Neon tetra ziekte?


VissieFlex

Member
Lid geworden
4 januari 2023
Berichten
17
Leeftijd
39
Ha Forumleden/experts,

Mijn kardinaal terras

(8 stuks 125 liter goed beplante bak met 9 Cory’s panda(hebben pasgeleden plots 4 baby’s gekregen) , 5 pangio kuhli, 1 ancistrus l144 5 bijlzalmen, Sulawesi slakken,japonicas en neocardinia)

begonnen zich ineens te verstoppen.
1 is nu sinds paar dagen onvindbaar dus vrees dood. 1 heb ik er net uitgevist en apart gezet want ziet er echt niet uit. Vrees dat ik met neon tetra ziekte te maken heb?

Wat kan ik nog meer doen dan deze vis apart en goed op de anderen letten?
Ben een beetje bang voor de rest van mijn visbestand. Bijgaand foto van de vis die ik eruit heb gehaald.

Dank alvast!

97DBAE20-1B78-4B33-A617-C0B9CA390EA0.jpeg

CF5952C9-DB81-4C31-9870-13F85B7B7738.jpeg
 
Tropische vissengids.nl:

De symptomen zijn dat de kleur van uw vis valer wordt dan hij normaal gesproken is. De vis zal onregelmatig gaan zwemmen of hangt apathisch in een hoek van het aquarium. Ook kan de vis lusteloos worden en zijn eetlust kan verminderen waardoor hij sterk kan vermageren. Er ontstaan ook vaak bobbels op het lichaam en witachtige plekken onder de huid. Tevens kunnen er bloederige plekken ontstaan op de huid van de vis. Er kunnen zich gaten vormen in de vis en zijn buik kan opzwellen. Daarnaast kunnen er secundaire infecties optreden. Als de ziekte verder vordert zal de vis krom gaan groeien en meestal niet lang daarna sterven.
 
Ha Jessica,

Dankjewel dat had ik ook gelezen idd maar vind het moeilijk de diagnose te stellen. Hij is niet apathisch meer verstopperig. Kleur is vaak en hij heeft een wittegele bobbel/pukkel op zijn staart. Verder is hij mager. Of hij eet vind ik lastig te zien vanwege het verstoppen. Nu hij er uit is komen de anderen al meer tevoorschijn. Ik vind t ook lastig wat nu te doen? Niet perse met de zieke vis maar met het aquarium/ de rest van de tetra’s. Hoe nu verder?
 
volgens internet:
Genezing is moeilijk en zal zelden lukken, maar men kan eSHa 2000 proberen. Soms lukt het maar lang niet altijd.

Ik denk wel dat het van groot belang is dat je zo snel mogelijk aangetaste visjes eruit haalt en euthanaseert om de infectiedruk te verlagen. Het gaat om een parasiet die zich vermeerdert in een aangetaste vis en dat moet je dus niet hebben.
Neonziekte kan ook overslaan op andere vissen en het is dus zaak zo snel mogelijk en behoorlijk radicaal in te grijpen.
 
Ha Lysia dank. I’m heb al een hoop gelezen over neon tetra disease maar
Misschien moet ik mijn vraag beter formuleren:

Denken jullie dat mijn kardinaal tetra neon tetra ziekte heeft?

Kan het iets anders zijn en zo ja wat?

Ik lees nu op Engelstalige forums en sites dat de kardinaal niet gevoelig is voor NTD.

De vis zit in isolatie met esha2000 maar ziet er erg slecht uit.

Van de rest van het schooltje zijn er 5 weer vrolijk aan het zwemmen samen. 1 zondert zich af al ziet deze er niet ziek uit.
 
Ik denk dat je meer richting vistuberculose/onsteking van de slijmhuid kan zoeken. Wat zijn de waterwaarden? En heb je onlangs iets bijzonders aan je bak gedaan? Grote waterwissel/bodem omgewoeld/etc?
 
Ha Jeffrey thanks tbc had ik ook over gelezen maar komt niet helemaal overeen met de symptomen. Geen uitpuilende ogen niet lusteloos (zwemt nog heel snel was amper te vangen)

Meest opvallende is verstoppen, afzonderen van de groep, kromme rug, vale kleur en soort witte uitpuilende pukkels bijna soort mini bloemkooltjes(ook weer niet stip achtig denk ik)

Heb niets aan de bak of bodem gedaan. Alleen wat gesnoeid maar heel weinig dat doe ik eig wekelijks. Waterwaarden heb ik even snel met strip getest en daarbij lijkt er niets aan de hand.

Alle andere vissen lijken ok.
 
Neonziekte of tetraziekte kan ook bij kardinaaltetra's voorkomen, al zijn die er iets minder gevoelig voor.
 
