Nano Cube 30


R

Richard19

Guest
Plek uitgezocht, nu de inrichting
Ik wil de volgende planten in het aquarium hebben. Over het algemeen allemaal wel makkelijke planten.
Ik zit er ook aan te denken om NanoNature Helle Pagode Rock set 048 erbij te bestellen? Iemand ervaring mee?

Het gaat om de volgende planten/mos:
  • Hygrophila polysperma
  • Bucephalandra Lamandau mini red (Die ga ik op steen verbinden)
  • Vesicularia ferriei Weeping Mos (Hout)
  • Javavaren
  • Micranthemum monte carlo (Bodembedekker , die ik graag kort ga houden)
Mijn vriendin gaat morgen een mooi stukje hout uitzoeken.
Wanneer hij eenmaal staat zal ik wat foto's uploaden.

Als het correct is kunnen bovenstaande planten/mos prima met de condities voor de garnalen, ik zoek bevestiging :p / goed advies (ik hoop citroengarnalen ergens te kunnen scoren wanneer de tijd rijp is)
 
Ik ben erg benieuwd na je foto's. Is in ieder geval een prachtige nano!

Mijn nummer 1 advies goede bodem en goed indraaien!
Dus niet volgende week al de garnalen erin.

Ik ga morgen beginnen met opstarten.

Welke filter heb je ?
Planten kunnen prima.

Welke bodem ga je gebruiken ?
 
Geen bodem, en heb de hoekfilter van Dennerle.
De tip van het indraaien hoor ik overal en was van plan om hem minimaal 5 weken in te laten draaien.
Mochten de planten het echt niet doen zonder bodem, ga ik het proberen met Ferropol. (was volgens mij geen probleem bij garnalen)
 
Een bodem is zeker van belang, naast je (kleine) filter is een bodem het meest geschikt voor een goede bacterie huishouding welke voor een gezond aquarium zorgt.
 
Bij de Nano zat Dennerle DeponitMix. Moet ik deze dan toch gaan gebruiken? Moet deze bodem ook gespoeld worden?
 
Oh zo, ja er komt fijn grind in, speciaal voor garnaaltjes. :) Dat zou toch wel voldoende moeten zijn , ook voor de planten die ik heb gekozen?
Die deponitmix is waarschijnlijk voor me planten, en wou die liever niet gaan gebruiken (en alleen het grind)
 
Dat moet zeker voldoende zijn.

Edit,
Ik neem aan dat je geen speciale ph verlagende grind bodem neemt.
 
Correct, geen ph verlagende grind bodem, gewoon waterneutraal (is dat correct :p )
 
Ik heb zelf geen ervaring met die specifieke set van NanoNature. Maar ik heb wel eens de drakensteen set van NanoNature gehad. Ik was hier erg tevreden mee, de stenen zijn echt perfect voor kleine aquaria. Ik raad het dus zeker aan.
 
Volgens mij heb je de Dennerle nano cube compleet set gekocht ?

Bodem bedoelen we dus de onderlaag mee. Die er standaard bij zit kan prima hoor. Maar die DeponitMix raad ik niet aan. Ik heb vrij snel bodemrot gekregen binnen een x aantal maanden. Kan natuurlijk ook domme pech zijn.

Nu zijn citroentjes geen moeilijke garnalen dus zou gewoon de "kiezel" erin doen en de DeponitMix eruit laten.
 
@Mandykuh ja de set, las her en der dat Dennerle een goed (maar duur) merk is. Vanwege eventuele bodemrot en andere problemen met dat soort bodems, wou ik er dus ook geen deponitmix in, ik was de kiezels idd vergeten te melden. Maar natuurlijk wel een bodem. Maar dan alleen de kiezels.
@Toby thanks, de planten, mos en stenen zijn besteld.

Hoop dat het spul donderdag binnen is, morgen is het hout er hopelijk al, en dan kan het indraaien gaan beginnen. Iemand nog tips om mijn aquarium voor te behandelen? Of is dit overbodig?
 
  • Leuk
Waarderingen: Toby
@Mandykuh ja de set, las her en der dat Dennerle een goed (maar duur) merk is. Vanwege eventuele bodemrot en andere problemen met dat soort bodems, wou ik er dus ook geen deponitmix in, ik was de kiezels idd vergeten te melden. Maar natuurlijk wel een bodem. Maar dan alleen de kiezels.
@Toby thanks, de planten, mos en stenen zijn besteld.

Hoop dat het spul donderdag binnen is, morgen is het hout er hopelijk al, en dan kan het indraaien gaan beginnen. Iemand nog tips om mijn aquarium voor te behandelen? Of is dit overbodig?


Dacht ik al ja. Ik heb toen ook een hele complete set gekocht. Dennerle is een goed merk maar dat vind ik dan.

Ik heb de bak uitgewassen met helder water meer niet.

Je hebt die hoekfilter he en voor garnalen is het misschien handig om de babyprotector erbij te bestellen. Zo kunnen je baby garnalen niet in je filter.
 
Dacht ik al ja. Ik heb toen ook een hele complete set gekocht. Dennerle is een goed merk maar dat vind ik dan.

Ik heb de bak uitgewassen met helder water meer niet.

Je hebt die hoekfilter he en voor garnalen is het misschien handig om de babyprotector erbij te bestellen. Zo kunnen je baby garnalen niet in je filter.

Goede tip, betreft de babyprotector, misschien dat ik naderhand een andere filter bestel. Deze week kan het wachten beginnen! Maarja komende maand kan ik nog flink zoet zijn met de plantjes (als ze hopenlijk allemaal goed groeien :) ). Van het weekend nog even ergens naar een LFS (net geleerd hier op het forum) om te kijken wat voor gereedschap hard nodig is om de planten te snoeien etc.
 
Goede tip, betreft de babyprotector, misschien dat ik naderhand een andere filter bestel. Deze week kan het wachten beginnen! Maarja komende maand kan ik nog flink zoet zijn met de plantjes (als ze hopenlijk allemaal goed groeien :) ). Van het weekend nog even ergens naar een LFS (net geleerd hier op het forum) om te kijken wat voor gereedschap hard nodig is om de planten te snoeien etc.

Die set zat er bij mij ook bij. Wel handig ja. Ik bestel ze nu via Aliexpress :D
 
Hier hebben we wat aan! Top, het grind spoelen stond ook op de verpakking :)
Het voer verkruimelen hadden we ook al ergens gelezen.

Betreft de voeding , nee ik ga proberen geen extra plantenvoeding te gebruiken. (Mocht dit niet werken, kan ik dit altijd nog in de opstartfase gaan doen, ik denk dat ik in 5-6 weken echt wel weet of er plantenvoeding moet komen of niet)
 
Het hout past perfect!

IMG_1719.JPG
 
Dat is inderdaad een mooi stuk hout. Zit er bij Dennerle ook een dekruit bij?
 
Omdat inrichten pas zaterdagavond anders zondag pas kan, heb ik het even zo opgelost

IMG_1720.JPG
 
Zo, gisteren even snel een fototje gemaakt, ik zag dat mjjn javavaren bruine bladeren krijgt, moet ik deze gelijk wegknippen?

IMG_1731.JPG
 
De bak draait nog maar enkele dagen dus zo snel zou je denk ik geen tekorten zien en ik heb ook Javavaren in mn nano en geef daar ook geen voeding. Het zijn makkelijke planten die weinig eisen stellen. Als de bladeren echt bruin worden zou ik deze even weghalen maar denk zelf eerder aan overwennen van de plant.
 
Dan kijk ik het nog even 1 a 2 dagen aan, en anders knip ik ze gewoon af! Nieuwe bladeren komen van zelf.
Kwa water verversen tijdens de indraai? Wat is dan aangeraden in een Nano bak?
gewoon 20% per week?
 
Ik zou eerst niets verversen want anders haal je (deels) weer de voeding voor de bacterien weg. lekker 4 weken laten indraaien en tegen de derde week aan even meten of je ook no2 en no3 meet. Een klein beetje voer verkruimelen elke week zal ook de opstart bevorderen.
 
Thanks! Over het verversen tijdens de indraai nog maar weinig gelezen.Volgende week komt het warmte element binnen. (Misschien daarom de bruine bladeren?) Alhoewel het hier binnen altijd 23+ graden is omdat de vrouw het anders koud heb.
En dan doe ik vanavond gelijk wat voer in de bak. (Hier al wel wat over gelezen :) )

En ik zit de denken aan wat drijfplantjes.
 

Terug
Bovenaan