Nanocube 20l van Madelief


M

Madelief

Guest
Enige tijd geleden heb ik mij hier aangemeld. Ik heb een mooie Dennerle Nanocube overgenomen met een goudvis (deze heeft inmiddels een nieuw huis gevonden).

Ik heb de cube ingericht als een garnalenbakje, en hij staat sinds vandaag in te draaien. Er moeten nog wel wat dingetjes gebeuren. Ik wil o.a. nog een ander filter, omdat het huidige filter niet erg garnaal vriendelijk is.

Nog even heel veel geduld hebben komende weken, en dan kunnen er hopelijk garnaaltjes komen. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden en tips zijn altijd welkom! Hierbij een kleine foto zoals het er nu bij staat.

IMG_5457.JPG
 
Weet je ook welke garnalen?
 
Waarschijnlijk vuurgarnalen. Ik ben nog maar een beginneling dus denk dat ik daar mee ga beginnen. ;)
 
Verstandige keus en wat drijvers stellen ze ook erg op prijs. Leuk ingericht ook.
 
Leuk ingericht zo! Wat voor een bodem heb je?
 
Misschien kun je ook nog ergens wat mos opbinden voor de kleintjes die je gaat krijgen.
 
Bedankt voor de reacties!

Drijfplantjes vind ik ook erg leuk maar ben nog niet helemaal uit welke soort ik zal kiezen. Bij de lfs hadden ze alleen hele grote planten en aangezien het echt een klein bakje is spreekt dat me niet zo aan. Heeft iemand wellicht nog tips voor een kleinere soort drijfplant?

Op de bodem ligt fijn zwart aquariumgrind.

Op het hout heb ik een pluk Javamos gebonden, maar dat is niet erg goed te zien op de foto. Ik hoop dat dat een beetje aan zal slaan, die kleintjes kan ik nu alleen nog van dromen. :)
 
Ah oké. Nee, ik dacht dat je mss aquasoil had en dan zouden vuurtjes niet zo handig zijn i.v.m. lage ph.
Als drijver kun je limnobium laevigatum nemen, die wordt niet zo groot.
 
Nee heb er inderdaad over gelezen. Aangezien ik toch voor de vuurtjes ga, heb ik gewoon een eenvoudige zwarte bodem genomen.
Bedankt voor de tip van de drijfplant. Die ziet er erg leuk uit!

Ik heb trouwens ook nog een zwarte achterwand liggen. Hoop die er ook dit weekend nog even achter plaatsen.
 
Inmiddels draait het bakje een week. Ik geniet er elke dag van, wat is het een mooi gezicht. Heb er nu een nieuwe lamp boven en die geeft echt heel mooi licht. Alle plantjes lijken goed aan te slaan en ook het mos is nog mooi groen.

Ik heb nog wel een vraag. Ik heb er nu geen verwarming in, en het bakje is nu altijd rond de 20 graden. Is het toch verstandig om er een verwarming in te hangen, of is het met vuurtjes niet echt nodig? Ik heb een tetra 50w verwarming liggen, dus als het beter is is hij zo geplaatst.

En nog even een plaatje van vandaag :smitten:

IMG_5492.JPG
 
Vuurtjes kunnen rustig op 20 graden hoor.
 
Fijn dat het bakje het goed doet!
 
Oké duidelijk! Dan laat ik de verwarming er gewoon uit. Ik kan hem altijd plaatsen als de temperatuur toch teveel zou schommelen. Omdat het al zo'n klein bakje is vind ik het zonde van de ruimte om er nog meer apparatuur in te hangen.

Bedankt Daan! Ik ben er ook heel blij mee. Ik ga komende week een paar stekjes Limnobium Laevigatum ophalen. Er is iemand hier in de buurt die ze verkoopt. :thumbs:
 
Als je de vuurtjes op 20oC zet, zorg dan wel dat ze geruime tijd acclimatiseren. Als ze namelijk altijd in een 27oC bak hebben geleefd dan kan de verandering wellicht te groot zijn. En dan heb je alleen maar hoestende en snoterende garnaaltjes.
 
Het is verstandig om ten allen tijde de garnalen rustig over te wennen. Zelf trek ik daar vaak een uurtje voor uit.
 
Goeie tips allemaal, heel erg bedankt daarvoor! Ik heb al gemerkt dat je bij alles geduld moet hebben, en niets moet overhaasten :p
 
Inmiddels alweer een week verder en de plantjes groeien heel erg snel! Ik denk dat ik binnenkort voor het eerst kan gaan snoeien. Wat een verschil met 2 weken geleden... :smitten:

IMG_5518.JPG


Helaas is de afspraak om Limnobium Laevigatum op te halen niet door gegaan en bij de LFS hadden ze het niet. Ik ga dus nog even verder zoeken.

