Nano bestand voor Henkie


H

Henkie

Guest
Hallo,

ik ben nieuw op het forum en dit topic is voor mij interessant omdat ik ook een groot nano aquarium wil starten. Groot is relatief want het gaat om een juwel rekord 80. De plantjes staan er al in en de eerste vissen kunnen er over twee weekjes in.

Nu heb ik al heel wat combinaties bedacht en ben ik benieuwd of iemand mij vanuit ervaring kan vertellen of de volgende soorten goed samen gaan. Qua vereisten komen de visjes overeen maar qua gedrag weet ik dit niet. Daarnaast ben ik benieuwd of mijn aquarium met de volgende samenstelling overbevolkt zal zijn? Het zinn allemaal kleine visjes maar teveel is natuurlijk niet de bedoeling

Bovenlaag 6x ringbandsnoekjes of de gemarmerde bijlzalm.

Midden 1 of twee schooltjes bij elkaar +-12 visjes neontetra/ blauwoogjes / rasbora galaxy / rasbora brigaette

bodem 8x -corydora-habrosus

Daarnaast nog een klein harem Bengaals vuurtje en twee hara jerdoni/pauwooggrondel en een klein schooltje ottocinclus.
ook wil ik een stuk of 20 vuurgarnalen aanschaffen. Het lijkt me een leuke bewoner en toevoeging als schoonmaker.

De Corydora pygmeus lijkt me ook erg leuk ipv de habrosus. Nadeel lijkt me dat ze ook in andere waterlagen zwemmen.

Wie kan me wat meer hierover vertellen? Ik ben bang dat een verkoper snel geneigd zal zijn om mee te praten ookal is mijn gezelschapsamenstelling niet relalistisch.

Groeten Henk
 
Tateurndina ocellicauda en garnalen is duur voedsel.
juwel rekord 80 is ook aan de kleine kant voor zo'n drukke bodem vindt ik. Ik zou zelf niet cory's met ottocinclus met garnalen met mss nog hara jerdoni mengen.
 
Tip vwb de oto’s: pas na een aantal maanden er in doen. Ze leven van van allerlei micro-organismen / algjes die je de eerste tijd niet hebt.

Als je wat wil weten over de vissen zoek ik zelf altijd op hobbykwekers en seriously fish, daar vind je veel goede informatie over wat ze nodig hebben en hoe ze zich gedragen.

Heb je een foto van je aquarium?
 
Bij garnalen is het vaak zo dat wanneer ze in de bek van een vis passen ze ten prooi kunnen vallen en dan moet je veel schuilplekken creëren.
 
image.jpeg
Bedankt voor alle reacties. De pauwooggrondel valt in dat geval af. Ik wil een groep volwassen garnalen die zichzelf redelijk in stand houden. Het is niet de bedoeling om er mee te kweken. De rest van de genoemde vissen zullen geen gevaar zijn voor een volwassen vuurgarnaal?

De otocinclus zou ik later dus moeten bekijken.

Naar aanleiding van de reacties ga ik eerst rustig beginnen met 1 vissoort per waterlagen en eventueel later nog een soort toevoegen. Ik zit dan zelf te denken aan de marmer bijlzalmen, rasbora galaxy en de Corydora habrosus. En een koppeltje badis badis.
 
Henk, ik wil je niet ongerust maken, maar als jij geen aanpassingen doet aan je filter roosters, ben je 2 dagen later al jouw garnaaltje 'kwijt' ;)
 
Bedankt voor de tip Rob! Enig idee hoe ik dit zou kunnen doen? Het is de standaard juwel bioflow filter
 
Enig idee hoe ik dit zou kunnen doen?
Ik heb dat destijds opgelost, door benzinegaas op maat te knippen en er (aan de binnenkant) op de roosters te plakken.
Je zou het kunnen proberen met Juwel Conexo 80 ml, onderwaterlijm. Eerst even in een plastic bakje uitproberen, voordat je dit in het aquarium doet.
 
Iemand ervaring met het gebruik van een panty over het gehele filter?
 
Zullen geen goede ervaringen zijn denk ik want dat panty spul zit zo dicht met troep.
Als je wat grof filterspons achter de openingen propt kan het ook bv.
 
Zelf knip ik in zo'n geval een klein stukje filterwatten en zet die voor de instroom van het filter. Snel, maar mss niet echt mooi.

Als je voor bijlzalmpjes gaat in de bovenlaag, moet je erg goed uitkijken met schoonmaken. Ze kunnen namelijk erg goed springen. Zelf vind ik de ringbandsnoekjes ook mooier, maar dan heb je zeker nog wel wat drijfplanten nodig (Ik heb zelf Limnobium laevigatum, en dat groeit als de gekken) Overigens vinden vrijwel alle vissen wat drijfplantjes wel fijn.

Voor de bovenlaag zou je ook een schooltje Nannostomus kunnen nemen, bijv. de beckfordi.

Van de vier soortjes voor de middenlaag zou ik voor één van de rasbora-soorten gaan. Het blauwoogje is ook mogelijk, maar wel iets moeilijker te houden. Neon tetra's raad ik af, omdat de kwaliteit daarvan die je in de meeste lfs vindt, om te huilen is.

Ik kan niet goed zien of je afgerond grind hebt als bodem, maar dat is voor corydorasjes wel echt een must. Om te voelen of grind scherp is, kun je er wat van door je hand laten glijden, dan voel je wel of het scherp is.

Bij de cory's heb je nogal wat keuze. Soorten die in de meeste lfs wel te koop zijn, zijn C. habrosus, hastatus, pygmaeus, trilineatus (meestal verkocht als C. julii) en panda.

Deze kunnen volgens mij allemaal wel bij het genoemde bestand, hoewel de trilineatus en de pygmaeus wel iets warmer kunnen (dacht ik) en dus wel wat beter bij de rest hoort.

Qua aantallen kun je dan denken aan:

6 ringbandsnoekjes of 8-10 Nannostomus beckfordi

8-12 Rasbora galaxy of 12-15 Rasbora brigittae of 8-10 blauwoogjes

6-8 Corydoras trilineatus/panda of 8-10 C. habrosus/hastatus of 10-15 C. pygmaeus

Afhankelijk van welke aantallen je kiest kunnen hier nog garnalen bij.
 
Ik heb exact dezelfde bak en ben werkelijk nog nooit een garnaal in het filter tegen gekomen.
De groep word alleen maar groter, dus denk dat het wel meevalt ;)
 
Dat is goed nieuws. Ik had al gekeken of het filter aan te passen is maar dat bleek lastig vanwege het gesloten systeem. Daarnaast had ik het idee dat de filter niet zo sterk is dat een garnaal door het filter gezogen wordt. Mocht er al eentje in terecht komen kunnen ze er ook weer uit. Ik ga het gewoon proberen.
 
Ik heb exact dezelfde bak en ben werkelijk nog nooit een garnaal in het filter tegen gekomen.
De groep word alleen maar groter, dus denk dat het wel meevalt ;)
Hoewel een iets andere bak, heb ik ook geen problemen met garnalen en een juwel filter :)
 
De garnalen zitten inmiddels in de bak en doen het prima. Het lijkt er inderdaad op dat de garnalen zit niet laten opzuigen door het filter.

Mooi dat jullie goede ervaring hebben met juwel filters en garnalen
 
Inmiddels een aantal weken verder is mijn bak goed ingedraaid en doen de vissen en planten het goed. Er zit een schooltje galaxy, pygmeus, ottocinclus en ringbandsnoekjes in ook heb ik nog een paar Indische modderkruipers. Een paar foto's van het aquarium

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Terug
Bovenaan