neolamprologus similis


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
heel waarschijnlijk heb ik over een tijdje nog een plekje voor een 60cm bakje, nu heb ik is even opgezocht wat ik daar mee zou kunnen.
en deze vissen spreken mij heel erg aan.

maar ik vroeg mij af of deze vissen in een open bak kunnen? of zullen ze hieruit springen?
 
Natuurlijk,

Hoor je wel eens verhalen dat vissen uit de bak springen.

Dit kan natuurlijk wel elke vis doen, maar dat weet je niet op voorhand.

Dus, dan is het wel duidelijk. ;) Ze kunnen perfect in een open bak, dat heeft Ludger ook bevestigd. Hij heeft ze zelf.
 
nouja ik verwachte het al niet, maar dacht voor de zekerheid.
 
C�dric Vleminckx zei:
Natuurlijk,

Hoor je wel eens verhalen dat vissen uit de bak springen.

Dit kan natuurlijk wel elke vis doen, maar dat weet je niet op voorhand.

Dus, dan is het wel duidelijk. ;) Ze kunnen perfect in een open bak, dat heeft Ludger ook bevestigd. Hij heeft ze zelf.

Sommige vissen staan er wel bekend om en zullen ook geheid uit je aquarium springen als je geen kap hebt, bijvoorbeeld bijlzalmen of vlindervissen.
 
Ludger zei:
C�dric Vleminckx zei:
Natuurlijk,

Hoor je wel eens verhalen dat vissen uit de bak springen.

Dit kan natuurlijk wel elke vis doen, maar dat weet je niet op voorhand.

Dus, dan is het wel duidelijk. ;) Ze kunnen perfect in een open bak, dat heeft Ludger ook bevestigd. Hij heeft ze zelf.

Sommige vissen staan er wel bekend om en zullen ook geheid uit je aquarium springen als je geen kap hebt, bijvoorbeeld bijlzalmen of vlindervissen.

Bij de vissen waarbij dat wel zo is, zal dat waarschijnlijk ook wel duidelijk online vermeld staan, of er zullen wel leden zijn die dat weten ,zoals jij.
 
nou dan nog maar even iets, ik lees dat er altijd meer vrouwen dan mannen moeten zijn, en dat je gerust met een klein groepje kan beginnen omdat het er toch wel relatief snel meer zullen worden.

alleen wat als merendeel van je jongen die je krijgt mannelijk zijn? iemand die daar toelichting op kan geven?
 
RichD1011 zei:
iemand die daar toelichting op kan geven?
Bij (heel wat) cichliden geldt: de dynamiek in een grote groep / school (kolonie, zie je als term ook wel eens voorbijkomen bij sommige slakkenhuisbewoners) is anders dan de dynamiek in een klein groepje (dat je misschien beter een verzameling individuen kan noemen).

Dat zou beide kanten die je hebt gehoord kunnen verklaren.
 
ik vermoedde al zoiets maar wou het toch graag ook van iemand anders horen

mijn hartelijke dank :D
 
Ik zou ook gewoon beginnen met 5 stuks. Ze planten zich makkelijk voort als er geen rovers in zitten. Ik heb een groep Neolamprologus multifasciatus van John (jessicapilon) hier op het forum overgenomen en ondertussen heb ik wel 100+ stuks zwemmen en heb ik ook al wel 100 stuks verkocht/weg gegeven. En hij was geloof ik ook begonnen met 5 stuks ;)
 
Ik ben destijds begonnen met 5 zoals Ludger al aangeeft. Volgens mij heb ik hem heel blij gemaakt met de groep ;).
Ik moet toegeven dat ik ze weg heb gedaan omdat ze in een Aqua65 zaten en zoveel jongen kregen dat ik er in om kwam. makkelijk raakte ik die jongen niet kwijt.
Verder is het een hele leuke vis.
 
nee het plan is een speciaalbak voor de similissen, dus verder geen andere bewoners. met 5 beginnen is dus goed te doen, gewoon 2man 3vrouw?
 
