Nieuw auarium plaatsen


Badmuts

Active member
Lid geworden
31 oktober 2019
Berichten
31
Leeftijd
45
Locatie
Tilburg
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een nieuw (groter, ca. 200 liter) aquarium aanschaffen, ter vervanging van mijn 60 liter bakje. Hierbij heb ik wel een hindernis, want ik kan mijn nieuwe bak dan niet los indraaien, wegens ruimtegebrek. En hij moet op de plek van het oude aquarium komen te staan.
Omdat ik het wel fijn zou vinden als alle visjes, garnaaltjes en Helena-slakken de verhuizing overleven, ben ik nu alvast bezig met een planning.

Mijn huidige planning is als volgt:

Vooraf:
Nieuwe bodem aanschaffen (in de oude bak zit bruin kaviaargrind en ik wil een zwarte bodem in de nieuwe bak) en spoelen in emmers. Dit gebeurt al voor het nieuwe aquarium arriveert, want ik wil de bodem vrijwel meteen kunnen plaatsen.

Dag 1:
Nieuw aquarium naar huis brengen en schoonmaken.
Oud aquarium half leegpompen en verplaatsen naar een tijdelijke plek, afgepompt water bewaren (en heel voorzichtig zijn met lopen als ik daarlangs moet)
Oud aquarium aanvullen met vers water, zodat het interne Juwel-filter weer voldoende water heeft
Nieuw aquarium op de plek van het oude aquarium
Nieuwe bodem in het nieuwe aquarium
Laagje water uit oud aquarium in het nieuwe aquarium (wat ik eerst heb afgepompt en bewaard in emmers)
Externe pomp van het oude aquarium in het nieuwe aquarium plaatsen (oude aquarium blijft dan even doordraaien op de interne Juwelfilter)
Verwarming plaatsen in nieuw aquarium en temperatuur goed zetten (verwarming natuurlijk wel goed in het water)
Planten uit het oude aquarium halen en in het nieuwe aquarium plaatsen
Deel van het hout en de decoratie uit oud aquarium halen en in nieuw aquarium plaatsen
Nieuw aquarium aanvullen tot 3/4e vol met vers water
Ieder half uur een een halve kan water uit het nieuwe aquarium in het oude aquarium doen en een halve kan terug in het nieuwe aquarium, om zo het water gelijk te krijgen voor de vissen
's avonds voor het slapen gooi ik nog even wat extra filter start in het nieuwe aquarium

Dag 2:
wakker worden en weer ieder half uur een halve kan water uitwisselen (duurt ca. 2 uur, dus 4 halve kannetjes water).
Restant decoratie/Hout/schuilplekken uit het oude aquarium halen en in het nieuwe aquarium plaatsen
Vissen, garnalen en slakken uit oud aquarium halen en in het nieuwe aquarium zetten
Restant water uit het oude aquarium toevoegen aan het nieuwe aquarium
Water aanvullen met vers water tot vol.
Verwarming goed hangen
Oud aquarium weg.


Bij dit hele verhaal heb ik het niet over de nieuwe pomp bij het nieuwe aquarium. Dit komt doordat ik nog niet helemaal zeker weet wat ik daarmee wil. Als ik besluit om het interne filter te laten zitten, zal natuurlijk op dag 2 ook het filtermateriaal van het oude juwelfilter worden overgezet.
Als ik voor een nieuwe externe pomp ga, dan wil ik deze mee laten draaien naast het oude externe filter. Dan kan ik altijd nog na een aantal maanden het oude filter weghalen. En ik zou eventueel het filtermateriaal van het oude filter kunnen splitsen en de helft in het nieuwe filter kunnen doen.

Ik ben van plan om minimaal 1x per dag even het water snel te controleren met een teststrip en om de dag even een goede test te doen op ammoniak, nitriet en nitraat. Tot nu toe geven de teststrips nog steeds dezelfde resultaten als de Colombo-testkit, dus die is meer als controle voor de teststrips.

Zodra de bak stabiel is, na minimaal 1 maand, wil ik dan nieuwe vissen erbij gaan plaatsen.

Zitten er nog grote fouten in mijn planning? Zijn er nog extra dingen waar ik op moet letten?
 
Afgepompt water uit het oude aquarium heb je niets aan.
Overzetten van extern filter van oude naar nieuwe aquarium is voldoende.
Eventueel de filtersponzen van het oude interne filter ook overzetten.
Daarna nieuwe bak goed in de gaten houden, komende weken regelmatig voldoende verversen en het komt helemaal goed.
 
Ik zou dit in één dag doen. Dus 's avonds al alle vissen overzetten.
En het op en neer gaan van oud/nieuw aquariumwater is nergens goed voor.
 
