nieuw aquarium met regenboogvisjes


0

013

Guest
Hoi,
Mijn oude bak is weg. Daarom is er plek voor een nieuw aquarium, waarbij ik overweeg om deze in te richten voor regenboogvisjes. Ik ben me momenteel hierin aan het verdiepen. En kan wel tips gebruiken.

Waarom?
- ik wil graag een groene bak met kleine(re) visjes, vinden we mooi;
- 100% biotoop is niet het uitgangspunt, maar ik wil wel zoveel mogelijk (Zuid-Oost) Azie biotoop.


Idee:
- Aqualantis Fusion 120 x 40 x 60. Strakke bak met LED verlichting;
- Eheim prof. 3 (heb ik nog);
- Co2 installatie (heb ik ook nog).

Verder:
- Vissen, schooltjes Pseudomugil gertrudae en / of Iriathernia� werneri� en / of Pseudomugil furcatus ...
- japonica garnalen (heb ik tijdelijk in kleinere bak).

- planten, Vallisneria (asiatica), Pogostemon helferi, ...

Vragen voor nu: Wat voor achterwand?, bodem?, welke vissen voor onderin? welke combi wel of niet (ik lees hierover verschillende verhalen).
Ik twijfel nog over (Vietnamese Danio's, Rasbora galaxy / brigittae, ..).


bvd
 
Ik heb hier P. furcatus en Chinese danio samen zwemmen.
Dat gaat heel goed.

P. gertrudae mannen zijn in mijn ervaring iets agressiever, ik denk dat je daar een flinke school van moet hebben om agressie te verdelen. Vooral de mannen kunnen elkaar toe takelen.

Ik heb werneri's gehad maar niet in combinatie met furcatus of danio's.
Het zijn vrolijke bewegelijke visjes maar niet druk, zo komen ze bij niet over.
Ik had ze toen samen met Endler's.
 
Chinese en Vietnamese danios zijn subtropisch en matchen daarom niet goed met Pseudomugils.
Galaxy's en brigittaes zijn timide en zullen niet tot hun recht komen in het bijzijn van de (een stuk) drukke(re) Pseudomugils / Iriatherina.

Met de Pseudomugils kom je uit bij een Australazi� aquarium. Taeturndina ocellicauda erbij.
Er staan wel wat biotoopaquaria gericht op die regio op internet.
Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=4KPoBBXQZNI
 
Achterwand zou in in een zwaar beplant aquarium niet te ingewikkeld over doen. De standaard donkerbruine dunne plaatjes van bv Juwel oid met een beetje structuur, of de buitenzijde in de schoolbordenverf zetten.
 
Mascha&Ivo:
Ik ben het niet helemaal met je eens.
Het verschilt nogal uit welke streek de Pseudomugil komt.

Chinese danio's kunnen het hele jaar in de vijver worden gehouden mits deze 1-1.20 diep is en de winter niet te streng.
Ze zijn zeer tolerant 5-30 graden en houden van een pH net boven de 7. Ze kunnen dus zondermeer op huiskamer temp. worden gehouden. Met Vietnamese heb ik nog geen ervaring, die zoek ik nog. (wie ?)

Idem voor P. furcatus komt uit het zuidpuntje van Nieuw Guinea en daar is zomers de temperatuur 24-27 graden maar in de winter een stuk kouder, dalen tot onder de 18 is geen probeem. Hierdoor zijn ze zeer tolerant kwa temperatuur. pH volgens dr. Alan 7,6. (een van de metingen)

P. gertrudae houd van iets warmer, die komt ook meer uit het noorden van Australie en midden-zuid van Nieuw Guinea. 23-28 graden houden ze aan in de boeken die ik heb. pH aan de zure kant 5,5-6,9.

