nieuw aquarium van Wijjo


Klopt Ton. Ik weet ook niet wat er te zien moet zijn maar ik denk dan dat hij een verandering in de waterwaarden bedoeld. We wachten maar even op een reactie van de TS ;).
 
H� Ton weet niet wie ts is of begrijp het verkeerd :(
Maar mijn Co2 is een JBL u502 dus Geen bio Co2 !!!

Dacht dat de vraag duidelijk was zie na 2 dagen nog geen belletjes.
 
Ts is de afkorting van topic starter, jij dus.

Dat je geen belletjes ziet kan zijn dat je de druk te laag hebt ingesteld, of dat je naaldventiel nog verder open moet, dit zou direct moeten werken.

Edit,
Misschien een domme vraag maar toch ga ik hem stellen,
weet je zeker dat de bellenteller de juiste kant heen stroomt in en uit dus, en weet je zeker dat de tijdklok goed is ingesteld op aan en uit?
 
Heb expres nog geen klok er tussen gedaan, dacht dat ik hem al aardig had open gedraaid.de aansluiting klopt volgens mij ook maar zal vanavond nogmaals controleren.
Zal straks eens naar huis bellen om te vragen of er al wat te zien is ;)
 
Ok� ga het gelijk allemaal checken vanavond.
Maar de slang van fles naar bellenteller kan ook te lang zijn??
 
Deze is in principe op het systeem afgesteld als compleet set, in korten kan maar mag geen punt zijn.
 
De slang moet je op maat knippen :) want de fabrikant weet niet waar jij je bellenteller plaatst.
 
de techniek:
861157wijjo_0_85_fotoaqu.jpg










ik ben er uit met mijn vraag over het Co2 gebeuren eerder deze dag,je moet de fles behoorlijk open draaien voor dat er iets gebeurd heb ik gemerkt :( maar goed zo doende leert men.

als iemand nog de foto kan draaien zou mooi wezen
 
Ik draai de fles ook maar half open schat ik zo in. Wellicht heb jij hem zo weinig open gedraaid dat er amper co2 uitkwam. Nou ja, het is opgelost gelukkig. Nu kijken hoe de ph gaat reageren en hoeveel je uiteindelijk moet toevoegen.
 
Net de Ph gemeten (digitaal) een mooie waarde van 7.4 :)
 
Het gaat dus de goede kant op begrijp ik :thumbs:.
 
In principe wel alleen het afstellen van het aantal bellen per minuut valt niet mee, knop is zo gevoelig want er word in het beginsel 10 bellen per minuut aangeraden.maar je kijkt er na en het loopt al te snel.
 
Met hele kleine beetjes voorzichtig verhogen en pas na 5 minuten kijken, de co2 moet eerst de slang door voor je meer of minder druppels kan tellen.
 
Een co2 continutest is wel aan te raden denk ik.
 
Weet niet wat er gebeurt is vanavond maar even weg kom terug kijk naar m'n meter staat alles op 0
Het rare was dat de fles ook nat was ????
 
Is de druk weggevallen? Heb je er een terugslagventiel tussen zitten?
 
Nou weet niet wat er gebeurd maar gaat niet goed om ongeveer half tien nieuwe fles aan gedaan staat nu al op bijna 50 bar en er komt bijna geen druppel te voorschijn (of ik moet hem flink open draaien)

word dure hobby zo :(
 
Nee geen terug slag ventiel, hier boven staat een foto van het spulletje.

Co2 continutest zit bij het pakket
 
Als de druk wegvalt heb je kans dat de slang als hevel gaat werken. Een terugslagventiel houdt het water dan tegen. Heb je dit niet dan hevel je water uit je aquarium en wordt je fles dus nat. Maar of dat gebeurd is durf ik dus niet te zeggen.
 
Nog even alles op een rijtje wat betreft de techniek,

Pomp JBL e901
Co2 JBL u502
Verlichting standaard Led met zon opkomst en neergang met de mogelijkheid de lichtsterkte te dimmen
de verlichting brand nu op 50%
Verwarming 200W
 
Je zegt dat alles nat was. En de meters op 0 staan.

Dus zou het kunnen zijn dat je fles is leeg gelopen? Als koolzuurgas ontsnapt wordt de fles erg koud. En met dit weer (vochtigheid) dus ook nat.

Je hebt een systeem met 2 meters. Bij een neiuwe fles, zal 1 meter ongeveer 55 Bar aan moeten geven. De andere meter, is de gebruiks druk. Die moet je op 1 tot 2 Bar instellen.

Volgens de gebruiksaanwijzing heb je een naaldventiel. Om het aantal bellen in te stellen.

Ook heb je een instelknop ( onde een afdekdopje) waarmee je de gebruiks druk kunt instellen.

Maar als je op de ene meter 55 Bar ziet staan. En op de andere een waarde van tussen de 1 en 2 Bar.
Dan moet je systeem werken. Draai dan alleen het naaldventiel zover open dat er bellen komen.
En stel het aantal bellen in.
Doe dit in stappen. Want in het begin verloopt de instelling wel eens.

