaak voor specifieke voedingsstoffen.
Zat mij ondertussen al in te lezen over de ledstrip(s) en de hoeveel lumen wat het advies is, zonde om zomaar iets te kopen.
Begon al sterk het idee te krijgen dat er qua voeding sowieso iets niet lekker ging, wat ik al eerder zei ziet er redelijk ok uit maar het is wat triest. Ik ga eens goed zoeken naar de beste optie qua voedingstoffen/bodem e.d. super dank je wel!

Dan ga ik nog vrij zijn of jij of iemand een advies heeft of de hoeveelheid planten ok is of dat er nog wat bij zou kunnen? Ik ga nog wel proberen rechts achter wat losser te gooien maar voor mij gevoel/idee mag er bij de achterwand nog wel iets bij maar wat?
 
Dan ga ik nog vrij zijn of jij of iemand een advies heeft of de hoeveelheid planten ok is of dat er nog wat bij zou kunnen? Ik ga nog wel proberen rechts achter wat losser te gooien maar voor mij gevoel/idee mag er bij de achterwand nog wel iets bij maar wat?
Ik zou voor snelle groeiers gaan met niet al te hoge eisen. Denk dan aan planten als:
Staurogyne repens
Limnophila sessiliflora
Rotala rotundifolia
Vallisneria spiralis (deze wordt misschien wat te groot)
Hygrophila difformis (deze heb je volgens mij al)
Ceratophyllum demersum
Egeria densa
 
Ik zou voor snelle groeiers gaan met niet al te hoge eisen. Denk dan aan planten als:
Staurogyne repens
Limnophila sessiliflora
Rotala rotundifolia
Vallisneria spiralis (deze wordt misschien wat te groot)
Hygrophila difformis (deze heb je volgens mij al)
Ceratophyllum demersum
Egeria densa
Top, top en top mijn dank is enorm voor de input. Gisteren er al mee aan de slag gegaan en nu met de planten input weer verder. Net zolang tot alles goed in balans is en niet alleen de waardes ;)
 

Terug
Bovenaan