Nematolebias whitei


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,265
Locatie
Eelde
Ik wilde altijd nog een keer een seizoenkillie (op)kweken. Nu is mijn oog gevallen op eitjes van de Nematolebias whitei. Het lijkt me een mooi visje, maar ik kan er maar weinig info over vinden.

Hij lijkt geschikt om na succesvolle kweek onder te brengen in mijn 80 cm bak, maar heeft iemand hier er echt ervaring mee?

Verder heb ik nog geen kweekbakje. Ik heb nog wel een bakje van 30x20x20 cm en een luchtpompje. Daar moet dus nog een sponsfiltertje bij. Verder zal er een verwarmingselementje in moeten en ik moet nog een afdekplaat maken (heb nog kunstof staan.)

Als voeding wordt vaak artemia genoemd, maar dat zou voor de eerste keer zijn. Ik wil niet riskeren mijn eerste killi kweek te verspelen doordat mijn eerste artemia kweek mislukt. Wat zouden andere opties zijn?
 
Dank voor je reactie. Is inderdaad een informatief stukje!

Inmiddels heb ik op internet nog een aantal andere bronnen gevonden die als grootste gemeenschappelijke hebben dat ze elkaar tegenspreken :) Jouw bron noemt het een agressieve vis. Andere bronnen noemen hem schuw, teruggetrokken en geven aan dat hij niet de competitie met andere soorten aangaat.

Gelukkig is de verkoper van de eitjes zeer behulpzaam, dus uit laten komen gaat zeker lukken. Ik zal ik elk geval een harempje kunnen houden in de kweekbak en de tijd zal leren of er 1 of 2 koppels in het bestand van mijn 80cm passen.

Over voer heb ik nog geen uitsluitsel. Het moet bij voorkeur artemia zijn, maar ik moet nog navragen of het perse levend moet zijn, of dat vermalen en in druppelvorm voor de kleintjes ook kan. Op het net vind ik bronnen die aangeven dat dood kan, maar dat levend "uiteraard" (maar dan toch zonder onderbouwing :) de voorkeur heeft.

Ik zal sowieso eens contact zoeken met KFN. Ik zie daar een contactpersoon voor visregistratie. Dat lijkt me wel een handige ingang.
 
Hoi Peter,

Ik denk dat deze vissen onderling behoorlijk onverdraagzaam zijn. Andere soorten interesseert ze niet zo veel.
Levende artemia zijn attractiever voor de larven, ze leven nog een tijdje in het aquarium als je wat zout toevoegt aan het water, ze bederven dus minder snel.

Groetjes en succes John.
 
Zo lees ik het ook. Tegelijkertijd hebben de meeste bronnen het over harempjes in 10-20 liter. Ik ga nog gauw een paar bakjes van 20-40 liter scoren op marktplaats om bij success in elk geval 3 harempjes te kunnen huisvesten voor vervolg kweek. In mijn 80 cm bak verwacht ik in elk geval 1 harempje kwijt te kunnen, maar misschien is dat zelfs groot genoeg voor 2.

Verder heb ik vrijdag contact gezocht met KFN via het e-mail formulier op hun website, maar nog geen reactie ontvangen. Mochten er leden op dit forum zitten, zouden die me dan kunnen helpen met het vinden van de juiste ingang? De eitjes gaan vandaag op de post en zullen dus al snel aankomen. Het is voor mij onontgonnen terrein en ik zou graag iemand achter de hand hebben die ik bijvoorbeeld via de mail of PM af en toe een vraag kan stellen.
 
Hoi Peter,

Leuk dat je interesse hebt in Killi's, erg leuke vissen!

Mogelijk heb je aanstaande zaterdag tijd, dan is er een bijeenkomst van KFN waarbij ook niet leden van harte welkom zijn.


---------------------------------------------------------------------------
Volgende week zaterdag 20 Februari weer de eerste KFN bijeenkomst van het jaar

13.00 uur in de Twee Marken, Tromplein 5 Maarn.

Deze keer een presentatie van Ruud Wildekamp over de killis van Amerika,

---------------------------------------------------------------------------

Verder stuur ik je even per PB een email adres door van iemand die ook ervaring heeft met Nematolebias papilliferus, weliswaar een wat andere soort maar hetzelfde geslacht. Hij kan en wil je vast en zeker helpen met je vragen. Deze soort heeft hij ook te koop zaterdag :)
 
Dank voor de contactinfo!

Zo'n bijeenkomst zou misschien wel handig zijn, maar Maarn is vanuit Eelde 175 km rijden. Ik ga het even eerst even via de mail proberen.
 
Ik ben geen kenner maar voor de opkweek kun je ook misschien Liquidfry kopen voor als de srtemia niet goed gaat.
Het is maar een idee. maar de artemia kan bijna niet mislukken hoor. Als mij het lukt dan moet dat wel goedkomen denk ik ;).
 
Mijn probleem met Artemia kweek is dat het eruit ziet als een batch-proces. Je start een kweek, 24-48 uur later heb je opbrengst. Die is beperkt houdbaar en dan begin je opnieuw. Minimaal de eerste week heb je echter iedere dag, 2x per dag voer nodig.

Ik heb de schaal die je in PM aanraadde gezien en die lijkt me inderdaad heel erg handig. Zou je daar misschien ook een soort van continu kweek in kunnen doen door iedere dag een klein beetje eitjes toe te voegen en een beetje water te verversen?

Anders koop ik de schaal gewoon en ga ik dat uitproberen en houdt ik sowieso voor nood druppeltjes achter de hand.
 
Ik heb geen ervaring met een doorkweek zeg maar. Je zou dit kunnen proberen natuurlijk of eventueel met 2 schalen gaan werken.
 
De grap is dat die schaal zich daar volgens mij bij uitstek geschikt voor is, omdat het het goede voer vanzelf het bakje inloopt :-D. Het afval zou dus goed te scheiden zou moeten zijn. Een scheutje water verversen om bederf te voorkomen zou op zich ook niet moeilijk moeten zijn.

Ik ga het proberen!

Waar haal ik betaalbaar, goede kwaliteit eitjes? Ik zal het in elk geval een paar weken gaan geven aan deze Killi's en als ik het dan toch heb, lijkt het me ook goed om het zo nu en dan het als levend voer in de andere bakken te gaan geven. Het moet dus niet een te kleine verpakking zijn.
 
De eitjes zijn gistermiddag bezorgd!
Ik heb de schaal gehaald en ga vanavond een Artemia kweek inzetten om te oefenen.

Ik zal hier blijven posten met vorderingen.
 
20 gram zout/liter.

Artimea zwemt naar het midden.

Heb je een 40 cm bakje of wat, doe daar de overgebleven artimea in, met ook 20 gr/ l ., uitzeven en daar in doen. Goed beluchten.

Kan je ze groter laten groeien.
 
De eitjes liggen lekker bij 22.5 graden te incuberen. Over een week of 2 zal ik eens voor het eerst kijken of ze er nog zijn en of er iets van ontwikkeling zichtbaar is. De verwachting is dat ze dan rond 30 april klaar zijn om uit te laten komen. Voor die tijd zijn er nog wat zaken op orde te brengen.

Het belangrijkste is de kweek-logistiek. De verkoper van de eitjes geeft aan dat ze moeten uitkomen in ondiep water (5-6 cm.) Ik lees elders zelfs 2-3 cm. Daar zal ik een klein bakje voor moeten kopen. Ik neem aan dat dat bakje verder aan weinig eisen hoeft te voldoen: Water kwaliteit garandeer je door verversen en temperatuur hoeft niet veel boven kamertemperatuur te zijn.

Als ze vrij zwemmen gaat ze in een groter bakje. Ik heb:
- een plastic bakje van 25x15x15 (~5.5 liter.)
- een bakje van 30x20x20 (12 liter)
- twee Aqua20's (18 liter)

Een beperkt volume lijkt me handig met voeren. Daarom had ik het idee om ze te laten groeien in het 12 liter bakje (met een klein sponsfilter?) Of is die te groot en kan dit beter in iets wat nog veel kleiner is?

Als ze groter worden, zullen ze onverdraagzamer worden en zou ik in beide aqua20's een harempje kunnen plaatsen (met dubbel sponsfilter.)

Klinkt dit logisch / werkbaar? Afhankelijk van waar de bakken voor gebruikt gaan worden, zal ik nu ongeveer moeten starten met indraaien.
 
Vandaag de eerste controle gedaan. Eerst het zakje met de turf en eitjes geleegd op wit papier voor mooi contrast. Toen kon ik ze niet goed vinden, want ik zocht kleine, moeilijk te vinden stipjes. Gelukkig keek mijn vrouw mee en die zag mooie de mooie bruine knikkers zelfs gewoon buiten het turf liggen.

Een overzichtje:
636157_0_82_crw_8372.jpg


Zoom:
951638_0_82_crw_8375.jpg


Een ander eitje:
486842_0_82_crw_8376.jpg


En nummer 3:
135392_0_82_crw_8377.jpg


Toen ik die drie zag, heb ik het turf niet verder uit elkaar gehaald. Ik had wat turf gekookt en daarvan een klontje + een drup water om uitdroging op het papier te compeseren. Daarna het hele bultje weer terug in het zakje en dat ligt nu weer lekker bij 22 graden boven op mijn rekord800 om verder te ontwikkelen.

Ik denk nu alleen nog regelmatig checken of er nog condens in het zakje zit, en verder wachten tot eind april. Dan zouden ze op zijn vroegst zover kunnen zijn.
 
Ik ben er wat huiverig voor ze te verstoren. Volgens de verkoper zouden ze pas eind april klaar moeten zijn om uit te komen, dus ik kijk er over een week of 2 wel weer naar.

Ik ben wel vollop bezig: Zaterdag een stelling op zolder in elkaar gezet en nu de opgroeibakken (setje van 5 Aqua20's gekocht via marktplaats) schoonmaken, aansluiten e.d.
 
Het is zover:
697276_0_82_crw_8665.jpg


De vorige keer kon ik de eitjes slecht vinden tussen het turf. Op de een of andere manier ging dat nu prima. Met het blote oog zijn ze zwart, maar met flitser en macrolens kijk je daar dus doorheen.

Ik heb nu eerst een Artemia kweek aangezet. Vorige keer had ik daar leven in na 12 uur. Als dat zo is, ga ik de eitjes morgenochtend opgieten.
 
Mooi dat oogje ;)
Ben heel benieuwd hoeveel er gaan uitkomen etc.

Succes John.
 
Om 13:25 het turf met de eitjes opgegoten:
759767_0_82_crw_8674.jpg


Ruim anderhalf uur later de eerste er toevallig live uit zien komen!
Om 14:59 zat hij er nog in:
776531_0_82_crw_8691.jpg


Om 15:03 zie je hem los, met de restanten van het ei nog links in beeld
976819_0_82_crw_8694.jpg


10 minuten later zwom hij centimeters door de bak:
271418_0_82_crw_8699.jpg
 
Inmiddels staat de teller op 3. Ze lijken allemaal los van de bodem te kunnen zwemmen.

Ze doen het beter dan de Artemia die ik als voer wilde gebruiken. Ik heb 2x proefgekweekt en toen kwamen ze steeds massaal uit binnen 12 uur. De huidige kweek staat al bijna 24 uur zonder resultaat :-(
Gelukkig heb ik druppels van gemalen Artemia van JBL als backup, dus daar start ik maar mee.
 
Gisteravond kwam de Artemia alsnog uit! Wat ik niet wist is dat Artemia behoorlijk lang leeft in zoet water? De Artemia die ik gisteravond laat rond 23:30 gegeven heb, was vanochtend nog zeer levendig.
Inmiddels minstens 10 jongen, dus gaat erg mooi allemaal.

De jongen zitten nu om 1.5-2.0 cm water. Wanneer ga ik overplaatsen naar de opgroeibak? (15 cm water en een beetje stroming door sponsfilter.)
 
Deze maakte ik vannochtend van een jong midden tussen de levende Artemia:
341417_0_82_crw_8720.jpg


Hier is goed te zien dat ze er ook daadwerkelijk goed van eten:
191969_0_82_crw_8726.jpg


Dan nog een close-up van een volle, roze buik, terwijl de toekomstige inhoud mee-poseert:
967898_0_82_crw_8728.jpg


Tenslotte een totaaltje van de kweek. Ik telde er alleen al 13 jongen in de lichte delen, maar als je live naar het bakje zit, dan zie je ook in de donkere delen waar turf ligt, veel jongen. Het totaal zal nu tussen de 15 en 20 liggen:
648121_0_82_crw_8735.jpg
 
Gaat lekker Peter :thumbs:
Mooie foto's, mooi aantal jongen!
Nu kijken hoe snel ze gaan groeien.
Zou ze gewoon verplaatsen naar de opfokbak, die lage waterstand is alleen voor het vullen van de zwemblaas toch?

groejtes John.
 
Op zich zou ik ze wel over willen zetten, want op dit moment is het grootste risico volgens mij ongelukken met vervuiling in zo'n kleine hoeveelheid water. Wat ik wel prettig vind met zo'n klein bakje, is dat ze zo altijd in de buurt van de Artemia zitten en niet zullen verhongeren.

Maar kan het geen kwaad ze ineens over te zetten in diep water wat ook nog een beetje stroomt door het (spons)filter? Ik ben het waterpeil al wel aan het opvoeren. Ik ververs 2x per dag ongeveer driekwart van het water en voeg dan steeds ~0.5 cm water extra toe.
 
De kweek verloopt prima. Ik had 1 belly slider die helaas vanavond dood bleek. De vrij zwemmende jongen groeien enorm:
375782_0_82_crw_8799.jpg

748786_0_82_crw_8818.jpg

Vergelijk maar met de foto's van 4 dagen geleden! Toen waren het een maag met twee ogen. Nu lijken het vissen te worden :-D

Op deze foto tel ik 9 jongen:
318781_0_82_crw_8798.jpg

Ik ben langzaam het waterpijl aan het verhogen en zal in het weekend het water testen van de grotere en gefilterde uitgroeibak. Als dat in orde is, ga ik geleidelijk meer verversen vanuit de opgroeibak zodat ze op niet te lange termijn over kunnen.
 
Top zeg, leuk om te zien hoe snel ze groeien!
Mooie foto's.
Eten ze al muggenlarven? :D, het bekje ziet er al behoorlijk groot uit!

Groetjes John.
 
Inmiddels alweer een week verder! Het verloopt allemaal voorspoedig. Ik voer ze nog altijd alleen Artemia (2x per dag). Ik heb zo'n schaal van Hobby en daarin doe ik een soort continu-kweek: Iedere avond een half schepje eitjes erbij en zo loopt de kweek nu al bijna 2 weken.

De visjes doen het goed! Tellen blijft moeilijk (meer dan 10 :-D), maar het lijken 13-15 gezonde, vrij zwemmende jongen en 2 belly sliders. Het zijn trouwens ongelooflijke vreetzakjes:

Een plaatje voor het eten:
583914_0_82_crw_8899.jpg


En deze een half uurtje later:
584745_0_82_crw_8909.jpg


Duidelijk zichtbaar is ook dat ze pigment beginnen te krijgen. Wat ik zo lees is dat ze vanaf dat ze 2 weken zijn enorm hard gaan groeien. Dat zou dan rond het weekend moeten zijn. Ik denk dat ik ze dan over ga zetten, want nu schieten ze al vrij hard door het plastic bakje.
 

Terug
Bovenaan