Zet tussen de bellenteller en het magneet ventiel een terugslag ventiel. Tussen aquarium en bellenteller hoeft dit niet.

Kijk anders ook even in de handleiding.
https://www.jbl.de/?lang=nl&mod=download&id=12755
 
Bedankt voor je info Biljoen, word er een beetje gek van voor mijn idee heb ik hem al behoorlijk open gedraait echter er komt bijna niks uit. (Maar als ik hem dus verder open draait loopt die wel als een gek)had er nog geen klok tussen toen ik dat had gedaan spoot de co2 het aquarium in :(
de druk staat in begin (nwe fles) op 60 bar het andere op 1,5 deze staat nu al op 50 bar gister nwe fles gepakt.

waarom moet er een terugslagventiel tussen als dat zou moeten lijkt mij dat de fabrikant dat er wel bij had gedaan ??? Heb een beetje het idee dat de knop van de naaldventiel een beetje onstabiel is je hoef er maar met je vinger er iets op te drukken en hij loopt gelijk harder.
 
Bellenteller JBL ProFlora Count safe met ge�ntegreerde terugloopbeveiliging

Nog even dit wat betreft de terugslagventiel er zit er een ingebouwd in de bellenteller(zie regel hier boven uit de gebruiks aanwijzing)
 
Een naaldventiel reageert in het begin haast niet. Als de bellen eenmaal beginnen is het heel tricky.

Zie het als een secondewijzer (van een klok), iedere een of 2 seconden open of dichter geeft als een verschil van 10-30 bellen per minuut.

Denk bij het instellen aan het volgende. Je magneetventiel moet open staan.
De eerste 10 minuten nadat het magneet ventiel open is gegaan. Zal het aantal bellen niet stabiel zijn.
Dit heeft met de druk in de bellenteller en slangen te maken.

Na die 10 minuten kun je de bellen gaan instellen. Door met (secondes) aan het naaldventiel te draaien.
Wacht weer een paar minuten voordat het stabiel is. Kijk of de instelling zo blijft.

Controleer dit de eerste dagen en stel zo nodig bij. Daarna kijk je er wekelijks naar.

Zo'n 500 gram fles, moet bij 60 bpm toch wel 3-4 maanden mee gaan.

Wijjo zei:
Bellenteller JBL ProFlora Count safe met ge�ntegreerde terugloopbeveiliging

Nog even dit wat betreft de terugslagventiel er zit er een ingebouwd in de bellenteller(zie regel hier boven uit de gebruiks aanwijzing)

Dan is dat ventiel niet nodig.
 
Ga er morgen mee terug, al wacht ik 3 uur er gebeurt gewoon niet veel. Dus draai je het ventiel maar weer iets verder open.
de druk is weer helemaal terug gelopen. Alles maar dicht gedraaid nu ben er klaar mee.
er zit 4 jaar garantie op dat ding dus mogen ze het bewijzen.
 
Ellende met de snel leeg lopende Co2 fles gevonden, een lek in de bellenteller :(
krijg een nieuwe fles retour dus dat is wel netjes (het Guppy in Ede).

gelijk maar wat plantjes er bij gekocht en het hout ook maar anders gezet.

159291wijjo_0_85_fotoaqu.jpg
 
Nog nooit van en lektest gehoord.
Kopje zeepsop , dan met nat te penseelover de verbindingen, had het snel tot klaarheid gebracht,he.
Doen loodgieters ook, om lekken op te sporen.
 
3/4 van jouw planten ,moeten voeding uit de bodem hebben, zijn moerasplanten.(breedbladerig.)
Voeding kleibolletjes met lateriet moet je in de bodem stoppen.
 
Dank je wel Cedric,

Bertus, ze krijgen van allerlei soorten mest in het water en in de grond :)
 
In het water,hebben ze niets aan,hoor.
Wordt via de wortels opgenomen.

En ,er moet ijzer in zitten(lateriet).

Link. nee, ik niet, en jij niet. :D
Lateriet - Bodembedekking - Onze producten | Aquariumbemesting.nl



www.aquariumbemesting.nl � Onze producten � Bodembedekking






Tropische Lateriet (vergelijkbaar met FRK of Franse rode klei) is een bodemmateriaal waar de planten ook in de natuur op zouden groeien. Lateriet is bijzonder ...
 
Wijjo zei:
gelijk maar wat plantjes er bij gekocht en het hout ook maar anders gezet.

Ik moest m'n bril even opzetten (oh die heb ik niet) :oops:

Maar ik dacht even naar de achterkant van Bokito te kijken. :S

Maar het is een stuk hout. Zou het toch anders zetten. :sorry:
 
Dank Biljoen voor het kompliment mijn wederhelft zij ook al zo iets dacht dat het wel meeviel .

maar de volgende foto zal anders zijn ;)
 
nou de laatste keer ;)

de vrouw vond het een stuk beter zo Biljoen :)

oke volgende keer aan de flits denken.

557687wijjo_0_85_fotoaqu.jpg
 

Terug
Bovenaan