Nieuw aquarium opstarten, tips gevraagd


1

1992

Guest
Eindelijk is het zover, ik heb een nieuw aquarium gekocht en deze komt eind volgende week binnen. Het is een Aquatlantis Fusion 100 geworden. Er komt een zandbodem in, en een JBL 701 extern filter. Aangezien dit filter nog op mijn oude aquarium draait, en het nieuwe aquarium in mijn nieuwe huis komt te staan in een andere woonplaats, ben ik genoodzaakt om de bak in te draaien met het interne filter van Aquatlantis zelf. Pas als alles is ingedraaid en de vissen over zijn kan ik het JBL filter op het nieuwe aquarium plaatsen. Niet ideaal, maar het kan even niet anders. Het andere scenario is namelijk: alle vissen vangen, in zakjes stoppen, filter loskoppelen en 45 minuten rijden. Dan snel alles aansluiten en alle vissen erin. En hopen dat alles goed gaat :stars:

Aangezien ik al ongeveer 8 jaar hetzelfde aquarium heb, ben ik compleet vergeten hoe je een nieuw aquarium opstart. Uiteraard weet ik wel dat het een aantal weken moet draaien zonder bewoners. Graag zou ik dan ook handige tips en must do’s en dont’s van jullie horen! :help:
 
Je kunt ook je nieuwe filter in je oude bak erbij hangen voor een tijdje, en dan je JBL verhuizen. Dat nieuwe filter is dan ingedraaid en houd je oude bak hopelijk een beetje in stand.
 
  • Leuk
Waarderingen: 1992
Geen probleem toch, zoals je zelf al aangaf de interne filter gebruiken om het nieuwe aquarium in te draaien. Als je deze op termijn eruit wilt hebben zou je deze al los erin kunnen laten hangen. Terwijl je aquarium indraait en bacteriën zich over een periode van zo'n 4 weken hechten, kan je daarna beginnen met het omzetten van de vissen. Het belangrijkste is dat je stikstof kringloop in balans is.
Misschien een tip om even door te nemen: Low Tech mini ecosysteem.
 
Ik zou inderdaad ook nu al op voorhand het interne filter los snijden zodat je het er nadien gemakkelijk kan uithalen.
En een week of 4 indraaien word meestal wel als minimum aangehouden,sommige houden 6 weken aan,ikzelf houd 8 weken aan maar das een persoonlijke keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: 1992
Geen probleem toch, zoals je zelf al aangaf de interne filter gebruiken om het nieuwe aquarium in te draaien. Als je deze op termijn eruit wilt hebben zou je deze al los erin kunnen laten hangen. Terwijl je aquarium indraait en bacteriën zich over een periode van zo'n 4 weken hechten, kan je daarna beginnen met het omzetten van de vissen. Het belangrijkste is dat je stikstof kringloop in balans is.
Misschien een tip om even door te nemen: Low Tech mini ecosysteem.
Bedankt voor de link, die ga ik even doornemen. Kan ik wel al beginnen met plantenvoeding? Ik gebruik all in one van plantedbox. En ik las ergens dat je ook vlokvoer moet kruimelen in de bak?
 
Bedankt voor de link, die ga ik even doornemen. Kan ik wel al beginnen met plantenvoeding? Ik gebruik all in one van plantedbox. En ik las ergens dat je ook vlokvoer moet kruimelen in de bak?
Ja voer verkruimelen mag je altijd wel doen hoor. Hoelang staan je planten er nu al in ?
 
  • Leuk
Waarderingen: 1992
Ik zou inderdaad ook nu al op voorhand het interne filter los snijden zodat je het er nadien gemakkelijk kan uithalen.
En een week of 4 indraaien word meestal wel als minimum aangehouden,sommige houden 6 weken aan,ikzelf houd 8 weken aan maar das een persoonlijke keuze.
Het filter komt er los bij, deze zit bij aquatlantis bakken niet gekit!
 
Ja voer verkruimelen mag je altijd wel doen hoor. Hoelang staan je planten er nu al in ?
Het aquarium is nog niet binnen, pas einde deze week. Hoe snel kunnen de planten er al in? Na een paar dagen?
 
Het aquarium is nog niet binnen, pas einde deze week. Hoe snel kunnen de planten er al in? Na een paar dagen?
De planten kunnen er eigenlijk wel direct in vanaf dat je ze ontvangt en dan de planten effe paar dagen met rust laten en dan mag je de plantenvoeding toe dienen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 1992

Terug
Bovenaan