Neon tetra ziek of beschadigd oid?


S

Shads

Guest
Hallo, we zijn sinds kort weer aan een aquarium begonnen. Nu heeft 1 van onze tetra's sinds aanschaf een plekje op zijn neus waarvan ik me toch afvraag of het een schimmel oid is. Lijkt niet erger te worden en zie niks op de anderen dus ver.
Het is de grootste tetra, eet en zwemt nog rond alhoewel wel mogelijk wat lager dan de rest.

Bvd voor enige info.

20180828_102156.jpg
 
beetje meer info is handiger.

Sinds kort aquarium. Hoelang draait aquarium en is hij ingedraaid? Waterwaardes? Wat meer info grote aquarium en visbestand? Nog iets gedaan afgelopen week, filter schoon gemaakt, bodem toestanden, nieuwe vis/planten iets anders.

Foto totaal aquarium en wat medebewoners met name vinnen/staarten, oogjes frontaal aanzicht koppen.

Zie je nog vreemd gedrag van bepaalde vissen, schuren, flikkeren vinnen, schrikachtig, bepaalde "hangplek" etc.
 
beetje meer info is handiger.

Sinds kort aquarium. Hoelang draait aquarium en is hij ingedraaid? Waterwaardes? Wat meer info grote aquarium en visbestand? Nog iets gedaan afgelopen week, filter schoon gemaakt, bodem toestanden, nieuwe vis/planten iets anders.

Foto totaal aquarium en wat medebewoners met name vinnen/staarten, oogjes frontaal aanzicht koppen.

Zie je nog vreemd gedrag van bepaalde vissen, schuren, flikkeren vinnen, schrikachtig, bepaalde "hangplek" etc.
Sluit ik me bij aan! Anders is het tasten in het donker
 
Aangezien dit vanaf aankoop (dus vanuit de winkel) is zie ik niet hoe die dingen belangrijk zijn?

Maar goed het is een juwel vision 180 - geen "vreemde" dingen buiten dat deze specifieke tetra iets minder bij de "groep" zwemt maar wederom is dat vanaf dag 1 al zo ( we hebben de tetra's nu twee weken meen ik). Hij draait nog niet zo lang een maand ofzo (nieuw zoals ik zei - vroeger een rio 180 gehad maar nooit een vissenziekte meegemaakt oid) water waarden zijn volgens de teststrips prima weet ze alleen niet uit mijn hoofd. De vissen zijn allemaal redelijk "nieuw" dus. Geen van de andere vissen heeft iets wat er op lijkt. 15 tetra's -10 neon 5 citroen-, 1 naaldmeerval, 4 corydora's, 6 platy's. Gras, mos, belgisch groen en div andere planten (planten, hout en stenen aanwezig voor we vissen er in hebben gezet waar we mee gewacht hebben tot de test stripjes het er mee eens waren). 1/3 water gewisselt afgelopen week. Gister een andere lamp er in gezet (color ipv day aangezien we dat licht vreselijk vinden). Bovenste filter watten worden regelmatig verwisselt. We hebben wat gratis poelslakken gehad vermoedelijk bij het mos dus er komen eerdaags wat slaketende slakken bij. Water uit de aquaria zaken kiepen we er niet bij. Andere fotos heb ik momenteel niet.
 
Een zieke vis ontstaat door iets. Als je een gezond aquarium heb met goede omstandigheden word een vis niet ziek.

Vandaar de vragen. Een betrouwbare diagnose kan alleen aan de hand van microscopisch onderzoek of bacterie kweek dus info van ervaren aquarium houders is altijd een gok en willen omstandigheden weten. Bij veel ziektens geeft bepaald gedrag van vissen of uiterlijke kenmerken een indicatie. Foto s van de omstandigheden en vissen is handig zodat andere wellicht iets opvalt wat jou niet opvalt. Watertje waar ze in zwemmen is ook van belang. De meeste ziektens komen door een slecht watertje wat komt door een niet goed biologisch balans in het aquarium. Ook weer vele zaken om biologisch balans te krijgen dit is too much om in deze post uit te leggen. Info genoeg op forum.

Ik begrijp uit je post dat aquarium nu 4 weken draait en na twee weken de vissen zijn toegevoegd?

Een goede opstart is van belang zodat je aquarium bacteries gaat maken om de vervuiling van je vissen om te zetten zodat je een biologisch evenwicht heb. Dit proces duurt ongeveer 4 weken. Dan zijn er wat bacteries aanwezig om de boel op te ruimen. Als je in 1 keer veel vissen erin doe heb je nog niet genoeg bacteries die de mate van vervuiling om kan zetten. Daardoor gaan waterwaardes met name de NO2 en NH3 oplopen. Zijn deze waardes hoog dan verzwakken vissen omdat ze als ware in een giftig watertje rond zwemmen en zijn prooi voor allerhande ellende wat in je aquarium leeft omdat de visjes verzwakken. Er is geen aquarium zonder ellende maar als je vissen gezond zijn dan kunnen ze het een en ander zelf afweren.