Ha Jeffrey thanks tbc had ik ook over gelezen maar komt niet helemaal overeen met de symptomen. Geen uitpuilende ogen niet lusteloos (zwemt nog heel snel was amper te vangen)

Meest opvallende is verstoppen, afzonderen van de groep, kromme rug, vale kleur en soort witte uitpuilende pukkels bijna soort mini bloemkooltjes(ook weer niet stip achtig denk ik)

Heb niets aan de bak of bodem gedaan. Alleen wat gesnoeid maar heel weinig dat doe ik eig wekelijks. Waterwaarden heb ik even snel met strip getest en daarbij lijkt er niets aan de hand.

Alle andere vissen lijken ok.
Geen uitpuilende ogen? Lijkt er wel op... Ik zou het niet verder zoeken als bij een parasiet of virus. Hij ziet er ziek uit. Gaat niet lang duren met deze vis ben ik bang voor en dat zeg ik niet snel want ik geloof dat vissen onwijs weerbaar zijn. Ik zou het water van de bak een keer flink verversen en een behandeling esha 2000 starten. Het is een erg licht belastend middel wat een erg breed spectrum aan problemen kan oplossen.

Daarnaast werkt het stress verminderend. Mn vissen genieten onwijs wanneer ik het middel toevoeg. De stress vermindering alleen al kan al een groot voordeel geven tegen ziektes aangezien het de vissen weerbaar maakt. Het pakt infecties aan zoals witte stip vinrot en schimmels en ik heb er zelf erg positieve ervaringen mee. In mijn ogen is het de overweging waard!

Ik zou het niet afwachten en wel iets doen want als het erger word word het alleen maar moeilijker.
 
Op wat voor temperatuur heb je ze zitten en hoe lang heb je ze al?

Hou er rekening mee dat medicatie meer kan kappot maken dan dat het je oplevert, zou enkel met medicatie beginnen als je weet wat het is.

Esha 2000 als relax middel voor je vissen vind ik wel een erg rare aanbeveling, kijk dan eerst naar voogle of catappa bladeren etc.
Bij stress haal je de oorzaak weg en ga je niet de symptomen behandelen, maar dat is mijn mening.

Daarnaast kun je het best zoals al aangegeven zieke vissen verwijderen en in dit geval is misschien euthanasie de beste oplossing.
 
Op wat voor temperatuur heb je ze zitten en hoe lang heb je ze al?

Hou er rekening mee dat medicatie meer kan kappot maken dan dat het je oplevert, zou enkel met medicatie beginnen als je weet wat het is.

Esha 2000 als relax middel voor je vissen vind ik wel een erg rare aanbeveling, kijk dan eerst naar voogle of catappa bladeren etc.
Bij stress haal je de oorzaak weg en ga je niet de symptomen behandelen, maar dat is mijn mening.

Daarnaast kun je het best zoals al aangegeven zieke vissen verwijderen en in dit geval is misschien euthanasie de beste oplossing.
Ik heb met esha nog geen last gehad van dingen kapot maken. Zelfs niet na 7 dagen behandelen (dubbele behandeling)

Bij stress haal je niet de oorzaak weg maar je behandeld juist wel sympotomen. Zoals het plat leggen van vinnen, inactiviteit, gebrek aan eetlust. Catappa bladeren doet echt minimaal. En is voogle juist niet nog meer belasteld?

De oorzaak kan de vis zelf aanvechten. En aangezien het kan werken in een heel breed spectrum (bacteriën parasieten schimmels) is er een hele grote kans dat je gedeeltelijk zelfs de oorzaak aan pakt daarmee.

Het meest belastende aan een behandeling esha vind ik zelf dat je tijdens de behandeling geen waterwissel kan doen.

Daarnaast kan je niet altijd afwachten tot je weet wat het is. Vooral niet als de ernst heel hoog ligt. Dan ga je een middel proberen wat het beste past bij de symptomen om te kijken of het tegen de symptomen werkt, zo gauw het symptomen oplost gaat het ook positief werken tegen de oorzaak. Als de symptomen te algemeen zijn dan is het juist slim het met een laag belastend middel op te proberen te lossen. Maar om er gelijk van alles in te gooien zou ik niet aanraden inderdaad.

Maar ik zal binnenkort is heen bellen naar dat bedrijf om het 1 en ander na te vragen. 😛
 
nee je behandeld de oorzaak niet de symptomen.

Als je stip behandeld, ga je de parasiet uitschakelen (en tijdje later de uitgekomen eitjes hiervan), niet dat de vis jeuk heeft, dat symptoom gaat weg als de parasiet weg is.
Bij een wormkuur idem.

Oorzaak probeer je aan de hand van de symptomen te achterhalen en daar zoek je dan het juiste medicijn bij. Je huisarts vraagt normaal ook wat je klachten zijn en probeert die tot een oorzaak te achterhalen.

