"Niet voor leidingwater..?"


Goed bezig weer hoor @Goudkijker mooi om te zien hoe je vragen stelt en de antwoorden ook meeneemt in je vervolg stappen. Ik denk dat er al veel gezegd is hierboven. Inhoudelijk zal ik niet herhalen wat al eerder is gezegd.
 
Heb zojuist het draadje even gelezen.. en vraag me wat af..
Het kleine aquarium draait ook nog niet heel lang als ik het goed begrijp. Dit houdt in dat je daar momenteel op zeer geregelde basis ook waterwissels uitvoert.. of heb ik het mis?

Waarom doe je het water dat je uit het kleinere aquarium haalt tijdens de waterwissels niet in het grotere aquarium. Hiermee "vervuil" je het nieuwe aquarium, maar geef je de bacteriën eigenlijk ook meer "voedsel." Hierdoor zou een bacterie cultuur sneller in stand moeten komen en is de kans groter dat je grotere aquarium sneller stabiel is en klaar voor je vissen.

slechts een idee..
@nonnepot, dit klinkt als een ingenieus idee! Ik heb zojuist 20 liter 'vervuild' water in het 110 liter aquarium gedaan. Mijn kleine aquarium heb ik inderdaad sinds een ruime week, en ververs sindsdien iedere dag 75%-80%.
 
Heb je testsets in huis? om te controlen of het nieuwe aquarium ingedraaid is zou je namelijk je NH3/4, No2 en No3 in de gaten kunnen houden.

Meet je dan eerst bijv. alleen NH3/4 dan werkt er iets, meet je daarna No2 dan heb je een daadwerkelijke nitrietpiek en daalt deze naar 0 en begin je no3 te meten, dan weet je dat je aquarium zo goed als ingedraaid is. Zo niet, dan zou ik zeker die 3 weken uit zitten... goudvissen kunnen behoorlijke vervuilers zijn en hiervoor heb je een goede bacteriecultuur nodig :)

Blijft grappig... vervuilen om het tegenovergestelde te bereiken :)
 
@nonnepot , ik druk onbedoeld op verzenden :)
Ik veronderstel dan dat het een kwestie is van om de paar dagen meten hoe de nitrietwaarden zijn, en dan procentueel verversen op basis van wat er op het forum wordt geadviseerd.
 
Heb je testsets in huis? om te controlen of het nieuwe aquarium ingedraaid is zou je namelijk je NH3/4, No2 en No3 in de gaten kunnen houden.

Meet je dan eerst bijv. alleen NH3/4 dan werkt er iets, meet je daarna No2 dan heb je een daadwerkelijke nitrietpiek en daalt deze naar 0 en begin je no3 te meten, dan weet je dat je aquarium zo goed als ingedraaid is. Zo niet, dan zou ik zeker die 3 weken uit zitten... goudvissen kunnen behoorlijke vervuilers zijn en hiervoor heb je een goede bacteriecultuur nodig :)

Blijft grappig... vervuilen om het tegenovergestelde te bereiken :)
Je was me voor :giggle: Ik heb alleen NO2 druppels gekocht vandaag. Dus dat wordt extra inslaan!
 
@Goudkijker de nitrietpiek" (No2) kan zo snel als het komt ook weer gaan (in een uur tijd bijvoorbeeld.) het kan lastig zijn deze te meten. Eindpunt is nitraat (No3) dat veel minder giftig is.. willen je vissen daaraan sterven moet de No3 echt bizar hoog zijn.. maar goed, je planten kunnen nitraat weer als "voeding" gebruiken...
Het fijne is dan ook dat je aquarium met 1 a 2 waterwissels in de week toe kan... (hangt af van de bezetting)...

Ik heb momenteel zelf geen aquarium meer staan... (komt wel weer :D ) maar als ik 1 ding op mijn lijst heb staan zijn het watertester ... meten is weten :)
 
Ik ben zelf erg te spreken over de testkoffer van Wespro. Die is betaalbaar en bevalt mij tot nu toe erg goed!
 
Goede tip @Hoogheid , hij is ook nog eens in de aanbieding!
 

Terug
Bovenaan