Ik had destijds 2 mannen en 3 vrouwen. Het zijn erg vredige visjes die zelfs de eigen kleintjes niet opeten. Vandaar dat je ook zo snel uitbreiding krijgt.
 
jaa dat had ik begrepen ja, even kijken wat ik met de kleintjes moet doen.

similissen zijn wat exclusiever dan multi�s dus hoop dat ik ze op marktplaats kwijt kan raken als ik er echt teveel krijg (desnoods gratis)
 
haha nou eerst moet ik ze zelf nog ergens vandaan zien te halen :D

en nog de bak opstarten enzo dus dat zal allemaal nog wel even duren (heeft geen geduld :stom:)
 
zou het btw erg zijn als de diepte van de bak "maar" 25cm bedraagt?
kan dan namelijk een bak nemen van 90x25x35/40
 
Die 5 cm minder diepte kan haast niet opwegen tegen 30 cm extra kantlengte als je bedenkt at dit kleine territoriumvormertjes zijn met een klein territorium zou je denken ;)
 
mooi om te horen :)

maar weer even het volgende:

waar moet ik aan denken met betrekking tot filtratie?
hoeveel water doorpompen / hoeveel liter aan filtermassa?

zou een Eheim Classic 250 (2213) voldoende zijn? even denkende dat de bak op ten duur aardig (over)bevolkt zou raken.

90*25*35 = 80L bruto
 
Ik heb een 2213 op een 80cm staan en dat gaat prima. Die bak is 125 liter bruto.
Het is wel zaak om te letten op de hoeveelheid vis.
 
Ja ik heb hem in het kastje maar dan hoor je niks verder. Ik heb ook de JBL 901 en die is ook wel stil hoor. Maar een 2213 of 2215 zou qua geluid prima bevallen denk ik.
 
nouja komt op me slaapkamer te staan, dus wel graag zo stil mogelijk natuurlijk.

heb ook wel vaker gehoord dat die JBL�s goed stil zijn. zou ik ook nog voor kunnen kiezen.

E901 of zou een E701 ook nog voldoende zijn?
 
Ik heb de 901 op een 190 liter bak dus ik denk dat de 701 voldoende zou zijn.
Deze heeft 700 liter zie ik bruto. Dat lijkt me meer dan voldoende op een bak van 80 liter en een redelijk visbestand.
 
dan denk ik dat ik maar voor de jbl701 ga, is het standaard filter materiaal wat erbij zit gewoon goed?
 
RichD1011 zei:
dan denk ik dat ik maar voor de jbl701 ga, is het standaard filter materiaal wat erbij zit gewoon goed?

Op zich wel alleen is JBL volgens mij gestopt met het gebruik van keramische pijpjes of iets vergelijkbaars. Ze gebruiken nu geloof ik enkel nog filtermatten in het filter. Je zou dus eventueel in 1 bakje keramische pijpjes kunnen doen. Op dat materiaal kunnen bacteri�n zich goed nestelen.
 
Ik heb de 401e en daar zitten ballen onderin.
 
hmm bedankt allemaal, ik zal der is naar kijken wat er precies bijzit tegen die tijd.
 
ben ik wieder.

ik vroeg mij af waarom je soms zoveel kleur verschil ziet van bak tot bak.

je hebt bijvoorbeeld deze die ik persoonlijk erg mooi op kleur vind:

klik

maar je ziet ze ook wel is zo voorbij komen:

klik

iemand die mij kan vertellen hoe het kan dat ze zo van kleur verschillen? ligt dit aan de vindplaats van de simillisen of zijn de licht gekleurde tever doorgefokte vissen ofzoiets?

hoor graag jullie visie hierop
 
Ik denk eerder verlichting en photoshop ;)
Maar locatie waar die vandaan komt, kan er zeker mee te maken hebben net als waterwaarden etc
 
verlichting zou goed kunnen natuurlijk, heb deze vissen nog maar 1x in het echt gezien maar kan me niet echt meer goed herinneren hoe de kleur intensiteit was :stom:

zouden mensen echt zover gaan om ze te photoshoppen? je gaat een vis er toch niet beter uit laten zien als dat die is

dacht dat ze dat alleen bij modellen deden :D

kan er ook nergens informatie over vinden verder....
 

Terug
Bovenaan