Nieuw aquarium : na 5 dagen al nitraat?

S

sharonav

Guest
Sinds zaterdag draait hier een aquarium van rond de 130 liter.
Tweedehands overgenomen.
Ik heb het aquarium schoongemaakt en nieuw grind geplaatst. Buitenfilter die erbij zat beetje schoongemaakt/uitgespoeld.
Planten erin , water erin en draaien maar.
Heb wat plantjes uit mijn andere aquarium gehaald en een stuk kienhout met javamos er ook bij gezet ( uit eigen aquarium )
Easy life easy start toegevoegd.
Verder zit er nog een stuk hout in wat er nog in zat. Wel wat schoongemaakt ivm alg.

Test nu elke dag de waardes om te zien of er al wat gebeurd. En vandaag teste ik even met zo'n stripje en gaf die nitraat aan. Dus gelijk met druppeltest en de kleur word inderdaad oranje ( 10 mg )
Nitriet en ammonium geeft ie niks aan.

Hoe kan dit??! Betekent dit dat hij al deels is opgestart. Zou ik er al wat visjes in kunnen doen? Heb momenteel veel visjes in mijn kleine bak doordat ik de visjes ook heb overgenomen.

Doe er dan eerst 3guppen in. Die zijn denk ik het sterkst.

Wat is jullie advies??

1524065165852137954003.jpg
 
Meet eens het nitraat in je kraanwater als dat kan? Op zich kan het geen enkel kwaad want tot 50 mg is voor de meeste vissen gen probleem.
Ook zijn strips behoorlijk onbetrouwbaar dus ik zou niet wakker liggen van deze waarde.
 
Ik heb het water getest. De lichte kleur is kraanwater. Oranje is uit het aquarium.

20180418_175938.jpg


20180418_175837.jpg
 
Wellicht zit er in je filter nog een redelijke bacteriecultuur die snel de vervuiling nog kan omzetten. Ik zou momenteel nog niets aan bewoners toevoegen want je hebt ook de filter deels schoongemaakt las ik.
 
Ik heb de filter inderdaad schoongemaakt. Is een jbl cristalprofi.
Keramische pijpjes even omgespoeld en die bolletjes. De blauwe filtersponsjes omgespoeld en nieuwe witte fijne filterwatten erin gedaan. Ik wacht nog wel 1,5 week met de eerste vissen. Hou de bak met de flinke bezetting dagelijks in de gaten door te testen en indien nodig meer water verversen.
 
De bolletjes doen het hem. Daarin zitten diep van binnen de bacterien. Die heben het overleeft.
Dus dat is gunstig.

Dat ik ook het voordeel van keramisch en gesinterd glas materiaal. Goed voor bacterien en na schoonmaak zit hier nog voldoende in.
 
Dat zou mooi zijn als dat zo is!
Nitrietpiek zou dus hopelijk moeten meevallen?! Met rustig elke week visjes toevoegen.
Ammonium gaat wel ontstaan denk ik? Gaat dit sneller omlaag als er nitraat aanwezig is?

Vanaf wanneer moet ik trouwens water wisselen? Als de nitraatwaarde te hoog wordt of eerder?
 
Ammonium ontstaat altijd. Maar dit wordt omgezet naar nitriet en nitraat.

Dus als in jou bak al wat nitraat is. Dan werken alle stappen.
Ammonium —> Nitriet.
Nitriet —> Nitraat.

Je kan ook een keer je oude filterspons een uitknijpen in de nieuwe bak.
Je kunt er na een week of twee wel een paar guppen in loslaten.
En kijken hoe het gaat. Ik zou wel zorgen dat je nitriet en ammonium testjes in huis hebt.
Zo kun je kijken of het goed blijft gaan.
Week later weer wat visjes.
De meest gevoelige vissen op het laatst.
 
Mijn oude filter knijp ik van de week wel even uit in het aquarium. Ik heb de sera testkoffer en ook teststripjes dus dat hou ik in de gaten.

Welke volgorde visjes zouden jullie toevoegen?
Vissen/dieren die ik momenteel heb ;

3 guppen
1 knabbelvisje
3 otocinclis affinis
6 neon tetra's ( 1 overgenomen )
10 roodkopzalmpjes ( 3 overgenomen )
4 roze tetra's ( overgenomen )
1 sherry barbeel volgens mij ( overgenomem)
2 citroen tetra's ( overgenomen )
8/10 vuurzalm volgens mij ( overgenomen )
9 japonica's
Aantal slakjes
1 anatoma helena slak.

Het is een beetje een mengelmoes en ik weet veel te veel voor 54liter daarom wil ik zo snel mogelijk de eerste vissen over zetten zodra de waardes oke zijn.

Sowieso eerst de guppen. De 5 neon tetra's en knabbelvisje die ik al had zijn zeer sterk en hebben al vaak een nitrietpiek etc. Overleefd. Vroeger maakte ik altijd de hele bak schoon. Beginnersfout
De japonica's sowieso als laatste.
 
Terug
Bovenaan