Dit moet inderdaad makkelijk in 1 dag kunnen. Water uit de bak, verplaatsen, nieuwe plaatsen, inrichten, filters plaatsen, water bijvullen (in tegenstelling tot rjoemanman zou ik het oude water wel terug gebruiken.) en vissen over wennen. Achteraf goed in de gaten houden natuurlijk.
 
Dit moet inderdaad makkelijk in 1 dag kunnen. Water uit de bak, verplaatsen, nieuwe plaatsen, inrichten, filters plaatsen, water bijvullen (in tegenstelling tot rjoemanman zou ik het oude water wel terug gebruiken.) en vissen over wennen. Achteraf goed in de gaten houden natuurlijk.
Wat moet je met dat oude water dan?
Bacteriën zitten in het filter en in de bodem.
Bak bij @Nanoe hebben we laatst ook helemaal geleegd. Nieuwe bodem etc. Zolang je het filter maar met rust laat gaat het goed
 
In het oude water zitten de voedingstoffen voor de bacteriën en het is het water waaraan de vissen gewend zijn, veelal is het inderdaad vrij gelijkwaardig aan leidingwater (zeker in een goed onderhouden aquarium) maar je doet er zeker geen kwaad mee om het terug te gebruiken.
Zo hebben we het altijd op tentoonstellingen gedaan en zo zou ik het morgen weer doen moest ik een bak verplaatsen/vervangen.
 
Zo te horen heb je een overwogen planning. Klinkt goed.
Ik zou ook niet hannesen met oud water maar als je er zin in hebt.
Je hebt zo te horen de mogelijkheid om goed te testen. Je nieuwe bak kan best een beetje gaan pieken maar als je in staat bent om dat op tijd te kunnen ondervangen dat zou het goed moeten gaan toch.
Ik zou de vissen nu al in topconditie brengen. Goed vers eten en voogle ofzo. Kunnen ze de stress goed aan🙂
 
Even wat reacties op jullie reacties:
Over het afpompen van het oude water: ik had het briljante idee dat als ik toch water moet afpompen om het oude aquarium te kunnen verplaatsen, dat ik dat meteen in het nieuwe aquarium mee kon nemen voor voedingsstoffen en misschien nog wat rest-bacteriën. Dat en het leek mij gemakkelijker voor het overwennen van de vissen, het water sneller op temperatuur krijgen, etc. Dit is dus niet noodzakelijk, maar kan ook geen kwaad. Goed om te weten! Ik ga het wel gebruiken, al is het alleen maar voor de waterbesparing.

De reden waarom ik het in 2 dagen wil doen is omdat ik bang ben dat alles op 1 dag te veel voor mij is, want ik heb wat lichamelijke hindernisjes. Mocht het toch in 1 dag lukken, dan zal ik dat zeker doen, want een kaal aquarium is ook niet echt leuk voor de Blubberino's, maar voor de zekerheid hanteer ik 2 dagen voor de planning.

Het op en neer met water tussen aquaria is bedoeld om de vissen over te wennen, kunnen ze in de oude bak alvast aan het nieuwe water wennen.

Voogle: Er zit nu catappablad in het aquarium, voor de garnalen. En na een stressmoment (grote verversing, plantenonderhoud, etc.) gaat er nog wat extra Voogle bij.
Stress zijn ze wel gewend, want het aquarium staat in de zithoek en er hangt dus regelmatig een heel groot, eng gezicht voor de bak :LOL:of er zit weer een bezoekend kind enthousiast tegen het raam te tikken om visjes aan te wijzen (ik leg ze wel uit dat dat niet leuk is voor de visjes, maar het enthousiasme is vaak moeilijk af te leren). Of mijn handen zitten weer in de bak, al dan niet voorzien van hulpmiddelen, om de planten te snoeien/terug te plaatsen, garnalenspons om de inlaat van het filter even schoon te spoelen, etc.
Voordeel hiervan is ook dat ze niet meer zo bang zijn voor het schepnet, want dat is gewoon weer een ander nieuw ding in de bak. Schepnet is pas eng zodra ze erin zitten :LOL:

Ik zit momenteel veel op Marktplaats en Facebook te kijken voor een leuke tweedehands en verder spaar ik door om alles eventueel nieuw te kunnen kopen. Vandaar dat ik nu ook al de planning heb gemaakt, want ik weet niet wanneer het nieuwe aquarium dus aankomt. En een grote verandering in een kleine ruimte moet wel goed gepland worden, anders lukt het gewoon niet.
De nieuwe bak gaat ca. 200 liter worden, dus ik verwacht niet echt grote pieken met een visbestand voor 60 liter, maar we houden het natuurlijk goed in de gaten om ook de kleine pieken af te vangen!
 