P.signifer kan ook goed met danio's kwa temperaturen. Sterk visje en kan tegen temp. schommelingen. Alleen geen wildvang uit kuststreken, die hebben extra zout nodig. (ik heb ze gekweekt, gaat vrij gemakkelijk) temp. 20-27, pH 7,0 - 7,8
 
Uiteraard maakt het veel uit waar de exacte vorm vandaan komt.
Maar de opmerking ging dan wel om de aquarium stammen (dat had duidelijker gemaakt kunnen worden) . Wat Jan en alleman bij de aquarium speciaalzaak op de hoek of in het dorp koopt. En die worden toch wel wat sloom eens het water onder de pakweg 20 graden C. zakt. En dat maakt dat combineren met een soort (Chinese en Vietnamese danio) die zo'n afkoeling een flinke tijd van het jaar goed kan gebruiken om te kunnen floreren niet ideaal is (leven langer, kleuren mooier, zorgen voor meer nageslacht). Of je moet de danios een tijdlang buiten houden zodat ze daar hun koelere periode hebben en de Pseudomugils uit de winkel het niet zo koud hoeven te hebben, maar dat lazen we nog niet terug ;-)
 
bedankt voor de reacties. Een vijver heb ik niet, ik ben het ook niet van plan. Danio's doen we dus toch maar niet. De Taeturndina ocellicauda lijkt me wel interessant.
 
En de planten de volgende opties:

voor
lilaeopsis novae zelandiae
hydrocotyle tripartita
Pogostemon helferi

midden
Echinodoru vesuvius
limnophila mini

achter
limnophila sessiliflora
Vallisneria (asiatica)
Ludwigia perennis
 
Het aquarium staat inmiddels, met enkele oude en nieuwe planten.
Binnenkort maak ik een nieuw foto-album aan.

Leeg, deurtje moet nog recht gehangen worden:
d2Kkw0jp_5wyk-V4hvQ6okxzMofrF1L6.jpeg

Naast tijdelijke bak:
d2Kkw0jp_5wyk-V4hvQ6okxzMofrF1L6.jpeg

Met de eerste planten erin:
d2Kkw0jp_5wyk-V4hvQ6okxzMofrF1L6.jpeg

Japonica's eten nog aan stukje courgette. Deze komen over naar de nieuwe bak.
d2Kkw0jp_5wyk-V4hvQ6okxzMofrF1L6.jpeg

Ik heb nog geen regenboogvissen gekocht, ik wacht nog even totdat de planten wat hoger zijn gegroeid.
Verder even afwachten hoe de bak draait, ik zie inmiddels wat groen draadalg ontstaan. Zal de verlichting beperkten tot 10 uur en 85%.
 
update; nog geen regenboogvisjes......
Eerst kijken of ik de nieuwe bak stabiel kan krijgen / co2 op orde.
Een paar foto's:

C8d3ml9aKe_q1EeqVMIHK6hGAToceTBG.jpeg


Nog erg veel luchtbellen van de CO2 op het oppervlakte van het water.
C8d3ml9aKe_q1EeqVMIHK6hGAToceTBG.jpeg
co2 diffusor
C8d3ml9aKe_q1EeqVMIHK6hGAToceTBG.jpeg
 
Het heeft even geduurd, maar inmiddels zwemt een schooltje Pseudomugil furcatus in het aquarium.

(let niet op de lelijke aanvoerbuis van het filter).
IMG_0284.JPG
IMG_0287.JPG


IMG_0284.JPG
 
dank.

Nu ben ik nog op zoek naar een vis om er bij te doen. Iemand suggesties?
 
Danio's, deze zwemmen ook in de bovenste laag, net als de furcatus. De Rasbora's zijn toch net te klein, en op een of andere manier kwetsbaar. Ik heb diverse soorten in m'n 80 cm bak gehad, maar over het algemeen werden ze niet oud.

Nu ben ik aan het inlezen over de Chlamydogobius eremius / Woestijngrondel.
Ik heb grind op de bodem, weet niet of dat geschikt is voor zo'n bodembewoner. hier http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/chlamydogobius-eremius-woestijngrondel staat dat zand noodzakelijk is, maar bij een aantal van de bijbehorende filmpjes is duidelijk een grindbodem...
 

Terug
Bovenaan