Nieuw aquarium 1.40 of groter


Fuubs

Well-known member
Lid geworden
25 december 2016
Berichten
1,119
Hi mede aquarianen,

Over een maand krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning en hopelijk na een maandje klussen kunnen we erin. Het zal dus nog even duren voor de aandchaf van een nieuw groter aquarium. Samen met de vrouw al een aantal keer wezen kijken naar verschillende aquaria en eerst viel ik op de eheim incpiria 500 (160x55x65, bruto 500liter). Maar het vrouwtje vind de oase highline 400 veel mooier (140x50x63, bruto 413 liter). Kwa afwerking ben ik het ook zeker met haar eens. Ze hebben volgens mij beiden een droogkamer, maar bijkomend voordeel van de oase is de ledverlichting. Voordeel van de eheim is de diepte, maar wel weer lastiger voor je interieur.

Ik heb nu een juwel rio 125 en die verhuisd gewoon mee, het visbestand dus ook.
14 Paracheirodon axelrodi
6 corydoras aeneus
1 ancistrus cf
2 ramirezi (koppel)

Het wordt zowiezo zuid amerika, want planten en scapes heb ik het geduld niet voor. Ik wil me voornamelijk in de nieuwe bak focussen op de ramirezi en/of (andere) apistogramma's. Grote vissen vind ik niet perse boeiender. De corys zullen gewoon in de juwel blijven.

Nu de vragen:
- welke bak? Het past allebei en prijsverschil is er niet echt, puur uiterlijk en led gaat voorkeur uit naar oase (ik zoek waarschijnlijk gewoon bevestiging).
- kunnen in beiden 3m/5v ramirezi's? Of is het verstandiger in een 140 bak 2m/4v te doen?
- hoe introduceer je nieuwe ramirezi's bij al volwassenen of beter oplaten groeien in de 80cm?
- is het ook mogelijk en misschien wel makkelijker om er andere apistogramma's bij te zetten?

Kwa techniek en de "bij vissen" gaan op dit forum nog wel wat vragen komen, iig alvast bedankt!
 
Ik zou vooral kiezen wat je mooier vind. Met beide aquaria kun je alle kanten op, zoals je zelf al aangeeft heeft het meer invloed op de aantallen dan de soort vis in die range. Ik geloof dat dominante ramirezi mannen ongeveer 30cm territorium afbakenen, dus dan zouden 3 mannen in beide kunnen. Ben zeker geen expert op dit gebied, er zijn andere forumleden die wel ervaring hebben met ramirezis.

Behalve je eerste vraag kun je de andere vragen beter even stellen bij "samenstelling visbestand" of bij "amerikaanse cichliden", daar krijg je geheid sneller antwoord;)
 
Thanks voor je reactie! Ik laat hem hier nog even staan en zal later even posten in het visbedstand gedeelte.
 
Heb je de aqualantis fusion 150 al gezien.? Pracht bak. Groot kans dat ik die over een tijdje ook koop.
Heb ook bij Van Wolferen prijzen opgevraagd voor een bak op maat, maar daar zie ik toch vanaf na het zien van de Fusion serie.
 
Ook naar gekeken, maar inclusief droogkamer en retour onder in laten bouwen scheelt de prijs niet zoveel meer. En toen ging ik met het vrouwtje kijken en die vind die lijst niet mooi (rvs versus klassieke sierlijst). :stom:

De juwel kwam er ook alleen alsie wit zou zijn.
 
Heb je ook wel eens gekeken naar maatbakken? Zeker voor aquaria op dat formaat kan het soms wel goedkoper zijn ze te laten bouwen, dan zijn ze ook helemaal naar jouw smaak. Kijk bijvoorbeeld eens bij zorona.
 
Doen ze dan ook het onderstel, bovenkap, verlichting etc erin?
 
Om led aan te schaffen voor de incpiria kost toch al snel 500+ euro.. T is niet dat ikzelf niet zou willen knutselen, maar ik heb daar niet veel tijd voor. Wel gezien dat deze er ook met een witte lijst is, even stil houden voor het vrouwtje. :juggle:
 
Doen ze dan ook het onderstel, bovenkap, verlichting etc erin?
let wel dat de meest bijgeleverde kasten van fabrieksbakken gewoon als bouwpakket geleverd worden
verlichting zit vaak ook apart verpakt ander materialen ook
ja zult dus toch zelf de handen moeten gebruiken :sorry::D:D of een opbouwservice gebruiken maar dat doet de portemonnee:'(
 
Offerte ingezien en eigenlijk schrok ik nogal van de prijs. Ik denk dat t meer iets is voor afwijkende maten.

Een soort ikea bouwpakketje is toch wel ff anders dan zelf bouwen.

Maar conclusie is dus met wat ik er mee wil het niet veel uitmaakt. T zal dus puur een keuze worden kwa wat we mooi vinden en prijs.

Bedankt allen!
 
Goedemiddag,

T is eindelijk zover. Aangezien eheim een nieuwe incpiria heeft en de "oude" versie in de aanbieding komt. Ik ga voor de incpiria 400. Nou is er bij de petsplace online 20% korting op alles van eheim, ook de filters. Met de extra 15% korting van een eerste online bestelling wil ik dit niet laten lopen.

Even een vraag:

2x een eheim professional 4 350T zou toch voldoende moeten zijn voor 400liter? En zijn dit een beetje fatsoenlijke filters?
 
Goedemiddag,

T is eindelijk zover. Aangezien eheim een nieuwe incpiria heeft en de "oude" versie in de aanbieding komt. Ik ga voor de incpiria 400. Nou is er bij de petsplace online 20% korting op alles van eheim, ook de filters. Met de extra 15% korting van een eerste online bestelling wil ik dit niet laten lopen.

Even een vraag:

2x een eheim professional 4 350T zou toch voldoende moeten zijn voor 400liter? En zijn dit een beetje fatsoenlijke filters?

Heb er 1 op de malawibak en houd hem prima op 24 graden bij een omgevingstemp van 19 graden.

2 met thermo lijkt me dan ook bij jou niet nodig
 
Heb er 1 op de malawibak en houd hem prima op 24 graden bij een omgevingstemp van 19 graden.

2 met thermo lijkt me dan ook bij jou niet nodig

Dus dan 1 met thermo en 1 zonder? 1050 liter per uur niet net wat weinig?
 
Dus dan 1 met thermo en 1 zonder? 1050 liter per uur niet net wat weinig?

1 thermo en 1 zonder thermo ja.

Zit je op 2100 l/u bruto wat neer gaat komen op zo’n 2,5 keer netto

Heb ik ook op de malawibak

1x 350T en 1x gewone 350
Houden de bak keurig schoon en warm
 
1 thermo en 1 zonder thermo ja.

Zit je op 2100 l/u bruto wat neer gaat komen op zo’n 2,5 keer netto

Heb ik ook op de malawibak

1x 350T en 1x gewone 350
Houden de bak keurig schoon

Top! Bedankt RichD! Ga ik dat doen.
 

Terug
Bovenaan