Nano cube(DavidN)


DavidN

Active member
Lid geworden
6 september 2016
Berichten
36
Leeftijd
43
Heb een aantal jaar geleden meerdere aquaria gehad maar door tijd- en ruimtegebrek moeten staken. Tot mijn spijt maar niet anders.

Onlangs viel mijn oog op het fenomeen nano aquaria en dacht, hè, dat moet wel passen dus dat wil ik ook. Zoals gebruikelijk sla ik dan door, besteed stiekem veels te veel tijd aan het onderwerp en gaat uiteindelijk over tot aankoop. Een Dennerle Nano Cube 30l zou het worden, compleet met hoekfilter en verlichting.

Heb uiteindelijk ook de nano CO2 set en crystal 125 set gekocht. Nog geen ervaring met CO2 dus een experiment dat vandaag begonnen is.

Qua inrichting gekozen voor een mooi stuk spiderwood en wat dragonstones in verschillende maten op zwarte soil van Dennerle.
Crystal reds, mini japonica's en een groepje rasbora brigittae maken het bakkie compleet.

Heb sinds een week of twee wat last van draadalg en haal dit zoveel als mogelijk weg. Lijkt de goede kant op te gaan en hoop met oa CO2 toevoeging het klimaat in de bak te verbeteren. Vooral het javamos moet het ontgelden...tijd voor een plaatje

plesMpcVj.jpg
 
Wauw, de inrichting is top!. Draad alg lijkt me een opstart alg en zou me er nog niet heel druk om maken.
 
Mooie bak! Leuk om weer een nieuwe cube op het forum te zien. Ik heb er ook een, nadat ik vroeger een iets groter aquarium had. Ik merk zelf dat mijn plannen groter zijn dan mijn aquarium, haha! Succes met je bak, maar het ziet er in ieder geval goed uit!
 
Mooi bakkie:thumbs:
 
Nou ja, ik heb niet een nanocube, maar de Dennerle Scaper's tank, lijkt erop. :p
 
Bedankt voor de positieve reacties. Ben er zelf ook wel content mee. Het gare is dat als ik vanaf rechts de bak in kijk, ik de compositie eigenlijk nog stukken mooier vind. Door de vorming van de bak kan ik m alleen niet 1-2-3 90gr keren, althans kan wel maar dat oogt dan wat vaag. Ook het achterwandjw mag ik dan weer opnieuw plakken... Bovendien is de 'ingang' onder de strand dan niet langer te zien en dat vind ik eigenlijk ook wat jammer. Nou ja opties genoeg eigenlijk.

Qua CO2 heb ik nog weinig bevindingen. Wel valt me op dat de continutest niet verkleurd althans zo lijkt het. Blaas toch zo n 20/30 vellen per minuut zou verschil moeten maken zou je zeggen...

We zien het wel met wen paar dagen. Detailshots volgen ook later deze week.
 
Heel mooi bakje. Mooi ingericht ook!!
 
Nog een plaatje. Bakje moet weer een beetje alg vrij worden gemaakt....

pm0BWWGnj.jpg
 
Erg mooi en leuk die combi met garnalen. Kleintjes kunnen zich goed verschuilen:thumbs:.
 
Ook de grote kunnen zich goed verstoppen hoor. Heb eerst 10 mini japonica's gehaald. Dag 1 zag ik ze alle 10, dag 2 nog 4 en daarna maximaal 3.
Met de cr hetzelfde verhaal, daar zag ik na dag 3 slechts nog 4 garnaaltjes van.
Tot zo'n 4/5 dagen geleden toen van het ene op het andere moment alle garnaaltjes en dan met name de mini-japonica's als bezeten tevoorschijn kwamen en door de bak heen sjeesden. Ze waren er dus nog alle 20.
De rasbora's waren in ieder geval licht geintimideerd door zoveel 'geweld'...
 
Heel erg mooi. En het ziet er rustgevend uit.
 
In dat doorslaan herken ik mezelf wel. Je cube ziet er heel mooi uit, knappe inrichting!
 
