Neon tetra bewegen amper


Gavv

Member
Lid geworden
19 juli 2023
Berichten
7
Leeftijd
32
Hey,

Ik heb een schooltje neon tetra’s van 7 stuks. Maar eigelijk zwemmen ze niet veel rond. Vaak verstoppen ze zich tussen de planten, en als ze al zwemmen is het eigelijk meestal op de bodem ipv in de middelste waterlaag. Dit was zo al in het nano aquarium (30l) waar ze eerst in zaten.

Nu zitten ze sinds kort in een 70l aquarium dus dacht ik dat ze met meer als een verdubbeling aan ruimte normaal zwem gedrag zouden tonen, dit is dus echter niet het geval.

Zou het kunnen dat de school te klein is en ze daardoor onzeker zijn ? Ik denk er aan om een 5 tal extra te kopen.

Of zouden ze bang/stress hebben van de andere vissen ? (1 borstelneus, 6 corydoras panda en +/- 20 garnalen)


Alvast bedankt !
 
Raar dat ze niet gewoon zwemmen en de medebewoners lijken mij geen probleem. Heb je felle verlichting? Kunnen ze ergens van schrikken?
Kun je anders een video van de bak posten?
 
Ik had een vergelijkbaar schooltje kardinaaltetra's. Die heb ik aangevuld tot 15 stuks. Dat maakte een wereld van verschil voor hun zelfvertrouwen.
 
Heb je drijfplanten of planten die aan de oppervlakte drijven? Een volledig open wateroppervlak vinden ze bedreigend.
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 8 nieuwe blauwe neons in een 40l bak met 5 japonica’s, en 4 andere kleine garnalen. Ze blijven voornamelijk op de bodem. Soms schieten ze door het aquarium heen. Misschien dat ik er ook 5 bij ga nemen + drijfplanten.
 

Bijlagen

  • IMG_7091.png
    IMG_7091.png
    7.2 MB · Weergaven: 72
  • IMG_7092.png
    IMG_7092.png
    6.5 MB · Weergaven: 69
Wat ik zo zie op de foto (ik realiseer me dat dat maar een stukje van je bak is, dus slag om de arm) is een bak met weinig schuilmogelijkheden. Die stenen zien er prachtig uit, maar ze kunnen er niet echt onder schuilen. Neontetra's zijn geen holenvissen. Mettertijd zal je limnobia wel groeien en wat meer schuilmogelijkheden opleveren, maar drijfplanten kunnen ook al flink helpen.
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 8 nieuwe blauwe neons in een 40l bak met 5 japonica’s, en 4 andere kleine garnalen. Ze blijven voornamelijk op de bodem. Soms schieten ze door het aquarium heen. Misschien dat ik er ook 5 bij ga nemen + drijfplanten.
Een bak van 40 liter is m.i. ook te klein voor tetra s en dan moet je al min 60cm of groter denken.
 

Raar dat ze niet gewoon zwemmen en de medebewoners lijken mij geen probleem. Heb je felle verlichting? Kunnen ze ergens van schrikken?
Kun je anders een video van de bak posten?
Ja het nieuwe aquarium geeft wel veel licht, en helaas kan je deze niet minderen zoals bij het vorige aquarium. Zou het daarmee te maken kunnen hebben ? Had al met wat tape de LED strip overplakt om minder licht te hebben, maar deze kwam natuurlijk snel los.

Een foto of video zal ik later op de dag posten.
 
Heb je drijfplanten of planten die aan de oppervlakte drijven? Een volledig open wateroppervlak vinden ze bedreigend.
Neen, drijfplanten heb ik niet.

Ik heb wel behoorlijk wat planten aan de rechterkant van het aquarium. Grofweg 1/3 van het aquarium is beplanting en andere beschutting.. Maar dus best nog wat drijfplanten er bij denk je ?

Zoals in bovenstaande reactie ook al aangegeven, zal ik later op de dag een foto/video posten.
 
Laatst bewerkt:
yep, drijfplantjes, over ongeveer 1/3 van het oppervlak. Is je licht meteen in de bak zelf ook wat gedempt.
Je hoeft natuurlijk niet meteen zoveel te kopen, als ze tevreden zijn, duurt dat niet lang voordat ze dat zelf gedaan hebben.
 
Mocht je drijfplanten willen kopen. Vaak wil het niet altijd lukken. Bij de een wel, de ander niet. Hoornblad en bijvoorbeeld drijfbamboe kan ik aanbevelen.
 
Het is gewoon te open in het algemeen. Ze willen ergens tussen zwemmen. Ik zou gewoon een bos vallesneria planten aan de rand van de andere kant. Dat geeft ze het "valse gevoel" van veiligheid. Als je ze af en toe levend voer geeft dan gaan ze ook vanzelf wat meer door de bak heen. Ze moeten geprikkeld worden. Ze komen op deze manier aardig wat prikkels tekort. Bak ik te klein (imo) ze vervelen zich en alles is open. Ze zien het glas niet als bescherming dat zal niets voor ze doen. Het is niet dat ze zich lekker knus en warm en thuis voelen zo in zn bak met ze allen. Ze voelen zich pas thuis met ruimte en schuilmogelijkheden van alle hoeken en kanten terwijl ze zich vermaken met fourageren. Maar dat is mijn mening. En ik bedoel het echt niet verkeerd het zijn jouw vissen. Als je aan deze punten werkt zullen ze zich veel natuurlijker gedragen en voelen.
 
Ik heb de simulans en die doen het beter nu ik het licht minder fel heb, op 48% en ze willen veel beschutting in de vorm van hout en/of planten. Hun kleuren poppen dan ook, felblauwe strepen zie ik. Ik heb ook takjes en bladeren op de bodem, dus een donkere bodem helpt ze ook. Zo natuurlijk mogelijk.
 
Vind neons best schuwe visjes, de tips die al gegeven zijn ga ik in mee. Beschutting dmv plantjes en niet te fel licht. Maar zou toch ook aanraden om het schooltje wat groter te maken.

En misschien ook gewoon wat geduld? Toen ik ze net had zag ik ze amper, zaten alleen maar zo ver mogelijk naar achter tussen de plantjes, zeker als ik dicht bij het aquarium kwam. Ze waren toen ook heel kleurloos, waarschijnlijk stress. Nu paar maanden later komen ze naar de voorruit zwemmen als ze me zien in de hoop dat ze voer krijgen 😂 dus het kan nog verbeteren, haha.
 

Terug
Bovenaan