Afgelopen week ook alvast wat Catappa bladeren en nog wat kleine spulletjes besteld (pincet voor het onderhoud, voederschaaltje).
 
Wat een mooie bak! Een stukje onderwatertuin.
 
Bedankt voor de complimenten!

Dat was ook wat ik voor ogen had Mike. Straks lekker veel plekjes voor de garnalen om zich te verstoppen. :smitten:
 
Bedankt John! Ik ben er zelf ook heel erg blij mee. :)
 
De planjes groeien idd heel erg goed!
 
Ik heb even wat advies nodig.

Mijn oude filter is nu echt kuren aan het vertonen. Daarom wil ik komend weekend een nieuw filter aanschaffen (waarschijnlijk het Dennerle hoekfilter met babyprotect). Ik weet dat ik het oude filter het beste toch nog even naast de nieuwe kan laten draaien, maar hoe lang is dit echt nodig? Vooral omdat het bakje nog aan het opstarten is en ik de komende 3 weken toch nog geen garnalen aan ga schaffen.

Alvast bedankt voor jullie tips!
 
Wauw ziet, er heel mooi uit. Leuke plantjes ook!

Je kan (mits je oude filter hier de mogelijkheid voor heeft) je oude filter ook uitknijpen in je bak terwijl de nieuwe filter staat te draaien. Ik denk (correct me if im wrong) dat dit voor een bak die nog drie weken gaat indraaien wel genoeg is.
 
Bedankt Wouter! Ik ben er zelf ook heel blij mee.

Dat zou erg mooi zijn als dat kan aangezien het oude filter erg veel ruimte inneemt. Ik zie in jou filmpjes dat jij juist over bent gegaan van een Dennerle filter naar een Aquael filter. Ben je tevreden?
 
Ik gebruik ook de Aquaell mini pat in 4 bakken en gebruik niet de fijne spons meer maar de wat grovere. Verder een prima filtertje hoor.
 
Haha, nu begin ik te twijfelen of ik dan niet beter de Aquael kan halen. Hij is ook een stuk goedkoper dan het Dennerle hoekfilter met babyprotect. :thumbs:
 
Bedankt Wouter! Ik ben er zelf ook heel blij mee.

Dat zou erg mooi zijn als dat kan aangezien het oude filter erg veel ruimte inneemt. Ik zie in jou filmpjes dat jij juist over bent gegaan van een Dennerle filter naar een Aquael filter. Ben je tevreden?
Ik ben zeker tevreden over de Aquael helemaal tov de Dennerle hoekfilter. De spons is tevens erg fijn voor de garnalen. Wil je het nog beter kies je voor een dubbele spons op je pomp.

Momenteel draai ik niet meer op de Aquael pomp maar op een luchtpomp omdat ik niet tevreden ben over de bellen van de Aquael. Maar dat is mieren*** :)
 
Ikzelf gebruik ook de aquael en het zeer tevreden alleen de fijne spons zat snel vol dus gebruik gewoon de grove.

Met het overstappen hiervan heb ik ook de spons uitgeknepen en dat is goed gegaan in een draaiend aquarium dus met een indraaiend aquarium moet dat zeker goed gaan.
 
Haha, nu begin ik te twijfelen of ik dan niet beter de Aquael kan halen. Hij is ook een stuk goedkoper dan het Dennerle hoekfilter met babyprotect. :thumbs:

Bij APO is er nog een vergelijkbare die nog goedkoper is. De BOB sponsfilter.
 
Bedankt voor alle tips, daar kan ik echt wat mee! :thumbs:

Ik heb besloten om dan toch voor de Aquael Pat Mini te gaan. Die is ook mooi klein, dat zal een wereld van verschil zijn met de grote Tetra die er nu in hangt. Hij is inmiddels in bestelling dus hopelijk kan ik hem komende week in gebruik nemen! Voor nu ga ik gewoon de bijgesloten spons gebruiken en mocht ik daar niet tevreden over zijn kan ik het met de dubbele spons proberen.

De plantjes groeien nog super. Inmiddels is er een klein beetje alg ontstaan op de blaadjes. Al heb ik ook het idee dat het komt doordat het filter niet zo goed werkt(weinig stroming). Hopelijk is dat straks ook helemaal verholpen :)
 

Terug
Bovenaan