Neocaridina en zomerse temperaturen


T

Tom-s

Guest
Ik heb goede ervaring met neocaridina (CR) en caridina (vuurtjes) in een aquarium op de begane grond in een gekoeld huis.
De temperatuur was daar 22-24 graden en dus nooit een probleem.
Nu zou ik graag taiwan bee's gaan houden in mijn nieuw aquarium (op de eerste verdieping, zonder airco).

Hoe zijn jullie ervaringen bij hogere temperaturen met deze beestjes?
De watertemperatuur zal zeker de 32 of zelfs meer graden aantikken op een warme zomerdag (met ventilator op het oppervlak).


Een chiller ga ik niet aanschaffen, speciaal voor deze beestjes.
Beperkte uitval / stagnatie van kweken is acceptabel voor mij.
 
Je wisselt de namen van Neo en gewone Caridina! ;)
32 is wel heel veel,is voor jezelf toch ook niet prettig lijkt me?
 
Ik heb hier de TB op meestal 22 zitten en nu is het snel 27 dus de fan gaat er dan bij aan. Met 32 graden gaan die het niet lang houden denk ik en al helemaal de hogere gradaties niet.
 
Ik heb mijn garnalen van iemand en die had ze op zijn zolder staan zonder verwarming in de bakjes,was het in de winter behoorlijk fris en zomers kon het flink oplopen maar voorbij de 30 is wel te hoog idd vrees ik.
 
Twee keer temperaturen boven de 30 graden gehad met caridina's, beide keren (zeer) veel uitval gehad.
 
Dat is zonde.
Vorig jaar was het hier ook akelig warm maar nog wel onder de 30 graden en heb toen voor de zekerheid extra beluchting op de bakjes gezet.
 
Zelf grijp ik in bij 27 graden en al helemaal als dat dagen aanhoudt.
 
Je wisselt de namen van Neo en gewone Caridina! ;)
32 is wel heel veel,is voor jezelf toch ook niet prettig lijkt me?

Niet helemaal wakker, dacht juist achteraf voor de duidelijkheid de types in te voegen....

En, mijn woning valt qua warmte helaas vies tegen. Heeft te maken met plat dak etc.

Bedankt voor de ervaringen, het is een grote tegenvaller voor mij. Het bakje was oorspronkelijk opgezet met het oog op Caridina.
 
Je kan voor een paar centen op Aliexpres al een coolingfan kopen die erg handig zijn.
 
of een gewone ventilator op de voorruit richten, helpt ook.
 
Coolers kosten ook de kop niet, en je kan dan gewoon je garnaaltjes houden :)
 
Als je Rich heet zal het inderdaad wel meevallen ;).

Maar zonder gekheid. Wat ik begrepen heb van chillers is dat ze enkele honderden euro's kosten, veel verbruiken, groot zijn (past niet in de kast) en als het tegen zit meer dan aangenaam geluid maken. Voor mij een no-go.

Ik zal zeker eens proberen een ventilator opstelling te maken met een temperatuurvoeler, zodat ik er geen omkijken naar heb.
Daar verwacht ik realistisch gezien een graad of 3-5 mee te winnen en dat kan het verschil maken.

Edit: Een China digitale controller + batterij aan ventilatoren zijn besteld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedoelde gewoon een paar van die clip-on fans...
 
Bedankt voor alle adviezen allemaal. Het doel is en blijft de Caridina cantonensis (ik stop met Nederlandse namen haha).
Moest iemand hetzelfde willen doen. Er is realistisch gesproken een 2-4 graden te winnen met ventilatoren boven je wateroppervlak.
Voor +-60€ was ik klaar, dus voor deze optie vallen de kosten best mee.
Een ventilator, clip-on aan je aquarium rand: https://www.ebay.com/itm/371783942928
Een thermostaat met stopcontacten voor zowel verwarming als koeling: https://www.ebay.de/itm/222344625641
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan allemaal, maar waarom geen tijdschakelaar ertussen dan? een temperatuur gestuurd stopkontakt is leuk, maar wat als je de temperatuur niet lager krijgt dan je wilt? dan draait hij constant toch? Dan zeg ik, zet er een goedkope tijdschakelaar tussen en klaar.
En de ventilatoren kan je eventueel ook zelf in elkaar knutselen als je een beetje handig bent.

