nachtverlichting Discusbak


Corydora-lover

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2019
Berichten
140
Leeftijd
58
Locatie
Luyksgestel
Website
weerstationluyksgestel.nl
Hallo,

Zat van de week ergens te lezen dat de discussen graag een nachtlampje hebben ter oriëntatie.

Hebben jullie ook allemaal nachtverlichting in de discusbak en hoe lang brand ie?

Marcel
 
Ik gebruik geen nachtverlichting,s'nachts bewegen ze toch niet en hebben ze volgens mij ook geen nachtverlichting nodig.
 
Persoonlijk gebruik ik zo'n hele goedkope blauwe lichtstrip.

Ik vind het een mooi gezicht en het helpt ze orienteren in de nacht.

Ze zwemmen bij mij wel 's nachts ook al is dat minimaal.
 
Hey,

Ik heb zo'n mooi blauw lampje, wat eigenlijk de maan moet voorstellen.
Kan m ook harder of zachter laten branden.

De vissen zwemmen inderdaad mini nmaal, maar de garnalen zie je door de bak schieten in dit zwakke licht, wel leuk.
Heb m er vooral voor mezelf inzitten, want ivm met mijn werk ben ik savonds altijd laat thuis, en dan kan ik toch nog ff genieten van mijn biertje en vissen ;-)
Overigens gaat ie rond een uur of 2 uit snachts

Marcel
 
Bij mij gaan de vissen als het licht uit is na ik denk, een half uur of later in de ruststand d.w.z. Dat ze dus op een gegeven moment in de nacht zich naar de bodem laten zakken en tegen een plant of een stuk kienhout hangen,ook wel waargenomen dat ze in het middengedeelte van de bak hangen en dus amper bewegen.

Vissen slapen niet want ze hebben geen oogleden zoals mensen en overige dieren,de activiteit van de vissen staat dus op een lager peil maar ze blijven wel in een zekere mate actief.

Als je nu een led strip laat branden s'nachts,of voor een bepaalde tijd dan kan ik mij voorstellen dat de garnalen door dat licht niet de rust vinden ( maar ik kan ernaast zitten).

Beter dan een nachtverlichting vind ik de verlichting die vooral bij Discusbakken gebruikt wordt s'morgens bij het opstarten langzaam opgevoerd wordt,bij mij hangt een led buis met weinig vermogen die de vissen weer actief maakt in een langzame opstart periode.

Discusvissen kunnen vooral s'morgens erg schrikken wanneer er ineens een grote hoeveelheid licht aangeschakeld wordt,als er een schrikt gaan de andere in het schrikeffect mee en kunnen ze zich beschadigen.

Dus in algemene zin vind ik de opstart s'morgens belangrijker dan een nachtverlichting,maar wie dit toch mooi vind of waardeerd moet dit gewoon doen of gebruiken.

Bert
 
Hey,

Ik verlicht ook met ledverlichting en heb diverse mogelijkheden.

Ik laat smorgens de verlichting om 9.00 met mooie zonsopkomst opkomen. om 9.30 brand dan de volle zon. regelmatig dimt de verlichting dan tot 10% van het licht. dan worden er wolken gesimuleerd.
Om 21.00 uur gaat de verlichting dimmen met een mooie zonsondergang.
Om 21.30 uur is het dan donker.

Prachtig systeem die ledverlichting.

Marcel
 
Nou zo mooi heb ik het niet,Ik heb 6 Maanden geleden mijn Tl 5 vervangen door 4x led licht van arcadia,deze led buizen paste precies in de zelfde behuizing 1154 mm.Als de T5 maar ik ben een leek op het gebied van Led en dacht simpel dat elke Led wel toepasbaar is,maar daar zat ik fout.

Mag ik jou vragen welke verlichting jij gebruikt.
 
Ik heb 4 linkerhanden dus moet ook alles goed uitgelegd krijgen. draai nu een jaar met led en doet t goed.
Ik kon m ook in de armaturen van de vorige tl balken.

Marcel
 
Als je HVP Aqua of JMB Led lampen hebt zijn die volgens mij vrij makkelijk te configureren voor nachtverlichting.

In mijn nieuw aan te schaffen zoet of zoute bak komt ook LED.

Heeft toch vele voordelen tegenover T5
 
de laatste reactie is alweer even geleden, maar draag toch even graag mijn steentje bij.

In mijn bak heb ik 2 ledstrips op een alu profiel gemonteerd. 1 strip met RGB led’s en 1 strip met warm witte led’s.
In China heb ik een digitale LED-controller besteld voor een paar knaken en hier de strips en een voeding op aangesloten.
De controller is via USB met de PC te programmeren en heb via deze manier de zonsopkomst- en ondergang gesimuleerd.
‘S nachts blijft enkel het blauw op 1% branden wat in de nachtelijke uurtjes een lichte schemering geeft in de bak wat net voldoende is om de actieve garnalen bezig te zien.
 

Terug
Bovenaan