nano cube 60


S

sebastiaansw

Guest
Hallo,

Na een tijd geen aquarium te hebben gehad kon ik een aquarium van een vriendin krijgen.

Nu heb ik een hele mooie dennerle nano cube 60 staan.

Deze wil ik rustig op bouwen.

Tips zijn altijd welkom, ben nu vooral eerst aan het kijken voor filter en verwarming. Ik heb er een dennerle hoekfilter bij gekregen maar twijfel of ik daar niet een andere voor wil aanschaffen.

Ik misschien wil ik bodem verwarming nemen als dit niet te duur is. Is dat vestandig? dit gaat mij eigenlijk puur omdat je dan geen verwarming ziet zitten.

Onderste 2 fotos zijn van aquascapes die ik wel heel mooi vind, zoiets zou ik ook willen creeeren. Mooie grote stenen met wat bodembedekking/kleine plantjes.
Er hangt nu een dennerle 5.0 lamp boven, zou dit voldoende zijn?

Het gaat een rustige opbouw worden maar zal hier foto's blijven plaatsen van de voortgang.

de vissen en beesten die erin gaan komen heb ik nog helemaal niet over nagedacht, dat komt later wel.

ik hoor graag jullie ideeen.

mvg sebastiaan

IMG_20180317_074049363.jpg
e3b7b643d95add90fa674109dce44391.jpg
17144548820_d335645caf_o.jpg
 
Qua vissen ben je sowieso zeer beperkt met deze bak. Ze worden het meeste gebruikt voor garnalen in te houden.

Ik heb een zeer grote verwarming en nog eens digitaal met verlichting haha in de bak en die zie je ook niet. Bodemverwarming kunnen maar zou dan wel opletten qua bodem die je erin wilt doen.

Ikzelf ben eerst begonnen met wat wil ik erin houden en alles daarop aangepast. Sommige garnalen vereisen een ph verlagende bodem:)
 
Het hangt inderdaad ook ervan af wat je erin wil houden en wat voor planten je wil. Maar als ik lees dat het een scape moet worden dan worden er toch vaak wel planten gebruikt die wat meer licht vragen. Dat is iets waar je van tevoren dus goed over moet nadenken.
 
Ja veel co2 met de benodigde voeding reken maar. Leuk voor de ervaren aquariaan maar voor een beginner vaak een stap te ver.
 
Bedankt voor alle reacties

Wilde kijke of er bodem bedekker zijn die niet zo behoevend zijn. heb youtube filmpjes gezien van lo tech scapes.
Hoeft ook niet zozeer echte echte scape te worden.

meer inrichting met wat stenen en wat kleine/lage plantjes denk ik.

Ik denk dat ik als bodem voor een ada soil wil gaan.
Ziet er mooi uit en gelijk goeie niet dichtslippende bodem die goed is voor planten en garnalen.

Filter zat ik te denken aan de aquael pat mini maar daar twijfel ik nog aan.

bewoners ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk wel wat garnalen, blue dream of vuurgarnalen of iets dergelijks.
misschien khulli vissen? iets van gourami? dwergknor goerami misschien.

Verwarming ben ik nog niet uit. als er iemand is die wel een aquarium heeft met alleen bodem verwarming waarbij dat goed gaat hoor ik het graag.
 
Als je blue dream garnalen wil of vuurgarnalen (is beide dezelfde familie) kun je beter geen ada soil of dergelijke bodems nemen, mijn persoonlijke ervaring is dat die garnalensoort het daar slecht op doet.
 
Als je blue dream garnalen wil of vuurgarnalen (is beide dezelfde familie) kun je beter geen ada soil of dergelijke bodems nemen, mijn persoonlijke ervaring is dat die garnalensoort het daar slecht op doet.

Hoezo zou dit niet kunnen? je bedoelt vanwege de ph verlagende werking? want ik lees dat dit na 2 maanden wel uitgewerkt is.
de garnalen hoeven er niet meteen in namelijk.
 
Dat van die 2 maanden klopt niet. Ik heb de Enviroment bodem en die zit nog op 6.1 terwijl dit bij de opstart op 5,8 zat dus die bodem werkt erg lang. het zou ook niet best zijn als een ph verlagende bodem snel was uitgewerkt.

Ik zou kijken welke garnalen je wil gaan houden en dan daar de bodem op afstemmen.
 
Aah dus als dat zo lang werkt kan ik juist wel crystal red garnalen nemen dan
 
zijn ook mooie garnalen:) dan ga ik toch voor een soil en crystal red garnalen. en even kijken welke vissen er nog bij wil zetten
 
Hou er rekening mee dat alle vissen (zelfs de zogenaamde nanovisjes) garnaal op het menu hebben staan, kleine visjes eten kleine garnaaltjes, grotere vissen grotere garnalen.
 

Terug
Bovenaan