Nematolebias whitei


Een korte update:

581386_0_82_crw_9191.jpg

Meneer krijgt wel meer kleur, maar blijft wat flets. Ik vind het opvallend dat hij aanzienlijk roder is als hij in de pot met turf hangt. Misschien is de bodem nu toch te licht. Die had ik gekozen zodat het turf mooi af zou steken zodat ze daar de eitjes zouden afzetten, maar ik denk dat ik bij een volgende ronde de boden toch maar vervang door wat donkerders.

674132_0_82_crw_9196.jpg

Een van de dames. Ze heeft helemaal de dames tekening inclusief vlek.


Komend weekend zit de turf er twee weken in en ga ik het eruit halen. Dan zal moeten blijken of ze gelegd hebben!
 
Na twee weken het potje turf verwijderd en dat was heel productief:
331574_0_82_crw_9220.jpg

In dit plaatje zitten er twee :)

Ik heb een klein deel van de turf gechecked en vond daar 11 eitjes in! Dat was ongeveer een kwart van het toaal, dus deze portie turf bevat naar verwachting tussen de 40 en 50 eitjes. Dat zou dus al genoeg moeten zijn om de soort in mijn beheer in stand te kunnen houden. Nu nog verder verzamelen voor de uitbreiding en verspreiding!
 
Gaat lekker zeg!
Hopelijk krijg je deze keer wat meer mannen, anders moeten de vrouwen toch echt in de aanbieding!
Over hoeveel maanden gaan ze uitkomen?

groetjes John.
 
Over 3-4 maanden. Nu is het behoorlijk warm, dus kan ook wat vroeger worden. Op zich schijn je de eitjes wel 9 maanden te kunnen bewaren, dus komt niet heel precies.

Maar ik moet eens even goed denken over hoe verder. Dit was bedoeld als eerste poging tot opnemen van killi's en als aanvulling voor mijn zuid Amerika bak, maar die ga ik zeer waarschijnlijk ombouwen tot west Afrika bak en daar horen andere killi's bij. Ik wil nu dus niet te snel grote aantallen van deze soort uit laten komen.
 
Verstandig, ga je nog proberen het percentage mannen te manipuleren;?

groetjes John.
 
Ik heb daar over nagedacht, maar het is toch niet zo simpel. Op dit moment liggen de eitjes bij 28-30 graden. De rest van de zomer zal het minimaal 25 graden zijn. Een set eitjes koel houden lukt dus sowieso niet tot het moment dat ze het water in gaan. De vraag is of dat al niet bepalend is.
 
Een tupperware bakje (waterdicht) in een emmer water op een koele plek/ buiten in de schaduw?
Niet geschoten is altijd mis.

groetjes John.
 
Erg gaaf dit, en mooie visjes ;)
 
Hoe gaat het met de vissen en eitjes?

groetjes John.
 
De visjes doen het goed! De meest recente foto is van 24 juli:
CRW_9229.JPG


Ze groeien niet hard meer. Ik denk dat de afmeting van het bakje waar ze inzitten daarin een rol speelt en ga ze overzetten naar een 40L bakje wat net ingedraaid is.

Mbt de eitjes: Ik heb er nog niet naar omgekeken, maar moeten ook nog minimaal een maand liggen. Ik ga me focussen op west-Afrikaans omdat ik daar meer soorten bij passen die ook nog eens bijelkaar in een showbak kunnen.,. Toch kan ik er ook nog geen afscheid van nemen.....
 
Mooie vis en erg nette foto!
Jup voor een showbak zijn deze niet zo geschikt.
inderdaad ze zijn wel erg gaaf, ikzelf zou wel een keer de S. costai willen proberen.

Groetjes en gefeliciteerd met een geslaagde nakweek,

John.
 
Heb je de eitjes al geprobeerd op te gieten?
 
Nee. Dat zou rond deze tijd moeten, maar ik heb besloten met deze soort te stoppen en de eitjes door te sturen.
Ik vond het een geweldige ervaring, maar de tijdsinvestering om dit 4x per jaar te moeten doen om de soort (letterlijk) in huis te houden, is niet te verenigen met werk en gezin.

Uiteraard verzorg ik de exemplaren die ik heb gewoon tot hun tijd gekomen is, en ik ben ook altijd bereid meer eitjes te verzamelen voor eventuele liefhebbers.
 
Toch nog een even een update.

Even de flitser intimideren?!?
CRW_9807.JPG


Dan een zijaanzicht:
CRW_9808.JPG


Ik heb ook nog maar een keer een potje turf gezet. Door gezondheidsproblemen is het er niet van gekomen de vorige portie op te gieten en het is maar de vraag of die het nog gaan doen. Toch kon ik het niet over mijn hart verkrijgen de soort (hier in huis) verloren te laten gaan. Meneer heeft de boodschap begrepen en ligt hier klaar om de eitjes in ontvangst te nemen (voor de goede orde: dit is een pot met turf die in het aquarium staat, niet los ;-):
CRW_9801.JPG


Helaas is bij de vrouwtjes duidelijk merkbaar dat ze hun maximale levensduur naderen. Bovenstaand mannetje was al een poos de enige. Ik had de dames over 3 bakjes verspreid en in alle bakjes beginnen ze er slecht uit te zien en te overlijden:
CRW_9803.JPG


Een enkeling ziet er nog wel gezond uit. Ik hoop dat die er nog in slagen wat eitjes te produceren.
 