Betreffende dat oude water ben ik het vooral met Raoul eens. Ik heb zelf recent een test gedaan met indraaien met gebruikt en nieuw water naast elkaar en dit heeft helemaal geen effect gehad. Wat voeding betreft zet ik ook mijn vraagtekens, zeker omdat je het visbestand direct weer gaat plaatsen zijn die zo ook weer terug. Dan het argument "het is het water wat de vissen gewend zijn" begrijp ik en is wellicht van toepassing op speciaal aquaria waar je geen leidingwater gebruikt of middelen om de pH en gH aan te passen. Dan zou het nut hebben maar bij aquaria waar dat niet van toepassing is zou ik het werk besparen en gewoon nieuw water gebruiken. Daar naast is het natuurlijk ook maar 50 liter water op een nieuwe bak van 200+ liter.

Voor de rest lijkt het plan mij prima en moet het inderdaad in een dag of misschien twee uit te voeren zijn. Succes er mee!
 
Betreffende dat oude water ben ik het vooral met Raoul eens. Ik heb zelf recent een test gedaan met indraaien met gebruikt en nieuw water naast elkaar en dit heeft helemaal geen effect gehad. Wat voeding betreft zet ik ook mijn vraagtekens, zeker omdat je het visbestand direct weer gaat plaatsen zijn die zo ook weer terug. Dan het argument "het is het water wat de vissen gewend zijn" begrijp ik en is wellicht van toepassing op speciaal aquaria waar je geen leidingwater gebruikt of middelen om de pH en gH aan te passen. Dan zou het nut hebben maar bij aquaria waar dat niet van toepassing is zou ik het werk besparen en gewoon nieuw water gebruiken. Daar naast is het natuurlijk ook maar 50 liter water op een nieuwe bak van 200+ liter.

Voor de rest lijkt het plan mij prima en moet het inderdaad in een dag of misschien twee uit te voeren zijn. Succes er mee!
Ik denk steeds als Belg natuurlijk, hier is het leidingwater veelal slechter dan in Nederland. Hier zit er bvb zo goed als altijd chloor in het water, wat de heropstart toch wel kan bemoeilijken. Hier is het geen slecht idee om het water van te voren te beluchten. Bij een gewone waterverversing ben ik daar ook niet mee bezig maar bij een verversing van 75% merk ik dat meteen aan mijn visjes.
 
Ik denk steeds als Belg natuurlijk, hier is het leidingwater veelal slechter dan in Nederland. Hier zit er bvb zo goed als altijd chloor in het water, wat de heropstart toch wel kan bemoeilijken. Hier is het geen slecht idee om het water van te voren te beluchten. Bij een gewone waterverversing ben ik daar ook niet mee bezig maar bij een verversing van 75% merk ik dat meteen aan mijn visjes.
Ah ja, vanuit mijn perspectief is dat niet zo van toepassing maar dat is inderdaad in Nederland. In dit geval moet je sowieso 75% nieuw water toevoegen omdat je niet genoeg oud water hebt en dan is een waterverbeteraar in België natuurlijk onmisbaar en zal je sowieso moeten gebruiken. Dus zelfs dan zou ik persoonlijk gewoon 100% nieuw water gebruiken.

Als niet zo relevante opmerking voor dit topic, maar goed: Ik ben toevallig zelf ook sinds enige maanden bezig een 250L regenton met een bruissteen. Het water wat bedoelt is voor verversen laat ik een week hier in staan zodat de temperatuur op kamertemperatuur kan komen en het co2 niveau in het nieuwe water zo veel mogelijk gelijk te krijgen met het co2 niveau in het aquarium. Zo kan ik grotere hoeveelheden verversen zonder mij te veel zorgen te maken om temperatuur en co2 schommelingen. Het is een leuk projectje maar zeker niet perse nodig.
 
niet moeilijk doen met water bewaren etc. voegt niks toe. Je huidige filtermateriaal is als het goed is in staat om de vervuiling van je huidig visbestand op te vangen. Zolang je dat filtermateriaal dus in goede staat over kunt zetten is er niet zo heel veel aan de hand.
Natuurlijk mis je opname van planten en omzetting door bodemleven in een nieuwe bak, maar middels waterverversingen kun je dat prima opvangen..


maak je filtermateriaal een week voor de overzet schoon, zodat het niet overmatig vuil is en bacteriecultuur hersteld is. Of laat je nieuwe filter een paar weken meedraaien op je oude bak.
gebruik dat materiaal in je nieuwe filter en ververs voor de eerste week dagelijks 50% van je water, en bouw dat daarna langzaam af tot een normaal onderhouds schema.

De toevoeging van een bacteriepreparaat en/of ammoniabinder is ook altijd nog een optie.
 

Terug
Bovenaan