Nano Filter overzetten


R

RvanWijk

Guest
Dag,

Een jaar geleden heb ik een setje (Dennerle 50l) overgekocht van een stel die er geen schik meer in had. Ik heb er gelukkig veel meer schik mee maar het viel me vanaf het begin al op dat ik verdomd veel vuil erin had en ik het filter nagenoeg elke week (witte sponsen) kan schoonmaken aangezien de stroming er nagenoeg niet meer was. Laatste 2 maand sinds ik een koppeltje apistogramma's (caca) erin heb, is alles onder controle behalve dat mijn stuk kienhout en planten bijna een stofzuiger wordt van lijkt wel grijze stof wat erin blijft hangen. Nu is dit dus gewoon vuiligheid en kwam ik erachter dat ik een Nano hoekfilter heb die geschikt is tot 40l. Dat verklaard de boel.

Nu wil ik overgaan naar de XL filter van Dennerle echter vraag ik me af hoe ik ervoor kan zorgen dat ik moeiteloos het filter kan overzetten met minimale bacterie verlies.

Hebben jullie een advies?
 
Heel simpel,in jouw huidige filter zit 1 filterpatroon en in de xl passen er 2 dus als je 1 nieuwe en je oude gebruikt is er niks aan de hand.
Zo kan je steeds als de stroming minder wordt de oudste vervangen voor een nieuwe,hoeft trouwens geen hele nieuwe te zijn want je kan de patronen nog een tijd hergebruiken als je ze wat uitknijpt in aquariumwater.

Ondanks dat het hele stille en mooie filters zijn ben ik er zelf niet meer zo'n fan van.
Vind ze onhandig uit de bak halen zonder dat het een rommel wordt,achterkant blijft bij mij altijd plakken en doordat de voorkant loskomt stroomt alle vuiligheid vanuit het filter in de bak.
 
Laatst bewerkt:
Das dan ook een heel gedoe met zo'n filters,welke zijn dan wel goeie ter vervanging van bovenstaande John :S
 
Das dan ook een heel gedoe met zo'n filters,welke zijn dan wel goeie ter vervanging van bovenstaande John :S
Nou ja, dat probleem heb je nu eenmaal bij alle interne filters. Zodra je ze beweegt laten de meeste al vuil los.

Beter is een klein extern filtertje natuurlijk. Maar dat moet je ook maar willen, en netjes weg kunnen werken. Kleine aquaria staan meestal niet op een speciale kast dus die slangen wegwerken blijft dan lastig
 
Ik heb ook met de mini pat hier wel dat de achterkant lastig loslaat of blijft vastplakken en dat hoort er en beetje bij denk ik.
 
Ik heb ook de Dennerle hoekfilter, niet de XL, maar haal de hele filter eruit. De zuignapjes plakken niet goed meer, wat een bekend probleem is bij de filtertjes. Door de filter in zijn geheel eruit te halen, scheelt het iets met vuil in je bak. Zelf wil ik deze wel gaan vervangen voor een kleine externe filter. Voordeel is ook dat je weer wat meer water erbij op kan tellen, naast de inhoud van je bak.

Je hebt ook externe filtertjes die je aan de bak zelf hangt, dan heb je geen probleem met slangen. Deze bijvoorbeeld; https://www.aquaplantsonline.nl/fil...7/dennerle-scaper-s-flow-hang-on-buitenfilter
 
Die scapersflow vind ik een erg mooie en goede oplossing. Ik heb zelf nu de hoekfilter xl in een naonocube 60 en vind het erg minimaal. Maar ik heb het vermoeden dat het niet gaat werken met de afdekplaat qua buizen. Iemand hier ideeen over?
 
Heel simpel,in jouw huidige filter zit 1 filterpatroon en in de xl passen er 2 dus als je 1 nieuwe en je oude gebruikt is er niks aan de hand.
Zo kan je steeds als de stroming minder wordt de oudste vervangen voor een nieuwe,hoeft trouwens geen hele nieuwe te zijn want je kan de patronen nog een tijd hergebruiken als je ze wat uitknijpt in aquariumwater.

Ondanks dat het hele stille en mooie filters zijn ben ik er zelf niet meer zo'n fan van.
Vind ze onhandig uit de bak halen zonder dat het een rommel wordt,achterkant blijft bij mij altijd plakken en doordat de voorkant loskomt stroomt alle vuiligheid vanuit het filter in de bak.

Yes dit is reeds met succes gelukt!

Die scapersflow vind ik een erg mooie en goede oplossing. Ik heb zelf nu de hoekfilter xl in een naonocube 60 en vind het erg minimaal. Maar ik heb het vermoeden dat het niet gaat werken met de afdekplaat qua buizen. Iemand hier ideeen over?

Dit probleem had ik ook ivm de zandlaag. Heel irritant meer heb het uiteindelijk zo gedaan:

Zandlaag iets weggehaald en de hoekfilter naar onder gedrukt. Nu staat die perfect met de afdekplaat


----------------------------

Omdat de vorige eigenaren van het filter nog gebruik maakten van Nitrax en sponsen (wel vervangen maar had geen idee dat er een element in hoorde) heb ik dit met succes overgezet naar de xl variant die nu bestaat uit 1 element die ik laat inwerken en de bovenkant met de spons en nitrax. Nu loop ik wel tegen het volgende probleem aan:

De flow raakt erg snel minder dit komt met name omdat de nitrax en spons volledig verstopt raken. Als ik deze uitknijp (voorzichtig door de bacterieën) loopt die weer mooi snel maar binnen 2 dagen loopt die weer traag met als gevoel dode stukken in de stroming met als overmaat van ramp ook nog waar de meeste planten staan.

Is het even 2 weken doorbijten en regelmatig uitknijpen om in ieder geval het andere element bacterierijp te maken waar ik de sponsen kan vervangen of is er in de tussentijd een andere oplossing? Draait nu een week overigens.
 

Terug
Bovenaan