Ik had nog altijd de eitjes op zolder liggen. Door najaarsdrukte en ziekte was het er niet van gekomen ze weg te geven of alsnog op te gieten. Tenslotte heb ik dat 's morgens op 26 december alsnog gedaan. Toen hadden ze al een incubatie periode van 25 weken achter de rug, wat eigenlijk 2x zolang is als aangeraden wordt. Het uitkomen verliep in mijn beleving duidelijk trager dan de vorige keer, maar het kan ook zijn dat ik de visjes pas later zag omdat de turf/eitjes mix een 3cm turflaag in het opgietbakje opleverde. In elk geval zag ik de eerste visjes pas 36 uur later, terwijl dat de vorige keer al na 2 uur was:
CRW_9893.JPG


De dagen daarna bleven er meer visjes bijkomen en op zeker moment heb ik er 23 geteld. Wat verder opviel in vergelijking met de eerste kweek, was dat ze meer pigment en een dikke witte laag om de ogen leken te hebben:
CRW_9899.JPG


Na een paar dagen aten ze zichtbaar goed van de Artemia. Deze foto is van 29 december:
CRW_9923.JPG


Zoals te verwachten bij een jaarlijkse killi die in de natuur ongeveer 4 maanden leeft, ontwikkelen ze zich weer razendsnel. Deze foto is van 1 januari:
CRW_9942.JPG


De verhouding tussen kop en oogafmetingen laat wel zien hoe hard het gaat. Ook in een zijaanzicht van 2 januari is duidelijk te zien dat het al meer een visje wordt:
CRW_9958.JPG


Ik kan me toch niet aan de indruk ontrekken dat de ontwikkeling net wat anders loopt dan de vorige keer. Het postuur is 4 januari wat gedrongen:
CRW_9978.JPG

Toch zie je ook dat de witte laag bij de ogen verdwenen is en kennelijk leidt de iets andere ontwikkeling toch tot hetzelfde eindresultaaat.

Op de volgende foto is goed te zien dat het enorme schrokops zijn. Ik voer overvloedig Artemia en daar vreten ze zich helemaal vol mee. Op deze foto is de zwemblaas nog goed zichtbaar aan de dorsale zijde van de ingewanden:
CRW_9994.JPG


Hierbij nog een zoom-out met wat meer exemplaren met allemaal diezelfde ronde buikjes. Om dat te bereiken is op dit moment nog wel 2x voeren per dag noodzakelijk:
CRW_0007.JPG


Inmiddels zijn we weer een week verder (11 januari) en krijgen de dieren een veel natuurlijker vis-vorm. Het gedrongen postuur normaliseert:
CRW_0026.JPG


De tussenstand is op dit moment 13 gezonde, vrij-zwemmende jongen en 1 buikschuiver. Er zijn dus wel wat dieren gesneuveld en de uiteindelijke opbrengst (13 uit ~40-50 eitjes) ligt wat lager dan bij de kweek van afgelopen zomer. Toen had ik er een paar meer uit ongeveer 30 eitjes. Toch ben ik er wel blij mee, gezien de veel te lange incubatietijd die deze eitjes hebben doorgemaakt. Dat laat maar eens zien waarom deze visjes als zeer makkelijk bestempeld worden :).
 
Dus als ik het goed heb hoef je in theorie maar twee keer per jaar te kweken.
Heel interessant dat de larven gedrongen zijn en die witte laag over hun ogen hadden.
Hopelijk heb je een paar mannen erbij.

Groetjes John.
 
Dus als ik het goed heb hoef je in theorie maar twee keer per jaar te kweken.
Ik weet niet of het een aanrader is. Het is uit nood ontstaan en tot dusver lijkt de enige consequentie een lagere opbrengst. Toch ben ik er niet blij mee dat het kennelijk wel wat doet met ze waar ik ook niet van kan inschatten of het consequenties voor het welzijn heeft. Ook heb ik nog geen volwassen dieren. De vraag blijft dus nog even of deze gezond genoeg worden om zich weer voort te planten.

Ik heb gelukkig nog wel een portie van 30 eitjes liggen die pas sinds de kerst liggen en dus wel op tijd opgegoten kunnen worden, dus de lijn kan ik wel in stand houden.
 
Hopelijk heb je een paar mannen erbij.

Inmiddels een heel eind verder en de verhouding is nu veel evenwichtiger, zelfs een mannenoverschot: 4 mannen, 2 vrouwen en 1 onduidelijk. Hier een plaatje van een van de mannen:
CRW_0291.JPG


De puntige rugvin en lange, puntig eindigende anaalvin zijn kenmerkend. Hoewel niet zichtbaar op de foto hebben de mannen ook al een duidelijke rode tint over de vinnen. Dat was bij mijn vorige kweek niet het geval, dus ik ben erg benieuwd of ze deze keer nog mooier van kleur worden!

De dame die ik met deze man appart gezet heb is:
CRW_0286.JPG
 
Met twee dames krijg je ook jongen genoeg!
Leuk dat je nou verschillende mannen hebt, deze keer dus mannen selecteren.

groetjes John.
 
Ziet er goed uit en tof dat de nakweek zo goed opgroeiet!
 

Terug
Bovenaan