Nieuw aquarium opgestart


yazman

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2015
Berichten
53
Hallo allemaal,

Ik ben een tijdje uit de aqua business geweest maar ben inmiddels sinds een week weer opgestart.
Mijn 100x46x55 'echte glazen' aquarium van zolder getoverd, ingericht en opgestart. Inmiddels draait de bak nu 8 dagen en de plantjes beginnen al lekker te groeien, dit mede door het CO2 systeem dat ik aangeschaft hebt.

Nu is het voor mij nieuw om met co2 te werken en heb ik hier een vraag over.

Ik heb mijn diffuser onder de aanzuigmond van het filter geplaatst zodat (na mijn idee) het CO2 goed kan oplossen in het water doordat het het filter door gepompt wordt. Ik zie nu ook vrijwel geen belletjes uit het filteruitlaat komen dus heb daarom ook het idee dat mijn theorie klopt.
Ik lees echter verschillende verhalen over deze opstelling; de één zegt dat het slecht is voor je bacterie kweek in je filter om je co2 hier direct door heen te pompen. De ander zeg dat het geen kwaad kan.
Ik zelf heb het idee dat het in principe niet zou moeten uitmaken gezien het co2 anders toch ook wel het filter inkomt, lijkt mij. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?


Verder heb ik mijn co2 op 20 bpm ingesteld en wil ik op gevoel dit gaan regelen om zo het minst mogelijke goed functionerende bellen aantal te vinden. Niet omdat ik denk dat ik het beter kan dan metingen maar omdat ik eigenlijk altijd alles op gevoel doe ;). Momenteel heb ik nu al het idee dat mijn planten het beter doen dan dat ze ooit gedaan hebben in mijn vorige bakken zonder co2 maar de tijd zal het leren uiteraard. Wat is jullie ervaringen en/of hebben jullie tips qua de bellen hoeveelheid?

Alvast bedankt voor jullie hulp, zie er naar uit!

Groeten,
Wout
 
Je leest er inderdaad verschillende verhalen over. Ik heb er geen ervaring mee. Ik zou met een continutest wel kijken hoe het met de hoeveelheid staat in de bak.
 
De plaats van de diffuser maakt niet zo veel uit als deze maar in de stroming zit, maar ik denk dat je de inlaat nu wel erg hoog in de bak hebt zitten waardoor er alleen water van de bovenlaag wordt weggetrokken.

De aantal bpm is per bak verschillend, ik zou het idee van John overwegen, de continutester houdt je doorlopend op de hoogte, deze is om te kijken of je voldoende voor de planten hebt en niet te veel voor de vissen.
 
Welke filter heb je op deze bak want Ton geeft ook al aan dat er nu merendeels water bovenin wordt afgezogen.
 
Bedankt voor jullie reacties.

De aanzuigmond zit ietsje onder de helft van de bak, eerder op 3/4 diepte, daaronder zit de diffuser. Daardoor zit de diffuser een paar cm boven het grind midden onder de aanzuigmond van het filter.

Mijn filter is een JBL Greenline met een capiciteit tot een 200 liter bak.
 
Welke type is dat?Ik heb hier de 901 namelijk. Ik heb het korfje vlakboven de bodem en de co2 via een flipper aan de zijruit.
 
Als je de aanzuig lager wilt hebben kan je ook kiezen voor een inline-diffuser, dan ben je gelijk weer wat techniek uit de bak weg.
 
Mijn aanzuigfilter zit laag genoeg en zit prima, heb een mooie water flow door mijn bak. Ging mij meer om de co2.

Type filter kan ik niet meer zien.
JBL Profi Greenline is het enige dat ik weet, heb ik altijd bij deze bak gehad.
Kameraad van mij heeft vrijwel dezelfde, eerder kleiner, die is tot 200 liter dus de mijne zeker.
 
Kun je er geen nummer op vinden zoals de 701 of de 901? Ik doseer op de meterbak 150 bellen maar dat zegt niks natuurlijk. Het ligt ook aan je waterwaarden uit de kraan en wat je wil bereiken. Ik ga hier van 8.0 naar 6.8 bij een kh van 7 ongeveer.
 
Nope, geen type nummers niets nergens meer. Heb er foto van gemaakt.