Elke vorm van medicatie heeft ook een minder gunstig neveneffect welke je in meer of mindere mate tegen zult komen. Bijvoorbeeld een filter waarvan de bacterieen een klap krijgen of een vis die hersteld is maar gelijk ook gevoeliger voor andere zaken (b.v. bij antibiotica).
 
nee je behandeld de oorzaak niet de symptomen.

Als je stip behandeld, ga je de parasiet uitschakelen (en tijdje later de uitgekomen eitjes hiervan), niet dat de vis jeuk heeft, dat symptoom gaat weg als de parasiet weg is.
Bij een wormkuur idem.

Oorzaak probeer je aan de hand van de symptomen te achterhalen en daar zoek je dan het juiste medicijn bij. Je huisarts vraagt normaal ook wat je klachten zijn en probeert die tot een oorzaak te achterhalen.

Elke vorm van medicatie heeft ook een minder gunstig neveneffect welke je in meer of mindere mate tegen zult komen. Bijvoorbeeld een filter waarvan de bacterieen een klap krijgen of een vis die hersteld is maar gelijk ook gevoeliger voor andere zaken (b.v. bij antibiotica).
Ja oke in het meest gunstige geval behandel je de oorzaak maar als je niet weet wat de oorzaak precies is kan je naar de symptomen behandelen op de meest passende wijze.

Esha zal bij bijde werken, de symptomen en de oorzaak kan er mee worden aangepakt. Maar zomaar met een middel beginnen is nooit handig. Kwam een beetje door de berichten tot de conclussie dat er een dood spoor is. Dat de symptomen zo algemeen zijn dat het allerlei dingen zouden kunnen spelen.

Vandaar mn gedachte dat een lichter belastend middel dat tegen veel kan helpen waaronder blijkbaar zelfs tetraziekte lijkt me het geen ongepast advies. Ook aangezien ik zelf goedde ervaringen heb. Ik denk vooral dat niets doen in deze schadelijker is dan een behandeling esha starten en kijken hoe dat bevalt.

Als de esha niet aanslaat is het ook een goedde manier om verschillende dingen uit te sluiten. Terta ziekte zou het dan kunnen zijn. Maar een parasiet of dergelijke is dan al wat meer uitgesloten. Als zn esha behandeling niet aanslaat is het ook wel een indicatie dat medicatie aan het waterkolom toevoegen waarschijnlijk niet voldoende zou zijn en de vissen iets vanuit hun voeding toegevoegd moeten krijgen misschien.

Maar dat is helemaal afhankelijk van hoe het loopt en wat er gebeurt met de andere vissen. Vissen die weerbaar genoeg zijn zullen er wellicht nooit last van gaan hebben. Als een parasiet geen gastheer meer heeft zou die ook kunnen verdwijnen. Er zijn verschillende dingen die kunnen helpen als een oorzaak behandelen niet mogelijk is omdat het te onduidelijk is.

Maar ik denk dat het zeker discussie waardig is want wie ben ik nou ik kan er best naast zitten 😆

Het beste en betrouwbare is oorzaak behandelen en niet zo maar een behandeling starten daar ben ik het zeker mee eens.
 
Dank Allen voor de tips. Het visje heeft het helaas niet gered. (Heb idd esha 2000 en exit toegepast maar het mocht niet baten) Had al kruidnagelolie gekocht om hem uit z’n lijden te verlossen maar hij is zelf vrij snel dood gegaan.
Andere vissen zien er gezond en okay uit maar ik hou ze in de gaten. Heb nu een ‘hospital tank’ die ik standaard ga laten staan met ingedraaid filter dus als er weer 1 ziek wordt kan ik hem overzetten.
Weet nog dat 1 van de kardinaaltjes al niet zo lekker ging toen ik ze kocht dus vrees dat hij al ziek was.
De uitpuilende ogen was trouwens het effect van de ronde bak waar hij tijdelijk in zat maar had hij echt niet.
 
Heb nu overigens weer een ander probleem met 1 van de vijver goudvissen (t houdt je bezig zo’n hobby;) )maar zal daar even een nieuw topic voor aanmaken.
 
Dank Allen voor de tips. Het visje heeft het helaas niet gered. (Heb idd esha 2000 en exit toegepast maar het mocht niet baten) Had al kruidnagelolie gekocht om hem uit z’n lijden te verlossen maar hij is zelf vrij snel dood gegaan.
Andere vissen zien er gezond en okay uit maar ik hou ze in de gaten. Heb nu een ‘hospital tank’ die ik standaard ga laten staan met ingedraaid filter dus als er weer 1 ziek wordt kan ik hem overzetten.
Weet nog dat 1 van de kardinaaltjes al niet zo lekker ging toen ik ze kocht dus vrees dat hij al ziek was.
De uitpuilende ogen was trouwens het effect van de ronde bak waar hij tijdelijk in zat maar had hij echt niet.
Heel veel sterkte er mee!
 

Terug
Bovenaan