Netrina Zebra renslak in Malawibak?


M

MalawiS

Guest
Hallo,

Weet iemand of de Zebra Renslak in een Malawibak met Mbuna's kan? Of misschien beter een schooltje Otocinclus? Bedankt alvast!
 
Als bestrijding van alg? Dat hoort juist in een mbunabak want dat grazen ze.
Ik denk dat de slak langzaam wordt opgesoupeerd en de oto's zijn niet bestand tegen de waterwaardes en de agressie van de mbuna's.
 
Daarbij leggen de Renslakken eitjes die niet in zoet uitkomen en lastig zijn te verwijderen maar dat even terzijde.
 
Ik heb nogal last van bruinalg en ik wilde ze graag inzetten hiervoor. Ik weet dat ik de oorzaak moet vinden, maar ik krijg het moeilijk onder controle. Het ziet er gewoon niet uit.... Ik heb licht verminderd, daarna vermeerderd, Silicatex van JBL geprobeerd, Seachem Purigen, filtermateriaal bijgevoegd (Siporax, Cirax, Phorax, ...) maar niks blijkt voorlopig te helpen. De Cirax zit er nu wel pas bij, dus het is nog te vroeg om het resultaat te kennen. Ik heb een Juwel Rio 350 met de standaard filter + een Eheim pro4 + 600. In de bak zitten een 20-tal Mbuna's tussen de 5 en 8 cm.
 
Het is bij bruinalg vaak een kwestie van teveel belasting voor de bak. Ik weet niet hoelang de bak draait maar ik zou proberen om rust in de bak te krijgen zodat de bacteriecultuur goed op gang kan komen. Of de belasting met deze vissen teveel is durf ik zo niet te zeggen.
 
De bak staat 5 maanden en de vissen voelen zich op het eerste zicht toch goed erin... Mooi op kleur, levendig en bijna allemaal hebben ze al een poging gedaan voor jonkies :)
 
In 350 liter (laten we zeggen 300 l. netto) lijkt 20 Mbuna's me geen overbelasting.

De bak staat nog niet zo heel lang, ik ben het met John eens dat het van belangrijk is rustig aan een evenwicht in de bak te krijgen en dus even van al te grote veranderingen af te zien.

En al zeker geen biotoopvreemde introducties als appelslakken of Otocinclus.
Hooguit misschien tijdelijk wat makkelijke snelgroeiende planten toevoegen als bijvoorbeeld Egeria densa (waterpest) of Vallisneria. Maar uiteindelijk moeten die er eigenlijk, misschien met uitzondering van een beperkte groep Vallisneria, ook weer uit omdat ze niet in Lake Malawi thuishoren.

Zeker wanneer de vissen zich goed lijken te voelen zou ik de bak de tijd gunnen om in evenwicht te raken.
 
Bruinalg.. dat komt me bekend voor!

ik heb hetzelfde... daar gaat sillicatex en wat dan ook niks tegen helpen.
otocinclus zou ik niet toevoegen, maar buiten dat gaan die dat ook echt niet verhelpen.

het probleem? het gebrek aan planten, althans ik neem aan dat je geen tot heel weinig planten hebt?
je kan proberen een oerwoud aan Vallisneria te plaatsen... ja de kans is aanwezig dat er niks van overblijft maar als je een beetje geluk hebt...

Hoe ik het doe? ja ik neem de bruinalg maar voor lief.
eens in de zoveel tijd gaan de stenen uit de bak en gaat de hoge druk erover, en soms poets ik ze in de bak schoon met een afwasborstel/tandenborstel.
maar meestal zit het er gewoon :)
 

Terug
Bovenaan