Naam voor goudvis gezocht.


Lid geworden
1 oktober 2023
Berichten
10
Leeftijd
10
Ik krijg mischien een nieuwe goudvis en ik wil alvast een naam bedenken. Kennen jullie een leuke goudvissennaam?
 
Krijg je een nieuwe goudvis omdat de andere ziek is en dood gaat?
 
Krijg je een nieuwe goudvis omdat de andere ziek is en dood gaat?
Goede vraag inderdaad en als de ander er slecht aan toe is dan zou ik daarover nog niet nadenken maar eerst alles in orde willen hebben. Je bent nog maar 10 jaar begrijp ik?
 
Het is inderdaad voor als mijn goudvis doodgaat en hoe wist je dat ik 10 jaar ben?!
 
weet je wat het is Zeemeerminfan?

Goudstaaf gaat niet zomaar dood. Meestal is het aquarium te klein of werkt het filter niet goed.

Een goudvis kan niet leven in een aquarium. Ze worden wel 30 centimeter groot. En als ze in een klein aquarium leven, dan vergroeien ze van binnen. Dan worden ze ziek en dan gaan ze dood.

Dat is wat er misschien met Goudstaaf gebeurt. Als je dan een nieuwe goudvis krijgt, dan zal die ook na een tijdje ziek worden en dood gaan.

Wil je dit aan je vader of moeder laten lezen?

We kunnen wel helpen met welke visjes wel in jouw aquarium kunnen. Zodat je visje blijft leven en blij is.

Als je wilt dat we meedenken welk visje je wel kan houden, dan hebben we een foto nodig van je aquarium. En zet er bij hoe groot je aquarium is.
 
Nou dat staat onder je avatar omdat je je geboorte datum hebt ingevuld. Maar probeer eerst te kijken wat er met de ander is en of alle omstandigheden goed zijn voor je een nieuwe koopt. Een Goudvis moet in een hele grote bak met veel verversen en het beste is een vijver.
 
Mijn aquarium is een meter lang en er zit 100 liter in NathaliePip. En Robijn (de andere goudvis) is gewoon heel gezond.
 
In 100 liter kun je visjes houden die prima kunnen leven. Maar goudvissen… op een gegeven moment gaan die dood. Vroeger of later. Tenzij je een supergroot aquarium neemt.

Eerst was Goudstaaf toch ook heel heel gezond?
Robijn zou het beste in een vijver kunnen leven met andere goudvissen. Maar dat is aan jou natuurlijk.
Mocht je dat willen, is er niet iemand in je familie die een vijver heeft? Of in de straat? Zodat je bij Robijn op bezoek kan gaan om hem of haar soms te zien? Dat zou een win-win situatie zijn. Robijn een vijver met vrienden en jij kan op bezoek.

Op youtube heeft Nickey leuke filmpjes over aquarium houden en ook welke soorten visjes geschikt zijn.

Bijvoorbeeld:
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de video maar ik vroeg of jullie namen hadden voor goudvissen, niet welke andere vissen ik kon kopen.
 
Mijn enige andere familielid met een aquarium is mijn neef, maar hij woont in België en in zijn aquarium zwemt een babyhaai.
 
Bedankt voor de video maar ik vroeg of jullie namen hadden voor goudvissen, niet welke andere vissen ik kon kopen.
Dat is duidelijk hoor maar we willen je behoeden voor foute keuzes want als de omstandigheden niet goed zijn dan kun je het beter niet doen en een gewone Goudvis heeft meer ruimte nodig dan 1 meter.
Anders kun je hem beter Pechvogel noemen;)
 
Figaro! "Figaro" was de goudvis van Pinokkio
Of "george", vernoemd naar de oudste goudvis die ooit bestaan heeft 😄
wat een mooie grote aquaruim heb je! Ik kan me voorstellen dat je daar hulp bij krijgt.
Misschien vind de goudvis wel wat hoornblad leuk! Dat is een soort drijfplant die heel snel kan groeien maar ook door het water heen groeid. Dan kan de vis er doorheen zwemmen. Hele makkelijke plant is het!
 
Ik zie trouwens je andere topic met de zieke vis. Ik denk dat je ons en jezelf een beetje voor de gek probeert te houden door te zeggen dat de waterwaarden prima zijn. Het is niet vervelend bedoeld. Maar ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vind dat de vis ziek is toch? En de vis vind het ook niet om ziek te zijn en dood te gaan.

Het water is groen en vies en ik zie een luchtpompje. Ik kan me voorstellen dat er verder geen pompje in het aquarium draait.
Zou je het aquarium een keertje op kunnen meten om zeker te weten dat het een meter groot is?

