Neocaridina of caridina?


C

Christa85

Guest
Bij de koop van vuurgarnalen kwamen er vanuit de lfs nogal wat larfjes mee. Het zijn geen vuurgarnalen, maar om kruisen uit te sluiten houd ik ze wel in een aparte bak. Online zag ik dat ze wel erg op regenbooggarnalen lijken.Maar deze benaming wordt voor een caridina én een neocaridinasoort gebruikt. Hoe kan ik met zekerheid het verschil zien? Ze planten zich iig wel voort in zoet water.
1516037994058138026517.jpg
15160380608961593586650.jpg
1516038155594215391990.jpg
1516038204038286933496.jpg
Sommigen donkerrood, donkerbruin of licht met tijgerstrepen. De meesten hebben een lichte streep over de rug lopen.
 
Bij de laatste vermoed ik dat het een caridina parvidentata is. De kleur verschilt nog weleens. Bij mij waren ze in het begin vrijwel doorzichtig, maar op wat zuurder en zachter water kleurde ze erg mooi, ook met die 'tijgerstrepen'. Soms werden ze zelfs donkerbruin. Ze kruisen niet met vuurgarnalen. Dus wat dat betreft kan je ze wel samenhouden.

Maar ik raad het af..want hoewel de vuurgarnalen zich snel vermeerderen, is de caridina parvidenta kampioen. Ik ben ooit eens begonnen met 20 vuurgarnalen. Na circa 4 maanden had ik zeker 200 vuurgarnalen. De bodem schoonmaken kon ik niet meer even snel doen, want ik zoog standaard een aantal vuurgarnalen mee.
Toen zag ik later een advertentie met de caridina parvidentata. Ik heb er 20 garnaaltjes van gekocht. Binnen een paar maanden had ik echt honderden parvidentata's.
Op een gegeven moment zijn ze gaan concurreren met de vuurgarnalen (ik heb zelfs meerdere keren gezien dat ze met een groep gerust een vuurgarnaal achterna zitten).

Sindsdien durf ik het niet meer aan om meerdere garnalen soorten met elkaar te combineren. Er is altijd wel een soort die sneller kweekt en zo de andere soort verdrukt.
Maar ik vind het nog steeds een leuke garnaal, ik zie ze nooit te koop in de winkels. Jammer hoor. Want ze zijn erg makkelijk te houden.
 
Hmm. Ik ben ooit met gewoon Sakura's begonnen en daar kwamen ook 3 van dit soort zwart/wit achtige garnalen uit. Ik had er 3 mannelijke CRS en wat japonica's bij dus ze moeten echt wel uit de vuurtjes komen. Ik zou zeggen zet in een bakje wat vrouwtjes van de een en mannetjes van de ander apart. Dan weet je zeker of ze wel of niet kruisen. Dit kan je gewoon doen vlak voordat een vrouwtje zo'n eivlek krijgt en dan met 2 mannetjes in zo'n drijvend kweekbakje doen.

Mijn ervaring was dat die van mij destijds ook net iets groter werden.(3,5cm)
 

Terug
Bovenaan