34istg4.jpg
 
Kan allemaal, maar waarom geen tijdschakelaar ertussen dan? een temperatuur gestuurd stopkontakt is leuk, maar wat als je de temperatuur niet lager krijgt dan je wilt? dan draait hij constant toch? Dan zeg ik, zet er een goedkope tijdschakelaar tussen en klaar.
En de ventilatoren kan je eventueel ook zelf in elkaar knutselen als je een beetje handig bent.

Bekijk bijlage 251565

Ik begrijp je vraag denk ik niet goed. Bij een tijdschakelaar denk ik aan een schakelklok (zoals bijv op de magneetventiel van je CO2 en de verlichting), daar kan de fout zitten?
De tijd van aan en uitschakelen en duur van aan staan is geen probleem/doel?
Ik zou het graag op basis van de temperatuur gestuurd hebben omdat het vermijden van een te hoge temperatuur het doel is op zich.
Met een tijdschakelaar, gaat hij op een vast moment aan en een vast moment uit? Onafhankelijk van de temperatuur?
Dus als de bak te warm is, zal hij gewoon uit gaan en de watertemperatuur zal verder doorstijgen.
Of als de bak prima in orde is qua temperatuur, zal de ventilator alsnog aan gaan en voor temperatuurschommeling zorgen.
 
Mits je bakje in de kelder staat, heb je helemaal geen thermostaat nodig bij garnalen, die kunnen met gemak (is zelfs beter voor ze) op kamertemperatuur.
 
Ik begrijp je vraag denk ik niet goed. Bij een tijdschakelaar denk ik aan een schakelklok (zoals bijv op de magneetventiel van je CO2 en de verlichting), daar kan de fout zitten?
De tijd van aan en uitschakelen en duur van aan staan is geen probleem/doel?
Ik zou het graag op basis van de temperatuur gestuurd hebben omdat het vermijden van een te hoge temperatuur het doel is op zich.
Met een tijdschakelaar, gaat hij op een vast moment aan en een vast moment uit? Onafhankelijk van de temperatuur?
Dus als de bak te warm is, zal hij gewoon uit gaan en de watertemperatuur zal verder doorstijgen.
Of als de bak prima in orde is qua temperatuur, zal de ventilator alsnog aan gaan en voor temperatuurschommeling zorgen.

Ik snap je bedoeling wel hoor, gemak dient de mens zeg maar. Maar je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt natuurlijk, en zo duur als je zelf wilt, genoeg te koop daarvoor.
Ik heb hem in de zomer altijd op een tijdschakelaar staan die niet temperatuur geschakeld wordt, als ik zie dat de temperatuur te ver zakt, dan zet ik de ventilatoren gewoon uit.
Het is echt niet zo dat als je de ventilatoren aanzet, dat dan de temperatuur ineens 5 graden zakt, dat duurt wel even. Dus vind ik het niet zo belangrijk dat de ventilatoren iets te lang aanstaan.
 
Dat klopt Henton en op de nano s heb ik dat ook niet maar voor de zeewaterbak wil ik geen risico lopen en koop dan liever voor 8 euro zo n "controller".
 
Ik gebruik die van 1 losse fan voor de nano s en die van 3 heb ik voor de zeewaterbak in gebruik. Ze zijn vrij stil en maken geen hinderlijk geluid. Ja iets zul je ze horen maar dat lijkt me wel logisch:)
 
Ik heb vroeger ook nog wel eens ijsklonten in mijn aquarium gedaan om temperaturen te verlagen.
Klein beetje water eruit en vervangen door ijsklonten.
Helpt ook om temperatuur geleidelijk te verlagen.
 
Ik heb maar 2 kleine fans dus het derde bakje verkoel ik met een fles van 500 ml waar het water van is ingevroren. Deze leg ik in de bak en na een uur is de bak enkele graden koeler.
 

Terug
Bovenaan