De vis heeft waarschijnlijk al een tijdje lang is vies water gezwommen. Dit is zijn poep en plas, het water zit daar vol mee en dat verzuurt het water. Hierdoor raken hun kieuwen aangetast en krijgen ze geen zuurstof meer. Zelfs een zuurstofsteentje gaat dan niet helpen.

Als je graag goudvissen wilt houden is het belangrijk het water schoon te houden. Ook zal je heel vaak water moeten verversen. Goudvissen poepen heel veel. En zelfs als het aquarium een meter groot is, kan het met een goudvis ook heel snel vies worden. Daarom kiezen mensen vaak voor wat kleinere visjes. Goudvissen zitten graag nog veel en veel groter.

Als je het water niet schoon houd dan zal dit met de nieuwe vis ook gebeuren. Ook als je hm george noemt. Ik neem aan dat je niet wilt dat het nog een keer gebeurd! De vissen willen het niet in iedergeval. Het is heel zielig voor ze.

Het is niet verkeerd bedoelt, het is niet erg als het mis gaat, het zou erg zijn als je er niet aan wilt werken. Dan zal je eerst moeten accepteren wat er gebeurt is en dat dingen soms mis gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het! Ik neem een zwarte goudvis en ik noem hem (tromgeroffel)...... Zwartbaart!
 
Rekening houdend met de leeftijd van Zee-meermin-fan moeten we ook een beetje meedenken over de vraag die gesteld wordt, en niet meteen in de aanval gaan, het gaat om een jonge liefhebster die gewoon iets simpels vraagt zonder te vragen naar kritiek.

Zee-meermin Ik zou de nieuwe vis Willem noemen, ongeacht het geslacht, oranje is de kleur van de Nederlandse sport en onze willem is een fan van oranje.
 
het gaat om een jonge liefhebster die gewoon iets simpels vraagt zonder te vragen naar kritiek.
Het is absoluut niet aanvallend bedoeld maar aangezien een half uur voor dit topic geplaatst werd een ander topic geplaatst werd over 2 zieke goudvissen waarvan er 1 dood en 1 meer dood dan levend al op zn zij aan de bovenkant dreef. En er word gesteld dat de waterwaardes prima zijn als het water groen en bevuild oogt wat echt niet goed is in een goudvis aquaruim dan vind ik het erg moeilijk om een nieuwe goudvis te verheerlijken en een naam te verzinnen voor een vis die het zelfde lot staat te wachten.

Een vis is niet maar om elke week te moeten vervangen. Fouten worden gemaakt dat hoort er eenmaal bij, maar het is vooral belangrijk om er van te leren. Dat is geen kritiek maar advies. Soms is kritisch zijn niet erg. Als je nooit kritisch mag zijn dan zou je fouten blijven maken. Daarom hoop ik dat @Zeemeermin-Fan in iedergeval eerlijk wilt kijken en zijn naar zichzelf en haar vissen. Niet voor ons maar voor zichzelf. Voor mij hoeft ze niet eerlijk te zijn. Maar we willen haar en haar vissen allemaal helpen en dat maakt het erg moeilijk zo.

Ze geeft duidelijk om de vissen dan hoor ik echt wel terug. Anders zou je de vis niet tenslotte een leuke naam geven! Soms zijn er dingen die net even beter kunnen. Dat moeten we allemaal wel eens ervaren. Jong en oud
 
Rekening houdend met de leeftijd van onze Zee-Meermin mag het ook wel wat cooler opgevat worden, met wat meer begrip, zonder de kritiek over het houden van.
 
Rekening houdend met de leeftijd van onze Zee-Meermin mag het ook wel wat cooler opgevat worden, met wat meer begrip, zonder de kritiek over het houden van.
Voor mijn gevoel is het vrij lauw ;) ik snap niet zo goed wat je bedoeld? Ik heb ontzettend veel begrip, zo heb ik dat ook laten weten. Zo zeg ik ook dat ik snap dat fouten maken bij de hobby hoort of je nou 10 of je nou 80 bent dat maakt niet uit. @Zeemeermin-Fan komt voor advies op het forum. Niet alleen voor een naam van haar nieuwe goudvis, maar ook omdat ze een zieke en dode goudvis had. En de zieke vis zelfs geëuthanaseerd moest worden vanwege de slechte omstandigheden. Dit is geen kritiek. Dit is een feit.

Mijn kritiek is dat het waterkwaliteit onvoldoende is, en dat ik me niet voor de gek laat houden door iemand die niet de waarheid spreekt. En dat mag best gezegd worden.

