(Naald) gras


F

fishtankrookie

Guest
Een jarenlange gekoesterde wens om zo,n mooi tapijtje op de bodem te hebben. Na 3 pogingen geen succes en nooit weer geprobeerd.

Verlichting te zwak wad mijn idee indertijd. Onlangs heb ik een Ludwigia red (perennis) geplant.
Met succes hij was minuscuul toen ik plante. Echter na 3 weken begint die mooie vormen aan te nemen en word steeds roder.

Ben 4 weken terug over gestapt op de EI methode met stock oplossingen. Met succes want van de ludwigia red zijn er ook al veel mislukt.

Nou het een succes is wou ik toch weer een poging doen met gras. Dat word aangeleverd in potje met steenwol.

Ik had altijd moeite met het planten. Zijn er tips?? Steenwol verwijderen maar dan rolt het plantje helemaal uit elkaar. Wat is de ultieme manier om het succesvol te planten .
 
Mooi duidelijk filmpje. Een heel gepriegel, maar dat heb ik er wel voor over. Hopen dat mijn algeneter er dan ook een beetje lief voor is. Ga het op deze manier benaderen.

Bij het steenwol verwijderen ging het vaak mis. Op het filmpje hebben ze mooie handige tooltjes. Die zijn wel te ritselen.
 
Steenwol verwijderen doe ik onder een zachtjes lopende kraan. Spoelen de kleine, losse pukjes makkelijk weg (weet alleen niet of dit bij naaldgras ook handig is, misschien spoelt het graspolletje ook uit elkaar).
Edit: de grotere plukken spoel ik niet weg, die gaan de vuilnisbak in
 
Het licht probleem al getackeld een paar jaar terug. Heb een juwel 70 liter, maar die bak is 40 cm hoog en had om die reden twijfels bij de licht intensiteit op de bodem. Dus een tl erbij in gebeunt.

Maar na een poos met de lichtduur etc aan het proberen geweest. Twee is dan toch weer te dol bleek. Eind conclusie bak is alleen succesvol met 1 tl en wat iets minder eisende planten.

Toen in co2 gaan verdiepen en de bemestings technieken. Ook met de kant en klaar flesjes. Die vond ik prijzig en resultaat viel ook tegen met bepaalde merken. De stock oplossingen zag ik eerst helemaal niet zitten maar toch in verdiept.

Valt allemaal wel mee in gebruik en heb er succes mee ism met de ei. Wel heb ik 4 weken gemeten wat er ongeveer overbleef en zo mijn recept voor elke week bepaald. Verder ben ik dol enthousiast over de Cmb+. In een week zag ik verschil. Voornamelijk bij de rode planten. Het sterrenkruid maakt in een keer megablad.

Als de grasmat geslaagd is ben ik helemaal in de wolken. Op naar de volgende uitdaging.
 
Wat een leuke site trouwens aquaplants online. Wat een keus heb je daar zeg. Had er wel van gelezen in sommige topics maar nooit echt in de site verdiept. Mooi hoor.
 

Terug
Bovenaan