Bij deze na lange tijd eens een update. Inmiddels wel eea veranderd qua inrichting en bestand.
De voormalige setting met hc ging in het begin aardig maar door de beperkte ruimte bleek het nagenoeg onmogelijk om te snoeien. Onderhoud werd dus een dingetje. Ook de andere lichtgevoelige plantjes bleken het niet helemaal leuk te vinden.
De cryptocoryne daarentegen deed het enorm goed, liep uit door de hele bak maar door de kleur van de plant en het beperkte contrast met het hout vond ik het estethisch allemaal wat minder. Vandaar tijd voor wat verfrissing.

Het hout heb ik kunnen hergebruiken door het te kantelen. Qua planten heb ik gekozen voor glossi op de voorgrond, een beetje Anubias nana bonsai, wat rotala, eikenbladvaren, hydrocotyle tripartita en cryptocoryne. Verder nog wat resterend javamos uit de oude setting (eigenlijk het enige qua beplanting. Heb qua lichtbron de standaard 11w nanolight uitgebreid met nog eentje. Meer dan voldoende licht dus. 22w (1800lm) op bruto 30l moet meer dan voldoende zijn. Verder wordt co2 toegevoegd en wekelijks Profito en Nitro (afhankelijk vd waarden).

Qua bestand bevat de bak een bulk aan mini-japonica’s. Begonnen met 10 en op enig m9ment een paar honderd...lijken wel konijnen. In,ideële bestand at uitgedund en ter afwisseling 10x blue velvet en 10x crystal red bijgevoegd. Deze vermaken zich prima. Ook nog wat rasboras Brigittae (nog 3) en 2x neon tetra’s. Die laatste was een idee van mijn vriendin die wat meer kleur wilde. Verrassing zogezegd.
Plan s om op enig moment wellicht 10x briggitae te laten zwemmen naast de shrimps.

Nu wat foto,s, de eerste is vd bak voor de metamorfose, de tweede is van een paar dgn erna.

Voor

Na

Bekijk bijlage 247228

Bekijk bijlage 247229

7CFAF446-1FAC-46EE-810C-52A87FC5E08A.jpeg


031657D1-532E-4849-A666-41E4562FC82E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit zo. Wel een flink verschil maar setting blijft erg mooi
 
Mooie cube! ik ben zelf een cube 60 aan het opstarten, goeie inspiratie dit ;) mag ik vragen welke co2 set jij hebt?
 
Had in eerste instantie de Crystal-line nano CO2 set van Dennerle gekocht. De drukregelaar en terugslagventiel blijken nu echter defect waarna ik via Mp een goede deal heb gesloten voor de Quantum 300 van Dennerle
 
EDBEB081-A606-4DD9-AD7C-B05BE657A86A.jpeg
Een kleine update:

De Cube draait inmiddels een tweetal weken in deze setting. Ben wat aan het experimenteren met de balans tussen licht, CO2, macro,s (Easy-Life Nitro en Fosfo) en sporen (Easy-Life Profito). Ook wat aan het vogelen met het optimaliseren van de doorstroming in de bak terwijl ik ook het oppervlak wat in beweging wil houden ter voorkoming van het creeeren van een kaamlaag.

Ik merk nml dat ik behoorlijk rap groene aanslag op mijn glas krijg. Direct (zon)licht wordt inmiddels geblokkeerd en is denk ik voor een belangrijk deel debet geweest. Afwachten hoe de bak reageert. Ook bemerkte ik wat beginnende baardalg op enkele bladeren van de crypto. Ik vermoed dat dit te maken heeft met wat schommelingen in de CO2 huishouding door het experimenteren icm een mindere doorstroming rond de crypto. Ook dit aankijken aankomende tijd.

De plantjes lijken bijna allemaal goed aan te slaan. Slechts de Rotala rechtsachter lijkt het niet heel erg naar de zin te hebben. Aankijken of dit verbeterd en anders vervang ik dit voor wat anders. De shrimps hebben het op een enkele uitvaller na gied naar hun zin. Bizar om te zien btw hoe die mini japonica’s als kannibalen los gaan op zo,N gesneuvelde soortgenoot.

Een plaatje van hoe de bak er nu bijstaat (crappy iPhone-pic):
 
Staat er nog steed erg mooi bij.
 
Mooi beplant bakje!
 
Bekijk media item 1237
*Update*

Na volledig te zijn verwaarloosd bij terugkeer van mijn vakantie de boel maar weer eens omgegooid :juggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW

Terug
Bovenaan