Neon Tetra zwemt raar


R

Reitse1266

Guest
Ik heb vijf Neon Tetra's in een 55 liter bak (er zitten ook Platy's bij hoor) en 1 Neon Tetra is sinds gisteren een beetje aan het huppelen. Het ziet er heel gek uit en ik ben bang dat hij ziek is. Wat kan ik hier aan doen??

P.S hier even een filmpje
 
Ik kom hier door je andere bericht en je kan beter via dit topic nog een keer om hulp vragen.
Zou het zelf niet weten helaas maar wellicht dat andere je kunnen helpen.
 
Misschien is het iets met de zwemblaas, maar ik weet niet wat ik zou kunnen doen… Heeft iemand nog ideeën?
 
Kun je wat meer info geven. Hoelang staat aquarium, waterwaardes. Onlangs nog iets in aquarium gedaan, filter, bodem. Hoe vaak ververs je en hoeveel.

Is het alleen dit ene visje wat iets mankeerd? Kun je close up maken van visje en wat fotos van andere vissen. Misschien ziet er iemand wat aan de andere vissen wat jou niet is opgevallen.

Zie je bij andere vissen iets raars aan gedrag? Schuren, schrik/flits bewegingen, etc.
 
Het aquarium staat sinds begin Juli. Het is mijn eerste aquarium. De dag dat ik het voor het eerst zag had ik het water ververst. Ik ververs 1 keer in 2 weken 25-30%.
Ik heb een cartridge filter, waarvan ik eens in de vier weken een nieuwe cartridge moet plaatsen. Dat had ik die dag ook gedaan. Hier wat foto's.
IMG_2128.JPG
IMG_2109.JPG
IMG_2379.JPG
IMG_2381.JPG
IMG_2378.JPG
 
Ik weet dat het op de verpakking staat maar om de 4 weken het filtermateriaal vernieuwen is juist heel slecht,zo kan de boel uit balans raken in je bak en problemen veroorzaken dus dat is er misschien wel aan de hand.
Is afhankelijk van hoeveel vissen je hebt en de vervuiling die er is wanneer je het filtermateriaal wat kan schoonmaken met water dus niet vernieuwen.
 
Ja dat lijkt mij ook, ff spoelen en niet vervangen door een nieuwe.

Die Tetra kun je er het best uithalen en uit zijn lijden verlossen, ik heb ook een visje gehad wat zo zwom, en dat houden ze akelig lang vol, ik kon hem ook niet vangen daar was ie nog te rap voor.
Na een paar dagen was ie zo vermoeid dat ik hem eindelijk kon vangen
 
Kan ik echt niks anders doen? Ik ben bang dat ik niet heel geschikt ben voor mijn eigen vis doden...
 
Ga er maar vanuit dat ie het niet red, vraag anders iemand die het visje wel van zijn lijden kan verlossen.

De onderste Neon op de laatste foto ziet er ook niet best uit, beetje mager en een knik/vergroeiing in zijn achterlichaam?
 
Laatst bewerkt:
Kan wel eens liggen aan overmatig voeren. Ik heb eenzelfde situatie gehad. Het visje zwom op zijn zij, hing een beetje, en zag er slecht uit. Niet op kleur en zeer opgezwollen. De volgende ochtend had hij blijkbaar alles uitgepoept en was hij weer toppie.. je kunt het een dagje afwachten dus.
 
Ik wacht nog een dagje, maar de Neon heeft het al sinds zaterdag dus ik denk ook niet dat het gauw beter wordt. Het zou inderdaad wel kunnen dag ik wat te veel voer, misschien moet ik overgaan op 1x per dag i.p.v. 2x. Het valt mij ook al op dat de onderste tetra op de laatste foto wat mager is, ik heb ook een beetje het idee dat die niet veel eet. Ik heb ook wel eens gezien dat een andere Tetra er achter aan zat. Misschien moet ik daar ook wat aan doen. Als de vis morgen ofzo nog steeds raar zwemt moet ik maar kruidnagelolie gaan halen...
 
Inmiddels is het arme dier uit zijn lijden verlost met een baksteen. Ik hoop dat het niet weer gebeurt... :mad:
 
En toch blijf ik het zwakke visjes vinden, ik heb bijna nooit een ziek visje, maar als er één ziek wordt is het een Neon.
Of ze krijgen witte vinnen die vervolgens steeds kleiner worden, dan weer een witte wrat bij de bek, raar zwemmen en vergroeiingen.

De onderste neon op jouw laatste foto ziet er ook niet helemaal uit zo als het hoort
 
Inmiddels lijkt hij het wel wat beter te doen. Wat minder mager en zo. Misschien gaat het wel over...
 

Terug
Bovenaan