Nano aquarium zonder pomp


S

Stepelreeltje

Guest
Hallo,
Ik heb nog een leuk aquarium staan van ongeveer 20 liter met een 11W PL lamp erin.
Ik zit te denken om deze in te richten met veel makkelijke planten en vuurgarnalen en mischien een appelsak.
Kan dat zonder filter, of is dat vragen om problemen?
 
Het kan wel maar moet alles echt goed in balans zijn en dat vergt nogal wat ervaring met regelmatig verversen.
Waarom niet gewoon een klein binnenfiltertje nemen?
 
Ik zou een filtertje nemen en moet zeggen dat 11W wel vrij veel is voor zo n bakje want dan zit je op dik 0,5W per liter en ik neem aan dat je geen voeding gaat toevoegen met garnalen erin. Ik heb hier boven de 20/30 liter rond de 3,5 W aan led.
 
Led geeft in verhouding meer licht dan zo'n pl lamp toch?
 
Ja voor het gemak reken ik zelf altijd het dubbele. Maar goed dat is dan hier rond de 7W op 30 liter maar 11W op 20 liter is vrij veel denk ik. Ik zit uitgaande van 7W op zo n 0,3 W/L.
 
Zelf heb ik 11 watt op de 30 liter, wel eens omgewisseld met de 20 liter maar dat vondt ik teveel.
 
Dat is het lampje wat er standaard in zit, het is een soort TL lamp en geen Led, Led geeft natuurlijk veel meer licht per wat.

Ik zie op internet ook zogenaamde sponsfilters die werken met een luchtpompje, is dat een betere optie? Ik vind wel dat die luchtpompjes vaak veel lawaai maken.
 
Luchtpompjes zijn niet echt ideaal idd.
Zo'n bob filter is wel handig maar vrees dat het bakje niet hoog genoeg is,welke heb je precies?
 
Wacht even, er klop hier iets niet. Op de deksel staat dat het een aqua 40 is, die is volgens Bol.com 40l.
Maar de binnen maten zijn: 26 x 29 x 24 dat geeft volgens mij 18 liter. vreemd
 
Bedankt voor alle replies tot nu toe :)
hoogte tot wateroppervlak is min 25 max 27 cm

Die pomp ziet er wel mooi uit, maar weet jij ook of die herrie maakt?
 
Of een Dennerle hoekfilter of een Eden 501, ben je gelijk af van het filter in de bak.
 
Bedankt voor alle replies tot nu toe :)
hoogte tot wateroppervlak is min 25 max 27 cm

Die pomp ziet er wel mooi uit, maar weet jij ook of die herrie maakt?


Heb er hier een paar maar zijn echt fluisterstil en je zou in eerste instantie denken dat het teveel is voor je bakje met die 170 liter per uur maar is prima geschikt.
 
@Seabait moet je dat filter ook nog verschonen, of is dat niet nodig bij zo'n spons filter?

edit
vraag geld eigenlijk ook voor @jessicapilon :)
 
Na verloop van tijd zullen de sponzen vol zitten waardoor de stroming minder is en dan kan je 1 van de sponsen schoonmaken onder de kraan en de volgende keer de andere spons.
Zo blijft er een goede circulatie en bacteriecultuur in je bakje.
 
Klinkt goed!
Op de link die jij gaf staat dat de hoogte van BOB sponsfilter 24cm is. Nu is mijn waterniveau minimaal 25cm. Denk jij dat dat goed gaat? Ik moet natuurlijk ook nog een bodem neerleggen, maar ik zou de pomp een beetje in de bodem kunnen duwen, dat is niet helemaal ideaal natuurlijk. Een ander optie is om het buisje iets in te korten met een ijzer zaagje, maar ik kan op de foto niet echt zien of dat mogenlijk is. Of is het idee van deze pomp dat de bovenkant boven het water oppervlak uitsteekt, want dan zou het zeker wel lukken lijkt mij.
 
Je kan de bodem wat lager houden op de plek van het filter,de uitstromer kan ook iets boven het water zitten maar het mooiste is als deze gelijk met het wateroppervlak is.
Zag zelf geen mogelijkheid om wat af te zagen.

De pat mini past iig alleen heb je dan 1 spons maar werkt prima en dat filter is ook heel stil.
Voordeel ook is dat je er een slangetje aan kan bevestigen waardoor er een hoop lucht meekomt met de uitstroming en er een hoop luchtbelletjes in je bak komen.
 
Bedankt voor al je info!
Dit was pas mijn eerste vraag, er zullen er nog wel meer komen. Maar voor die tijd zal ik mezelf eerst eens netjes gaan voorstellen, zoals dat eigenlijk hoort :)
 
Ik had altijd voor mijn 20 liter bakje van Superfish de standaard spons filter met een uitstroom erbij. Het ding had kleine gaatjes zodat er niet een te grote stroming ontstond. Je kan de pomp ook zonder uitstroombuisje gebruiken maar ik vond altijd de waterval idee. Hij is btw geruisloos, goedkoop en klein plus het is makkelijk cartridges vervangen. Want garnalen en slakken zijn opruimers dus die vervuilen niet heel erg.

Het is natuurlijk je eigen keuze maar veel succes! :D
 
Natuurlijk moet je de spons af en toe licht uitspoelen maar dat is niet wekelijks. Met een beperkte hoogte zou ik voor die van Aquaell gaan want die is niet hoog en past prima in je bakje.
 
Zelf heb ik 11 watt op de 30 liter, wel eens omgewisseld met de 20 liter maar dat vondt ik teveel.

Dat is ook wat ik bedoel en je krijgt snel last van alg als je niet de voeding op peil houdt. En dat doe je met garnalen in de regel niet snel.
 
@jessicapilon Die Aquaell is mischien wel mooier, omdat die wat kleiner is, zeker voor zo'n klein aquarium wat ik heb. Maar ik zie dat er een soort bevestiging op de rand in de hoek is. Dat kan bij mij voor problemen zorgen, want ik heb al een rand op het aquarium, waardoor dat niet gaat passen. Zit die pomp ook goed als je de rand bevestiging niet gebruikt, dus alleen de zuignappen?

zo is mijn rand:
c.webshopapp.com%2Fshops%2F006950%2Ffiles%2F058397086%2Fsuperfish-aqua-40-lichtkap-11-watt-zwart.jpg


Wat dat lampje betreft, het is de lamp die er bij zat. Ik kan daar niet zomaar een ander pll lamp in zetten, dan klopt het voorschakel apparaat niet en volgens mij past dat ook niet. Zou ik het geheel kunnen vervangen door led verlichting? Het is lang geleden dat ik een aquarium had en toen was led echt geen optie, maar in deze tijd is dat het welicht wel.
 
Zo'n pat mini kan je ook enkel met de zuignapjes gebruiken.
Als je het licht geen halve dag laat branden kan het prima hoor en anders neem je ook wat drijfplantjes bv.
 
@Seabait Dank je voor je advies. Ik denk dat ik er inderdaad wat drijfgroen in doe als het te veel licht blijkt te zijn. Mooi dat die pomp ook op enkel de zuignapjes kan, dan bestel ik de Pat mini. Ik bestel er meteen zo'n dubbele filter bij, die je er op kan zetten. Voor die 4 euro 50 kan ik daar geen buil aan vallen.

Ik kan één van mijn oude lawaai pompjes wel gebruiken om over actieve kool te filteren, als ik het water er net in heb, om de troep er uit te filteren, of zou die actieve kool niet meer werken? Het is al een jaar of 10 oud denk ik, maar zat al die tijd gewoon in de verpakking. Ik kan natuurlijk ook zo'n aquarium start flesje kopen, of alebij doen, iemand advies?
 
Er is in principe niks mis met het kool zo uit de verpakking maar welke troep zou er dan in je bakje zitten want normaal gesproken is het niet nodig hoor.
Gewoon eerst een week of 4 laten indraaien met eventueel een paar keer een klein beetje voer voor de bacteriën en dan een waterwissel doen voor je bewoners neemt.
 
Ik heb geen idee welke troep :D Ik dacht zooi dat in het leidingwater zit, dat wij vrolijk opdrinken, maar mischien valt dat wel mee :)
 
@Stepelreeltje Voor garnalen zou ik eigenlijk iets kleiner nemen (1-2mm?) Omdat dat zachter oogt heb ik ook in mijn aqua gedaan. Je hebt voor garnalen bakkies een merk Dennerle en die verkoopt voor ong €20,- ook mooi grind. (speciaal garnalen grind) Dit is alleen een tip :D . Maar ik snap dat je het bij die winkel wil kopen :)

Het is natuurlijk je persoonlijke keuze wordt vast mooi!
 
Bedankt weer voor alle reacties, jullie helpen me goed :)
Ik bedenk morgen wel weer nieuwe vragen :D
 

Terug
Bovenaan