Nepal biotoop


B

Bas.drost96

Guest
Ik heb een aquarium van 80x35x50 (l-b-h) dat ik opnieuw wil inrichten. Ik ben zelf dit jaar van september tot en met november in Nepal geweest om aan mijn scriptie over waterinsecten te werken, en daar heb ik veel inspiratie voor een aquarium opgedaan. Het lijkt me daarom erg leuk om een gedeelte van de plekken die ik bezocht heb, na te maken. Eerst wat info over de omgeving:

Er zijn grote verschillen in klimaat over het jaar, in de warmste maanden kan het zo'n 40 graden worden, terwijl het in de koudste maanden beneden de 10 graden wordt. Bovendien is er een monsoon klimaat, van juni tot en met august regent het erg veel, de rest van het jaar veel minder. De waterstand van de rivieren verschilt daardoor erg veel.
Ik heb zelf vooral mijn onderzoek in twee rivieren gedaan, bij het Bardia Nationale Park. Er is de Karnali rivier, een gletsjerrivier en de Babai, een regenrivier. Voor het grootste gedeelte lijken deze rivieren wel op elkaar. Het grootste gedeelte is snelstromend water met rotsen en stenen op een grind- of zandbodem. Er zijn ook rustige zijarmen met meer plantengroei en hout. Andere habitats die ik daar zag zijn rijstvelden (ik denk dat er weinig vis zit, het is erg ondiep en na de oogst komt het droog te staan), poeltjes in de jungle (erg veel plantengroei, ik heb er geen vissen in gezien maar ik heb ook niet uitgebreid gezocht, sommige van deze poelen drogen 's zomers uit) en een groot meer met veel lotus (erg mooi, ook veel vis maar lijkt me lastig om na te bouwen).
Hierbij een overzichtje van de aquariumvissen die ik gevangen/gezien heb:
- Channa striata (tussen oevervegetatie en in zijarmen)
- Zebravis - Danio rerio (vrijwel overal de algemeenste vis, in de hoofdstroom van de rivieren, in de zijarmen en in kleiner water)
- Badis badis (één keer in de hoofdstroom van een rivier gevangen)
- Botia lohachata (één keer op een rotsige plek met veel stroming gezien)
- Esomus danrica (in zijarmen en meren met planten)
- Devario devario (in een zijstroom met veel planten)
En op internet/boeken kwam ik nog de volgende vissen tegen die er voorkomen:
Trichogaster chuna (honinggourami), Trichogaster fasciata, Aplocheilus panchax, Xenentodon cancila, Rasbora daniconius, Pethia conchonius (prachtbarbeel), Pethia ticto, Danio dangila en verschillende Botia soorten: B. almorhae, histrionica, lohachata.

Ik heb ook nog naar de planten gekeken. In de hoofdstroom zaten vrijwel geen planten. In de zijstromen wel, daar heb ik de volgende soorten gezien: Potamogeton pectinatus (of iets wat er erg op lijkt), Potamogeton crispa, Blyxa echinosperma en Rotala indica. In de poeltjes, meren en rustigere waren ook drijfplanten: Azolla, Marsilea quadrifolia (klaverbladvaren), Ottelia alismoides, Nymphoides indica, Nymphoides hydrophylla Pistia stratiotes (mosselplantje), Trapa natans (waternoot), Nelumbo nucifera (lotus) en kroos. Op internet heb ik nog wat andere planten gevonden die in Nepal voorkomen, maar ik moet zeggen dat er vrij weinig info over te vinden is (ik heb bijvoorbeeld Azolla op de foto gezet terwijl die niet in de lijstjes staat): Hygrophila difformis (vaatjesplant), Hygrophila polysperma (Belgisch groen), Ludwigia perennis, Bacopa monnieri/crenata, Limnophila-soorten, Vallisneria en Hygroryza aristata.

En nu terug naar mijn aquarium. Een verwarming lijkt mij niet nodig voor de meeste vissen. Natuurlijk wil ik de drie waterlagen opvullen, wat mij een leuke combinatie lijkt is:
10 zebravisjes
10 prachtbarbelen
2 (1m1v) Badis badis

Qua inrichting wil ik graag filterzand op de bodem, mooie ronde keien, een stuk kienhout (de rivieren gaan door bossen heen, er ligt best wel wat hout) en wat leuke planten. Vallisneria, Belgish groen en Rotala indica lijken mij mooie achtergrondplanten, en het lijkt me ook mooi om een Ottelia of Nymphoides naar de oppervlakte te laten groeien, en misschien nog een andere mooie drijfplant erbij. Verder wil ik wat mos op het hout/stenen laten groeien en misschien nog wat kleine voorgrondplanten.

Denken jullie dat dit bestand en inrichting haalbaar is? Heeft iemand toevallig ervaring met zo'n project?
 
Heb je ter inspiratie dan ook wat detail foto's gemaakt?
Ben erg benieuwd
 

Terug
Bovenaan