Naaldgras stof


S

Stix

Guest
Hoi mensen,

Ik heb een vraagjr over naaldgras.

Afgelopen woensdag ben ik de bak opnieuw gestart na foute info van twee zaken. Er staat dus ook naaldgras in.

Ik heb het duo setje van dennerel gebruikt voor het water en de bacteriën. Die bacterieën voer ik nog bij met het vloeibare voer voor ze (5ml per dag tot het flesje leeg is).

Gistere bij een super fijne goede zaak geweest waar ze me al hielpen nadat mijn bak een reset nodig had. Die man testte het water en was uitstekend. Het enige wat wat aan de lagere kant was, was de waterhardheid. Maar dat is meer goed dan slecht als het lager is.

Nu zit er in:
- 1 baardpleco
- 2 zwaarddragers (man+vrouw)
- 4 albino cory's
- 1 dwergkreeftje

De bak is een 70 liter. Pomp heeft een buisje met gaatjes die ik in de lengte van het aquarium richt en net boven het wateroppervlakte sproeit voor wat o2 toevoeging en beweging.
De digitale temp. meter geeft 25,2°C aan.

Volgende week de tweede batch vissen.

Nu dan het probleem. Mijn naaldgras heeft stof op en tussen de stengels. Het bruine ertussen schijnt normaal te zijn maar de stof niet.

Ik heb een andere plant die wat bruinig is en sommige blaadjes zien er uit alsof ze dood zijn. Alleen ik zie ook gewoon groene uilopers op die plant dus ik liet dat maar zo om meer tijd te geven.

Enig idee hoe ik die stof weg krijg?
 
Begrijp ik goed dat je de bak sinds afgelopen woensdag hebt draaien en er al vissen in hebt?

Dat sommige planten het niet goed doen kan zijn dat ze nog aan de nieuwe omstandigheden moeten wennen, vuil kan je ertussen uit krijgen door even te wapperen en af te zuigen met een slang.

Edit,
Welkom.
 
Verlies je dan niet te veel water met dat afzuigen? Of moet je dan ook weer wat nieuw water toevoegen?

Ja die vissen zitten er sinds gisteremiddag in. De pleco sinds vrijdag.

Die man zei dat dat spul van dennerel snel werkt en doordat je de bacterien voert voordat er vissen in gaan, kan dat al veel sneller. En ze doen het goed. Hyperactieve corys ook al zijn ze nu wat kalmer!
 
Water wat je afzuigt voeg je inderdaad weer toe.

Die man zei dat dat spul van dennerel snel werkt en doordat je de bacterien voert voordat er vissen in gaan, kan dat al veel sneller
Dat kan wel, maar meer weggelegd voor ervaren aquarianen die al 20 bakken hebben opgestart, er zitten nu nog onvoldoende bacterien in de bak., bodem en filter om de vervuiling van de vissen op te vangen, ik zou dagelijks je nitraat meten en als deze meetbaar is 50% verversen.
 
Oke! Dan ga ik maandag maar even een testkit halen. Bedankt voor de hulp!
 
Een bak kun je het beste 4 weken laten indraaien en bacterien toevoegen kan helpen maar dat wil niet zeggen dat je geen nitrietpiek meer krijgt. Hou goed de vissen en de waarden in de gaten.
 
Welke maat bak heb je Stix?
p.s. foto,s zijn we gek op hier :foto::D
 
Druppeltest! Check.

Hij gebruikte inderdaad een strip.

De vissen ga ik nu inderdaad goed in de gaten houden o.o.

Trouwens over dat verversen van 50% wat u eerder zei. Dat klinkt onwijs veel. Kunnen de vissen er dan in blijven. En moet je dan niet weer dat aqua start toevoegen?

De bak is 70 liter van superfish. 58 bij 36 ofso?

Fotos zal ik even maken. Volgt zo een update van dan xD
 
Altijd je vissen laten zitten, zorg voor zo min mogelijk stress.
50% is niet zo veel, maar zorgt er voor dat als je nitriet meet de waarde gelijk terug gebracht worden, nitriet is giftig en dus dodelijk voor vissen.
Na verloop van tijd, meestal in de 3e week krijg je een nitriet piek waarna de goede bacterien het overnemen en je een stabiliteit krijgt, deze piek kan door toevoegen van vissen opeens zeer snel gaan.
 
Erg leuk zo, het naaldgras kan je beter wat meer in plukjes uit elkaar zetten, dan krijg je er wat meer stroming in en zal het beter groeien.
 
