Nannacara Anomala met jongen!


M

Majo

Guest
Ik heb nu een paar weken een koppel Nannacara Anomala (dambordcichlide).

In het begin zwommen het koppel vrij vaak bij elkaar. Maar de laatste 2 weken zag ik het vrouwtje relatief weinig en had ze een zeer donker gekleurd patroon gekregen. Nu goed, mooi om te zien :)

Tot mijn grote verbazing trof ik in daarnet in een hoek ib mijn bak mevr aan met een massa jongen!

Fantastisch allemaal,alleen...hoe moet het nu verder?
Hadme er niet aan verwacht en buiten wat guppen heb ik nog nooit een nest gehad!

Wat nu?!? :)
 
De natuur zou ik zn gang laten gaan denk ik en je kan eventueel bijvoeren met artemia of liquidfry. Wel leuk zo n onverwacht nestje.
 
Ja best leuk.

Kan dat, de natuur zijn gang laten gaan in een aquarium? Is er uit zichzelf voldoende voer aanwezig?
 
Nou vandaar dat ik ook aangaf dat je kan bijvoeren. het is afwachten wat er gaat overblijven natuurlijk. In een gezelsschapbak worden vaak veel jongen nog opgegeten.
 
Bijvoeren is vaak wel noodzaak als de dooierzak eenmaal is opgeteerd.
 
Heb meteen bij de LFS achter artemia eitjes gereden.

Zijn vandaag al volop uit enzal ze hiermee bijvoederen.

Heb van bij hen ook in afwachting wat fijnvoer meegenomen.
Enfinja, tis meer stof.

Heb dit afgemaakt met een beetje water en dit met een grote spuit bij de groep gespoten.
 
Leuk jonge visjes! Succes, hopelijk blijft er een deel in leven. Heb je geen andere vissen die met de kleintjes aan de haal kunnen?

Ik heb zelf geregeld jongen van een andere cichlide soort gehad (Herotilapia multispinosa). De eerste dagen beschermden de ouders de jongen nog goed maar op ten duur leek het alsof ze hier steeds minder puf voor hadden, de jongen werden toen langzaam aan allemaal opgegeten door de andere vissen :br: Toen heb ik ze maar eens uitgevangen en zelf opgekweekt, dit werkte wel goed bij mij, Dit deed ik ook met verse artemia, dit werkt altijd erg goed. Het is wel handig om 2 kweekjes op te zetten, anders zitten de vissen namelijk 24 uur zonder eten wanneer je moet wachten op het uitkomen van een nieuwe kweek.
 
Goh in de bak zitten nog pristella maxillaris en carnegiela strigata.

Kweet niet goed of ze der mee aan de haal gaan, op het zicht lijken ze ze met rust te laten. Al lijken er wel heel wat minder jongen te zijn dan eergisteren.

Nog een paar 10-tal.

Hie doe je dat uitvangen? Gewoon met een netje de jongen te lijf gaan? De moeder meenemen?
 
Als je een aparte bak hebt kun je ze uitvangen. Als het netje erg fijn is lukt dat misschien maar mama zal ze proberen te verdedigen. Het klink wellicht cru maar ik heb een keer met een gewone filterslang ze bij de moeder weggezogen omdat ik zag dat het niet goed ging. Als de kleintjes een paar dagen oud zijn dan gaat dat vrij goed en zo kun je in elk geval een redelijk deel redden. Ik had destijds kleine kersebuikjes waarbij ik dit deed. Maar met een erg fijn netje zal het ook kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Majo
Ja als ik te dicht kom (bvb met de pipet voor voeding) dan valt ze behoorlijk sterk aan.

Kga deze eventjes houden zo. Moest er een volgend komen zou ik het graag eens proberen. Kwestie van wateer over te houden.

Bedankt voor de tips
 
Ze doet zeer hard haar best. Ik hoop alleen dat ze het lang genoeg volhoud :D

Hoe oud moeten ze eigenlijk zijn alvorens ik gerust kan zijn? :p
 
Ligt er een beetje aan hoe hard ze groeien en dat verschilt wel per soort denk ik. Zolang ze in de bek van andere vissen passen lopen ze wel een risico.
 
Mama heeft haar normale kleuren weer, vader zwemt weer vrolijk samen, en geen jongen meer te bespeuren :(
 
Jammer zeg, maar dat was wel een beetje te verwachten:(
 
Hopla, en sinds vandaag zwemt mama opnieuw rond met lichting 2.

Ze heeft hoop en al een paar dagen haar normale kleuren gehad om dan terug het dambord te vertonen. Twas even afwachten maar inderdaad!

Ga deze even afwachten, artemia is opgezet en heb intussen wat materialen besteld om klaar te staan in de toekomst met een opkweekbakje.

We zien wel :)
 
Haha ze hebben er zin in. Maar weer afwachten dus.
 

Terug
Bovenaan