Nu dan de vis met de witte plek. Dit zou een schimmel kunnen zijn. Een schimmel is vaak een secundaire zaak waaronder iets anders aan de hand is. Dit is meestal een bacterieel probleem. Bekrot, vinrot. Vandaar fotos van medebewoners zodat er gekeken kan worden naar staarten en vinnen. ook oogjes die meer uit de kop komen te staan is een indicatie van bacteriedruk.

Een bacterieel probleem kan zich heel snel verspreiden en kan veel slachtoffers eisen. Het zwakste visje gaat als eerste verschijnselen vertonen en sommige sterke vissen kunnen pas over weken ziek worden. Afhankelijk hoe sterk de vissen zijn.

Nu heb je medicatie hiervoor maar helpt alleen in begin stadium van ziekte. Als vissen het langer hebben gaat dit niet meer helpen omdat de bacterieen binnen in de vis teveel schade aan vitale organen hebben veroorzaakt.

Een heel groot nadeel van dit soort medicatie is dat het de ziek makende bacterie dood maar ook je goede benodigde bacteries dood die je nodig heb om je watertje goed te houden.

Omdat het nu maar 1 visje betreft zou ik ervoor kiezen om je NH3 en NO2 te testen en wat meer te verversen. Bij het afhevelen waaieren over bodem en planten bewegen zodat je allerhande ellende afhevel. Je heb groot kans als watertje op orde is dat visje weer aansterk en opknapt.

Zie je meer gevallen ontstaan met boven genoemde verschijnselen kun je altijd nog een medicatie kuur gebruiken maar hou wel rekening met goede toediening en na de kuur extra werk ivm omstandigheden optimaal te maken/houden anders verval je in een cirkeltje van ellende.
 
Ok bedankt voor de info.
Ik maak straks nog wel een foto.

We hebben er ook een fles tetra opstart bacterien spul in gedaan bij de eerste keer vullen - dat zou het wat hebben moeten versnellen. En zoals ik zei hebben we van die test stripjes gebruikt om te kijken of het water goed was (en nog is) voor we er vissen in hebben gezet.
We hebben een zuigslang ding voor het water hevelen/de bodem (dennerle quartz) "stofzuigen".
 
Die flesje kan geen kwaad maar zal geen weken schelen qua opstart. Als aquarium nieuw en schoon is en geen vervuiling kunnen bacties niet groeien (die hebben ook eten nodig) dus wellicht had/heb je de bekende nitrietpiek nog niet gehad. Ik test niet met stripjes, maar wat ik hierover lees is dit niet al te betrouwbaar.

Die zuigslang is prima. Met uiteinde heen en weer bewegen over bovenkant van de bodem. Veel vormen van ziektes liggen op de bodem te wachten dus alles wat je afhevel met die slang is er weer eentje minder. Je verse watertje nooit koud erin doen want dit triggerd ook weer veel ellende. Vers water zelfde tempratuur als je aquariumwater. gewoon even wat meer en vaker verversen en aankijken. Het zou ook zonde wezen om bacties die je nodig heb en nu net een beetje opgebouwd zijn de nek om te draaien voor 1 visje.

Zie je weer nieuwe gevallen ontstaan gewoon weer posten dan zul je wel weer reactie krijgen wat je beste kan gebruiken.

Succes en ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen en het visje weer gaat opknappen :thumbs:
 
Teststrips zijn inderdaad verre van betrouwbaar en je kan beter een set druppeltesten aanschaffen denk ik.
 
Sorry voor de late reactie (eind van de vakantie dus druk met de kids).
De plek op de tetra zijn neus lijkt kleiner te worden, en hij eet en zwemt nog rond geen vervaging van kleur oid - en geen van de andere vissen hebben iets wat er op lijkt gelukkig ik gok er dus op dat het wel goed komt. We hebben ook een aantal baby platy's in de bak erbij nu wat leuk is.
 
Goed om te horen dat het weer goed gaat. Als je een enge ziekte erin had had je nu al dooie visjes gehad en meerdere rare gevallen zien rond zwemmen. Trouw elke week een deel verversen gaat een hoop ellende voorkomen. Zie je wat raars, een weekje wat vaker en meer verversen eerste wat je moet doen. Leuk dat je baby visjes heb :D
 

Terug
Bovenaan