Niet woelen in bodem


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
456
Locatie
Gelderland
Ik lees vaak dat je niet, of zo min mogelijk in je bodem moet woelen. Dit om bijv een ammoniumpiek te voorkomen.
Ik vraag me dan af hoe jullie dit doen bij het snoeien van planten. Soms ontkom je er niet aan om planten volledig uit de bodem te trekken om de toppen terug te kunnen plaatsen. Hoe voorkom je dan de “gevolgschade”?
 
Interessante vraag. Anderen zeggen juist weer dat je af en toe de bodem moet omwoelen om bodemrot te voorkomen. Dat is weer zo'n mooie paradox
 
Ik kom ook zo min mogelijk in de bodem en zuig die hooguit 1-2x per jaar uit en dan in delen.
 
Ik heb iedere week wel een plantengroep die uit de bodem moet ivm snoei. Daar komt behoorlijk wat vuil en voedingstof e.d. bij vrij.
Heb ook wat last van o.a. Staghorn, dus vandaar de vraag.
Tegenwoordig zet ik de pomp uit zodat het niet door de hele bak gaat en hevel gelijk zoveel mogelijk af.
 
Misschien dat het je helpt.
Bij aquariumbemesting.nl kun je kleibolletjesmix bestellen en de kleibolletjes zelf maken en dus ook de grootte zelf bepalen.

 
Ik lees vaak dat je niet, of zo min mogelijk in je bodem moet woelen. Dit om bijv een ammoniumpiek te voorkomen.
Ik vraag me dan af hoe jullie dit doen bij het snoeien van planten. Soms ontkom je er niet aan om planten volledig uit de bodem te trekken om de toppen terug te kunnen plaatsen. Hoe voorkom je dan de “gevolgschade”?
Ik knip een plantengroep zo kort als mogelijk boven de bodem af, en laat de wortels zitten. De bruikbare toppen plant ik in de bodem tussen de achtergebleven wortels.
 
Misschien dat het je helpt.
Bij aquariumbemesting.nl kun je kleibolletjesmix bestellen en de kleibolletjes zelf maken en dus ook de grootte zelf bepalen.

Dit gebruik ik al, naast de root sticks van Easy life. Maar groot en klein, alles komt mee omhoog natuurlijk.
Ik heb mijn snoei regime al wel aangepast. Voorheen trok ik alle snelgroeiers er standaard uit, nu top ik vaker.
 
Ik knip een plantengroep zo kort als mogelijk boven de bodem af, en laat de wortels zitten. De bruikbare toppen plant ik in de bodem tussen de achtergebleven wortels.
Maar wordt de bos dan niet te massaal na een tijdje? Wat je laat zitten loopt toch ook weer uit?
 
*edit*
Gaan de achtergebleven plantdelen dan niet rotten?
Ik heb nog nooit nadelige gevolgen ervaren van het rotten van de achtergebleven wortels. Op "het land" zorgen afstervende wortels een positieve bijdrage voor de bodemstructuur. De bodem wordt lichtiger en zodat anearobe zones in de wortelzone worden opgeheven. Ik weet echter niet of dit bij een bodem onder water ook zo werkt.
 
Met een goed ingedraaide bak zullen wat wortels niet zoveel kwaad kunnen denk ik maar ja het ligt er ook aan hoevaak je dit doet denk ik. Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd.
 
Volgens mij doen we nu veel te moeilijk. Een gezonde bodem zit echt wel circulatie in, alleen al door convectie. Omwoelen heeft dan ook geen enkel effect. Riskanter is in mijn ogen het laten wegrotten van wortels van gesnoeide planten, dan creëer je wel potentieel giftige omstandigheden.
 
Volgens mij doen we nu veel te moeilijk. Een gezonde bodem zit echt wel circulatie in, alleen al door convectie. Omwoelen heeft dan ook geen enkel effect. Riskanter is in mijn ogen het laten wegrotten van wortels van gesnoeide planten, dan creëer je wel potentieel giftige omstandigheden.
Met betrekking tot het omwoelen gaat het me niet om de gevolgen voor de bodem, meer om de gevolgen voor de waterkwaliteit en algvorming. Ik merkte nadat ik (blijkbaar) iets te vaak een aantal planten verplaatst en gesnoeid had, dat ik een uitbraak kreeg van Synedra (bruinalg) en Staghorn. Wil nu dus zoveel mogelijk het omwoelen voorkomen of 'trucs' van anderen toepassen.
 
Een grindbodem en maak gebruik van kleibolletjes en staafjes. Die komen deels mee omhoog uiteraard.
Wanneer je kleibolletjes gebruikt en die zelf maakt moet je die zo klein mogelijk maken. (Zelf gebruikte ik kleibolletjes mix van Aquabemesting.nl gemengd met lateriet wat verdere bodembemesting als staafjes overbodig maakte.) Je kan dan eventueel meerdere maar wel zeer kleine bolletjes bij de wortels zetten. Er komt dan nooit een grote klomp klei mee naar boven. Wanneer planten een zeer snelle groei vertonen zodat je vaker moet vernieuwen is dat wel te beïnvloeden daar de top helemaal bovenin weg te knippen of knijpen. De plant verbreed zich dan uitsluitend.
 

Terug
Bovenaan