Dankje! ^^. Ik las dat ook ergens maar ik wist niet zeker of dat nu nog slim was om te doen met de vissen er in (stress) en de plant misschien aan het wortelen is. Maar dat kan dus gewoon nog?
 
Dat kan prima, rustig werken en slim aanpakken dan ben je er zo mee klaar, de vissen gaan dan wel even ergens anders zitten, of zitten voor je neus als ze erg nieuwsgierig zijn, ligt aan de soort vissen welke je hebt ;)
 
Altijd je vissen laten zitten, zorg voor zo min mogelijk stress.
50% is niet zo veel, maar zorgt er voor dat als je nitriet meet de waarde gelijk terug gebracht worden, nitriet is giftig en dus dodelijk voor vissen.
Na verloop van tijd, meestal in de 3e week krijg je een nitriet piek waarna de goede bacterien het overnemen en je een stabiliteit krijgt, deze piek kan door toevoegen van vissen opeens zeer snel gaan.

O trouwens dus als ik het goed begrijp is dat aqua start dan dus ook niet nodig?

Qua plantenvoeding gebruik ik alleen wat in de voedingsbodem zit. Die ik gebruik zou erg lang mee moeten gaan.
Het heet " DeponitMix professional 9in1 multi-mineral medium for aquariums" van Dennerle
 
Naast de voedingsbodem zou ik gewone vloeibare gebruiken voor de stengelplanten omdat die veelal het meeste met de bladeren uit het water opnemen.
Aquastart is in principe in Nederland inderdaad niet nodig.
 
Naast de voedingsbodem zou ik gewone vloeibare gebruiken voor de stengelplanten omdat die veelal het meeste met de bladeren uit het water opnemen.
Aquastart is in principe in Nederland inderdaad niet nodig.

Ow oke! Heb je een aanrader voor dat?
 
Profito is prima hoor en makkelijk. Het kan goedkoper met poeders maar dat is iets meer werk en om mee te beginnen kun je prima een kant en klare plantenvoeding halen bij de lfs.
 
Ah sweet. Dus druppeltest en profito morgen. Thanks!

Ik zal als de timer weer aan gaat ook even een foto maken van die bruinige plant.

Die staat trouwens op 4 uur. De timer. 4 uur aan - 4 uur uit - repeat.
 
Die staat trouwens op 4 uur. De timer. 4 uur aan - 4 uur uit - repeat.
Heb je een reden waarom deze 4 uur op en 4 uur af gaat?
De plant is wat aan het verslijmen zo te zien, gebeurd vaak in het begin, later de toppen eraf knippen en herplanten, maakt vanzelf weer wortels aan, en ook hier niet TE dicht op elkaar er moet stroming en licht bij kunnen komen.
 
Eh dat werd mij aangeraden zodat het niet te lang achter elkaar aanstaat en alg veroorzaakt. Is het beter iets anders te doen?

Ah oke dan zal ik het plantje even herplanten.
 
Het ligt er een beetje aan hoeveel licht je er boven hebt, vaak is in het begin 6 uur voldoende opbouwend naar 8 uur, algen krijg je door voeding tekorten of veel te veel licht intentie of duur wat tekorten aan voedingsstoffen teweeg brengt omdat een plant die veel licht krijgt ook een grotere voedingsbehoefte heeft.
 
Oooo dus dan zou ik mijn tijdschema nu aan kunnen passen naar 6 uur aan - 6 uur uit? En met de vloeibare plantenvoeding die ik morgen even haal zou dat dus goed moeten zijn?
 
Of is het niet nodig om evenveel uit-uren te hebben als aan-uren?
 
Beter om 6 tot 8 uur totaal te belichten de rest uit, gewoon dag nacht ritme.
 
Beginnen met 6 tot 8 uur aan en de rest van de tijd uit.
 
Maakt het verder nog wat uit welk tijdstip het licht aan/uit gaat ivm licht van buiten? Of gaat t echt alleen om de uren dat de ledbalk van mn aquarium aan staat.

Anders zou ik hem nooit verlicht zien haha.
 
Dat maakt niet uit. Hier gaan de meeste bakken pas in de middag aan, zodat ik er 's avonds na het werk ook plezier van heb.
 
Wat Lex zegt :thumbs: pas dat aan zodat jij het meeste plezier er van hebt.
 
Leuk zo, nu nog even die kabels wegwerken door een zwarte achtergrond, verven, zwart folie erachter of wat dan ook, goed bezig zo :thumbs:
 

Terug
Bovenaan