Nieuw aquarium


C

CrazyGee

Guest
Goede dag,

Ik heb al eerder een topic op dit forum gemaakt, toen had ik als gedachte een tropisch aquarium op te zetten, maar na wat langer onderzoek ben ik toch tot de conclusie gekomen om dwergcichliden in mijn aquarium te gaan houden.

Ik heb een Eheim van 100cm breed, 55cm hoog en 40 cm diep.
Hierbij heb ik toen een Eheim Biopower 240 Filter bij gekregen.

Mijn aquarium ga ik inrichten met een donkere achterwand.
Een aantal rotsformaties.
Zand op de bodem.
En hier af en toe een Vallisneria spiralis.

Het water zal gaan worden:
Temperatuur: 26 graden
PH: 6.5 - 7
GH: 6 - 7

En daar komt die:
Ik wil als visbestand:
- Mikrogeophagus altispinosa 4x ( 1M / 3V )
- Apistogramma Cacatuoide 4x ( 1M / 3 V )

Met een scholletje Corydoras en Neontetra's

Heb een paar vragen.
- Is de pomp die ik bijgeleverd heb goed genoeg hiervoor?
- Is mijn visbestand zo acceptabel of MOET er echt iets aan veranderd worden.
- Is er een mogelijkheid om er 1 of 2 grotere KLEURRIJKE vis(sen) bij te zetten.
- Is mijn inrichting zo goed genoeg?
- Moet er nog een algeneter of iets dergelijks bij?


Heb echt denk ik iets teveel op internet naar alle soorten mogelijkheden gekeken en denk hiermee goed tevreden te zijn voor de grote van mijn aquarium.

Alvast bedankt
 
Ik zou nog even naar je bestand kijken als ik jou was. In zo'n klein bakje zou ik niet 2 soorten dwergcichliden combineren. Al helemaal omdat de cacatuoides een pittige soort is, en se altispinoza een watje. Ook de combinatie dwergcichlide en corydoras is niet erg verstandig.

Voor een zuid Amerikaans bestand zou ik ook eerder kiezen voor hout, dan voor rotsformaties.
 
Altispinosa laat zich inderdaad vaak snel imponeren en de cacatuoides kan erg dominant zijn. De kans bestaat dat de altispinosa schuw wordt met alle gevolgen van dien. Want cacatuoides laten het vaak niet alleen bij wegjagen, althans dat is mijn ervaring.

Ik zou dan of voor de cacatuoides of voor de altispinosa gaan. Zelf vind ik 4 altispinosus in 100 cm bak aan de krappe kant, maar het valt wel te proberen (waarbij de kans bestaat dat je er wellicht nog 2 uit moet halen).
De cacatuoides in een harem zou denk ik wel moeten gaan.

Hier en daar wat bladeren op de bodem, veel hout en/of takjes vinden ze vaak wel fijn. Ze worden minder schrikachtig en zoeken ook hun eten tussen de bladeren en op en onder het hout.

Zowel de cacatuoides als de altispinosa kan je op gewoon kraan water houden, vind ik dan. Al kleuren mijn altispinosus wel mooier op iets zachter water.
 
Ok super, dan kijk ik inderdaad nog even naat mijn visbestand.

Verder ga ik dan hout, takjes en bladeren bij mijn inrichting voegen.

- Is de pomp hier geschikt voor?
Hier een link voor de specificaties
https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... opower-240
- En heb ik een algeneter nodig?

Sorry maar kan niet alles op internet vinden...

Maar in ieder geval bedankt voor de reacties.
 
Jelle heeft eigenlijk precies omschreven hoe ik er ook over denk:
- kies ��n dwerg
- gun die dwerg het bodemoppervlak voor zich alleen (dus geen Corydoras).
Heb je eigenlijk nog verder gekeken in het genus Apistogramma?

Afhankelijk van welke dwerg het wordt en op welke temperatuur je deze het beste houdt is een alternetief voor de neontetra (koeler) de kardinaaltetra (warmer) of de valse neon (Paracheirodon simulans) (ook warmer).
Maar je kunt ook nog verder kijken natuurlijk, of wil je het liefst wat van die 'lampjes'? ;)

Je bovenlaag is nog open. Daar weet ik niet zo 1,2,3 iets heel kleurvols voor te bedenken, maar leuke opties zijn bijlzalmpjes of Nannostomus eques.

Rotsformaties moet op zich kunnen, maar dat is niet een 'typische' Zuid-Amerika inrichting. Dan kom je bij veel hout uit.

Het filter zou volgens Eheim voldoende moeten zijn voor jouw formaat bak.

Een algeneter 'moet' niet. Integendeel. Net als Corydoras kunnen (afhankelijk van welke soort) dit ongunstige combinaties zijn met Apistogramma of Mikrogeophagus.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan