Nature Soil by Oliver Knott Zwart


Mandykuh

Well-known member
Lid geworden
5 november 2012
Berichten
1,873
Nature Soil by Oliver Knott Zwart iemand hiermee bekend?

Ik wil opnieuw een nano inrichten maar twijfel heel erg over de bodem....

Is voor garnalen. Welke geen idee. Hoeft niet perse PH verlagend. Maar wel graag een bodem wat niet meteen dicht slipt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
<knip>

<plak>

  • was de bodemgrond voor het inbrengen in het aquarium niet! Extra bodemgrondmest kan bij NatureSoil worden toegevoegd, maar deze bevat reeds natuurlijke voedingsstoffen, die voor de basisverzorging van veel waterplanten voldoende is
  • voor klanten met hard leidingwater (ab KH12 / GH 18 en hoger): NatureSoil zorgt er op natuurlijke wijze voor, dat uw aquariumwater al enkele uren na het vullen zachter is als uw beginwater. Zo heeft u na 1-2 dagen aquariumwater met een KH van ca. 5-7 en GH 9-12, afhankelijk van de hardheid van uw leidingwater. Bovendien daalt de PH-waarde tot neutraal of licht zuur (6,8 - 7,0).
  • als u zachter leidingwater gebruikt stabiliseert het aquariumwater op vergelijkbare waarden van hard water (compensatiesysteem). Dit is overigens een beetje afhankelijk van het gebruikte water.
  • plaats geen woelende vissen in aquaria met NatureSoil (grote Corydoras, grote L-meerval, baars, etc.)
  • gebruik geen kunstmatige middelen om het aquariumwater te verharden of te zouten.
  • probeer NatureSoil niet met hulp van een stofzuiger te verwijderen. NatureSoil is het best geschikt voor sterk beplante aquaria met niet al te groot vissenbestand. Eventueel ontstaand vuil of sedimenten met behulp van een dunne slang handmatig opzuigen.
  • heeft u speciale voerplaatsen voor uw vissen nodig, dan kunt u bijvoorbeeld in het voorste gedeelte van het aquarium bij het inrichten zandbanken aanleggen.
 
Lief van je dat je rekening houdt met slechtziende mensen Mandy! :D
Ik heb zelf geen ervaring met deze bodem maar heb het idee dat het zo'n beetje hetzelfde is als van de andere merken alleen dan met de naam van een bekende scaper waardoor ze het duurder kunnen maken.
 
Ik zou in ieder geval eerst kijken welke soort garnaal je wil kopen en dar dan de bodem een beetje op afstemmen.
 
Oh sorry ik heb dat gisteren niet gezien haha was al laat, Maar is aangepast haha.

Lief van je dat je rekening houdt met slechtziende mensen Mandy! :D
Ik heb zelf geen ervaring met deze bodem maar heb het idee dat het zo'n beetje hetzelfde is als van de andere merken alleen dan met de naam van een bekende scaper waardoor ze het duurder kunnen maken.


Ik zou in ieder geval eerst kijken welke soort garnaal je wil kopen en dar dan de bodem een beetje op afstemmen.

Vorige garnalen zaten ook niet op een ph verlagende bodem en had ik glas kiezels. PH is hier rond de 6.3

Als ik kijk na die ADA dan wil ik de powder en zit je voor 9 liter ook rond de €50,- en de HELP ook hetzelfde

Enige dingen die ik verwacht is niet dicht slibben, zeer donkere bodem en kleine stukjes bodem, geen grote brokken zeg maar en dat ik niet met planten voeding en die dingen moet beginnen als ik dat ook met een goede bodem kan doen.

Veeleisend ?! Nee toch! Dat zijn wij vrouwen nooit :D
 
Laatst bewerkt:
<knip>

<plak>

  • was de bodemgrond voor het inbrengen in het aquarium niet! Extra bodemgrondmest kan bij NatureSoil worden toegevoegd, maar deze bevat reeds natuurlijke voedingsstoffen, die voor de basisverzorging van veel waterplanten voldoende is
  • voor klanten met hard leidingwater (ab KH12 / GH 18 en hoger): NatureSoil zorgt er op natuurlijke wijze voor, dat uw aquariumwater al enkele uren na het vullen zachter is als uw beginwater. Zo heeft u na 1-2 dagen aquariumwater met een KH van ca. 5-7 en GH 9-12, afhankelijk van de hardheid van uw leidingwater. Bovendien daalt de PH-waarde tot neutraal of licht zuur (6,8 - 7,0).
  • als u zachter leidingwater gebruikt stabiliseert het aquariumwater op vergelijkbare waarden van hard water (compensatiesysteem). Dit is overigens een beetje afhankelijk van het gebruikte water.
  • plaats geen woelende vissen in aquaria met NatureSoil (grote Corydoras, grote L-meerval, baars, etc.)
  • gebruik geen kunstmatige middelen om het aquariumwater te verharden of te zouten.
  • probeer NatureSoil niet met hulp van een stofzuiger te verwijderen. NatureSoil is het best geschikt voor sterk beplante aquaria met niet al te groot vissenbestand. Eventueel ontstaand vuil of sedimenten met behulp van een dunne slang handmatig opzuigen.
  • heeft u speciale voerplaatsen voor uw vissen nodig, dan kunt u bijvoorbeeld in het voorste gedeelte van het aquarium bij het inrichten zandbanken aanleggen.

Dat had ik al gelezen en zag dat de PH dan misschien wel ging stijgen. Waardoor deze wellicht niet de juiste keuze zou zijn voor een nano
 
Weet iemand hoe met de waterwissel om te gaan met deze soil van Oliver Knott? Kan er eigenlijk weinig over vinden.

Of kan ik het waterwisselschema van ADA soil aanhouden?

1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.

OK.jpg
 
Moet op de verpakking staan en als er niks over meerdere wissels staat voor het opstarten zou ik dat ook niet doen.
 
Klopt ja geen extra wissels enz. Achteraf gezien denk ik dat ik blijer was geweest met deze dan de ADA maargoed mijn bak staat dus dat scheelt nu hahaha.

Waar ga je de bodem voor gebruiken ? Nieuwe bak @robru ?
 
Waar ga je de bodem voor gebruiken ? Nieuwe bak @robru ?
Ik had nog een Superfish Panorama 40 nieuw in de doos staan. En wil daar een garnalenbakje van maken, om eens te proberen. Maar wilde geen zand of grind gebruiken, maar echte deze bodems om daar eens ervaring mee op te doen, voor een groter project later.
 
Ik had nog een Superfish Panorama 40 nieuw in de doos staan. En wil daar een garnalenbakje van maken, om eens te proberen. Maar wilde geen zand of grind gebruiken, maar echte deze bodems om daar eens ervaring mee op te doen, voor een groter project later.



Oh wat leuk! En uniek haha gewoon nog even zo nieuw in doos in een hoekje :D zeldzaam
 
Oh wat leuk! En uniek haha gewoon nog even zo nieuw in doos in een hoekje :D zeldzaam
Tja, stond al maanden lang ergens in een hoekje. Toch maar eens gebruik van gaan maken voor Orange Sakura garnalen ;). Durf andere garnalen dan Japonica's niet in mijn grote bak te doen, eindigt toch alleen maar als duur levend voer.
 
Is wel zo dat een ph verlagende bodem voor Neocaridina garnalen niet nodig is en zelfs juist een negatief effect kan hebben.
 
Als de ph te laag wordt gaan de volwassen garnalen dood want die kunnen dat niet hebben dus zal uiteindelijk de groep het niet redden.
Ga je kraan of osmosewater gebruiken?
 
En anders zoek ik een andere soort op hoor zoals Taiwan Bee's of Pinto's.
 
Smaken verschillen maar die vind ik zelf wel 10 keer mooier! ;)
Moet je wel weer oppassen dat de gh niet teveel omlaag wordt getrokken door de bodem anders geeft dat weer een probleem.
 
Dus de knott bodem kan ik gebruiken bij kraanwater en hoeft niet extra gespoeld/waterwissels te gebeuren.

Ik heb die zak nog liggen en wil hem eigenlijk wel eens gebruiken nu de Cube20 een herstart krijgt.
 

Terug
Bovenaan