En zonder daar over te oordelen, zonder te zeggen foei wat slecht, geef ik netjes en beleefd aan dat het niet in orde is. Want ook dat mag, dat is misschien kritiek maar ongeacht je leeftijd ook is, fouten maken hoort er bij. Mijn eerste aquariums waren ook lang niet in orde.
Dit is het aquarium forum, daar hoort kritiek bij.

Iedereen krijgt de zelfde behandeling, vrouwen mannen, 10 of 80, wie respect heeft voor mij zal altijd respect terug krijgen. Ik ben hier niet om mensen te veroordelen. Ik ben hier om te oordelen over aquaria en vissen. Om mee te denken, te beoordelen. Al is het het stellen van vooroordelen wat soms ook nodig is en nooit ergt hoeft te zijn. Maar ik zal altijd mensen gelijk behandelen dat is namelijk het belangrijkste. Goed of fout. Het is niet aan mij om mensen te bestempelen. Ik hoop dat mensen voor zichzelf beslissen wat goed en fout is En voor zichzelf kiezen wat het beste is. Zo komen we tenslotte tot een middenweg uit.

Het is totaal niet verkeerd bedoelt. In tegendeel. Ik denk niet dat @Zeemeermin-Fan blij zou zijn als zwartbaard straks ziek word omdat weer dezelfde fouten worden gemaakt. En daar is soms een beetje, goed bedoelde, en opbouwende kritiek voor nodig. Zonder respectloos te hoeven zijn of iemand te benadelen of veroordelen.
 
Beste Don.

Dit forum helpt ook jonge aquarium-liefhebbers, ga nu nu niet weer adviseren hoe een 10 jarige het allemaal voor elkaar moet krijgen, dit is een leerproces.En daar gaan normaal gesproken jaren overheen.
 
Beste Don.

Dit forum helpt ook jonge aquarium-liefhebbers, ga nu nu niet weer adviseren hoe een 10 jarige het allemaal voor elkaar moet krijgen, dit is een leerproces.En daar gaan normaal gesproken jaren overheen.
Weer? Ik ben het hier echt totaal niet mee eens. Ja een 10 jarige mag er jaren over doen om te leren hoe het werkt. Maar het verschil is dat je dan in de tussentijd geen vissen neemt. Want je neemt vissen als je kan bieden wat de vis nodig heeft. Zo stelt niet alleen het ethische gevoel maar ook de Nederlandse dierenwet. Dieren zijn geen speelgoed geen barbiepoppen geen speelgoedautotjes het zijn levende dieren die zorg nodig hebben. En als je dat niet snapt dan mag je van mij appart 40 zijn maar niet beginnen aan vissen als je het mij vraagt.
 
Beste Don wat schrijf of typ je nou, een 10 jarige mag van jou geen een aquarium houden, en ook geen fouten maken en er jaren over doen om te weten hoe het werkt.En in de tussentijd geen aquarium houden.
En wat heeft appart 40 ermee te doen
En als 10 jarige wachten om vissen te houden, wel weer heel appart om barbiepoppen er bijj te halen, wij blijven het helaas steeds met elkaar oneens zijn, maar dat houdt de boel in beweging.
 
Ik ben het met Bert eens dat je best een vis kan nemen want het is inderdaad een leerproces. Wel als beginner even in de lfs vragen of iets kan en dan met vallen en opstaan de hobby bedrijven. Zelfs ik en vele anderen leren nog steeds bij.
Ik denk niet dat de hobby echt leeftijd is gerelateerd.
 
Ik ben het met Bert eens dat je best een vis kan nemen want het is inderdaad een leerproces. Wel als beginner even in de lfs vragen of iets kan en dan met vallen en opstaan de hobby bedrijven.
Hier ben ik het ook mee eens. Maar heb wel een kleine kanttekening....
@Zeemeermin-Fan mijn tip, advies zou zijn om het behalve in de LFS (aquarium/vissen winkel) ook op het forum te vragen.

Ankie van Grunsven is ook niet zomaar een zeer goede amazone geworden. Dit begint ook in het klein met een groot dierenhart.
Zelfs ik en vele anderen leren nog steeds bij.
Ik denk niet dat de hobby echt leeftijd is gerelateerd.
Dit is zo. Het woord denk is niet nodig....
 
Ik krijg mischien een nieuwe goudvis en ik wil alvast een naam bedenken. Kennen jullie een leuke goudvissennaam?
Hoi @Zeemeermin-Fan
Ik zou je als tip willen geven om een topic, onderwerp te maken..
Een fotoalbum van je aquarium.


Met foto's van het complete aquarium kun je een leuk dagboek voor jezelf en anderen maken om van te genieten.

Je krijgt dan een leuk beeld van hoe je aquarium, je hobby zich ontwikkeld /groeit.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan