Nieuw aquarium starten


Timmermans80

Well-known member
Lid geworden
29 september 2012
Berichten
362
Locatie
Rosmalen
Beste forumleden,

inmiddels ben ik een jaar of 6 "aquariaan" met een RIO 125.
Over een half jaar gaan we verhuizen naar een nieuwe woning en mijn ega is overtuigd geraakt dat de hobby geen bevlieging is. Wel merk ik dat ik nog steeds een beetje op verschillende stromen zit....mijn bestand is duidelijk Zuid-Amerikaans, maar mijn bak is toch wel heel groen qua beplanting.


Oftewel ik zit met een tweetal vragen.

1. Ik mag een groter aquarium gaan aanschaffen.
Ik twijfel alleen tussen de aanschaf van een standaard bak (Juwel, Eheim) of iets laten bouwen. En die twijfel zit hem vooral op het feit dat ik bij laten bouwen echt geen flauw idee heb waar ik dan op moet letten of niet. Hebben jullie tips/suggesties?

2. De waterwaardes in mijn nieuwe woonregio zijn behoorlijk hard. KH van 8-9, GH 11-13.
Dat is verre van ideaal voor ZA biotoop voor zover ik dat weet; maar heeft iemand een mooie verwijzing/goede suggesties voor een ZA-biotoop met toch wat beplanting én een suggestie hoe ik dan moet omgaan met deze harde waterwaardes (ik heb er CO-2 op draaien die PH gestuurd is mede ook vanwege de planten)....of een suggestie voor een biotoop dat beter aansluit?

vr gr Martin
 
Aan wat voor formaat bak zit je te denken?

En ja dat water... enige echte oplossing is om met osmose water te werken m.i.
 
Denk dat het handig is voor jezelf om eerst de maat te bepalen en dan pas te gaan kijken hoe of wat.

bakken tot 1,50x50 meter heb je veel in standaard fabrieksbakken, maar als je 1,50x60 wilt is het weer maatwerk... Dusja vandaar.

Aqualantis en Akvastabil hebben ook mooie bakken.
 
Dag Martin, aquariumspeciaalzaak De Maanvis in Nijmegen bouwt goede aquaria en is ook leverancier van “ fabrieksaquaria”. Ik zou je willen adviseren om hier eens een praatje te gaan maken en je daar te laten adviseren. Je bent dan op een goed adres waar ze alle mogelijkheden hebben om jouw wensen in vervullling te laten gaan.

Hobbygroet Jos Hut
 
Dat is niet helemaal waar wat je zegt, dat iets harder water niet ideel is voor een ZA biotoop. De Poecilia bv. komt ook uit Zuid-Amerika en doet het juist beter op wat harder water. Voor zachtwater (dwerg)cichliden is het inderdaad minder ideaal. Je kan het water enigszins zachter maken door veel turf in je bak/filter te gebruiken, veel elzenproppen,amandel of eikenbladeren op de bodem te leggen. Maar dan gaat het echt om een minimale daling. Als je het dus echt zachter wil maken, dan kan je inderdaad beter een osmoseapparaat gebruiken.

Het hangt een beetje van je budget af, maar als je de keuze hebt, dan zou ik persoonlijk een aquarium laten maken. Je kan dan namelijk zelf het formaat kiezen. Ook kan je zelf bepalen waar en hoeveel verlicht je wil hebben (en of je ze eventueel ook los van elkaar kan bedienen). Maar Aquatlantis, Eheim en Akvastabil hebben inderdaad ook goede aquaria.
Juwel verkoopt op zich wel goede bakken, qua prijs-kwaliteit.Wat ik een nadeel van Juwel vindt is dat je vaak weinig ruimte in de lichtkap hebt om er nog extra verlichting bij te monteren. Ook de meubels van Juwel vind ik niet zo, ze zijn namelijk niet bestand tegen water en vind het vrij kwetsbaar.
 
Na een bezoekje aan Vivarium erg enthousiast geraakt van de Eheim Proxima 325 Powerled.
 
Dat betekent dat ik ook de slag naar een extern filter, nieuwe achterwand ed moet maken. Heeft iemand suggesties voor een topic waar dat goed wordt uitgelegd hoe ik een nieuwe bak goed kan opzetten?
 
Kijk eens naar de Apistogramma Borelli of de Apistogramma Trifaciata. Deze komen uit de Panthanal regio. Dit is een sterk beplanten regio. Zeker de Borelli kan wat harder water hebben. Waarschijnlijk zal deze het goed doen wanneer je een flinke dosis turf in je filter doet en leiding water. Ook de Apistogramma sp. D37 komt uit een flink beplant gebied. Helaas is deze nog niet in de winkels verkrijgbaar. Maar de Apistogramma Alcarina wel, en deze komt ook uit beplant gebied.
 
Borreli’s vind ik mooi. Eerder ook al gehad
 

Terug
Bovenaan