1490811120554.jpg


1490811156791.jpg


1490811178939.jpg


1490811206521.jpg


1490811241445.jpg
 
Nog een extra kleine vraag; is het belangrijk dat het oppervlakte water beweegt/stroomt of mag dat ook volledig stilstaan?
 
Dat kan je met een luchtsteentje doen.

Wat je zei, van je instroom. Nou, die zit te hoog. Zou met 3-4 cm beter zitten.
Krijg je stroming over de bodem. NU niet.

En je slangen zijn te lang. als de stroming mindr wordt,slippen ze dicht.
 
Dat kan je met een luchtsteentje doen.
Maar is het nodig?

Wat je zei, van je instroom. Nou, die zit te hoog. Zou met 3-4 cm beter zitten.
Krijg je stroming over de bodem. NU niet.
Ik heb in het midden vooraan wat kleine grassprietjes geplaatst, deze zie ik toch echt bewegen door de stroming. Ook als ik mijn mos bolletje in de hoekjes leg bewegen deze, geloof dat dat opzich wel goed zit maar ik hou het in de gaten.

En je slangen zijn te lang. als de stroming mindr wordt,slippen ze dicht.
Deze kan ik nog 50cm inkorten, ga ik doen. :)
 
Ik zou idd je slangen zo kort mogenlijk houden. Buiten dat met met die doorstroming zit het in de weg in je kast maar goed ik ben dan ook wel een beetje een neat freak.
 
Bertus, geef even advies hoe de filters in en uitlaten volgens jou het beste kunnen staan dan. Ik sta altijd open voor ideeën en wil ook het beste voor mijn bak, daarom kom ik ook op dit forum natuurlijk.
 
Bertus houd zich afwezig, is niet erg. Ik heb op advies van een ervaren aquarium gozer een extra klein binnen filter opgehangen om extra circulatie te creëren in het water. Ik zie nu door mijn gehele bak over alle plantjes/bladeren lichtjes bewegen door de stroming. Ook was zijn advies, zoals bertus zei, om te slangen in te korten en dit heb ik ook reeds gedaan.

Ik heb gisteren een CO2 continuetester aangeschaft en even geprobeerd. Hij kleurt groen op circa 50 bpm dus daar laat ik hem nu even op staan.
Even een vraag over die continue tester; Nadat ik deze met water en druppeltjes gevuld heb geeft hij dan de waarde aan van het water dat ik er in gedaan heb of meet hij de waarde continue door van wat in mijn aquarium zit? Dit is mij een beetje onduidelijk. In het laatste geval wil dat dus zeggen dat ik deze continue tester nadat ik hem één keer gevuld heb gewoon een hele week kan laten hangen om mijn waardes in de gaten te houden? Of kan ik hem aflezen en moet ik hem daarna leeg/schoonmaken en de volgende dag opnieuw de test uitvoeren?
 
Een continutest geeft de co2 waarde van je bak aan. Vaak kun je die wel 4 weken laten hangen. Die ik gebruik daar hoef ik enkel vloeistof in te doen en geen aquawater.
Ik neem aan dat het zo n ding is die je in de bak plaatst met een zuignap.

Btw, niet alle leden zijn dagelijks op het forum dus wellicht heeft Bertus daarom niet gereageerd;)
 
Bedankt voor je reactie. :)

Inderdaad één met een zuignapje; 'Sera co2 continutester'. Hij hangt in het midden van de bak ongeveer 3cm van de grindbodem.
Heb hem afgesteld zodat de continue tester mooi groen kleurt 24u per dag, hou hem nauwlettend in de gaten. Begreep dat hij de co2 waarde aangeeft van ongeveer 2uur terug.

Mijn kraanwater is standaard 7,6ph, kh11 en gh13. Met de co2 laat ik dat dalen op ph7,1(gemeten in de avond) en sochtends is de ph weer 7,3.
Co2 magneetschakelaar gaat 2uur voor de lamp aan gaat aan.

Dat lijkt me een goede uitgangspunt?


De plantjes groeien mooi en mijn draadalg dat leek op te komen is na 3 dagen nu zichtbaar aan het minderen.
 

Terug
Bovenaan