Na complete sterfte opnieuw beginnen - hoe het beste?


Sara_Lucy

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2022
Berichten
62
Leeftijd
35
Oef, dit was echt even gigantisch balen. Ik ben net thuisgekomen van vakantie en zoals ik al had gehoord van de buurvrouw die mijn vissen af en toe checkte; bijna alles in mijn 80x40x50 bak is overleden. Ik vermoed dat het de hitte was gecombineerd met een probleem met het filter, en dat ik niet thuis was om water te verversen/koelen, maar ik weet het niet zeker, en op dit punt (week later) was er ook te weinig over om nog iets te kunnen checken aan waterwaardes. Mijn vrouwelijke goerami, 1 vuurgarnaal en mijn Betta hebben het overleefd en zitten in m'n andere bakjes, maar verder is álles (al m'n vissen, mijn prachtige kolonie vuurgarnalen en eerste twee eigen kweek baby Corydoras) overleden. Ik heb even gehuild en toen toch maar aan het werk gegaan.

Nu ben ik inmiddels de bak aan het leeghalen en was benieuwd wat jullie me aanraden:

- Planten:
Ik had een heel vol beplantte bak en heb nog wel wat van de planten weten te redden. Op sommigen zit wat baardalg op. Zouden jullie ze hergebruiken en te kijken hoe het gaat of raden jullie aan om ze allemaal weg te gooien en opnieuw met invitro te beginnen? & Kunnen ze in een emmer vol water blijven liggen tot ik bedacht heb wat ik met het aquarium wil?

- Bodem: Spoel ik die uit en kan je die hergebruiken? Of ook gewoon weg want minder kans op alg en afvalstoffen? Wat zouden jullie doen?

- Hout: Idem? Houden en behandelen met bleek voor de baardalg, of gewoon weggooien en opnieuw beginnen?

- Filter: Is dat nog te doen? Vullen met nieuw materiaal en dan hergebruiken, of ook niet eens proberen na zo'n totale sterfte?

Alle tips, tricks, en hulp is welkom. Heb niet eerder sterfte van deze orde meegemaakt en weet gewoon niet zo goed wat wel of niet handig is nu. :help:


IMG_4146.JPG

(de bak voor het leeghalen :confused:)
 
Wat een pech, om dit een volgende keer te voorkomen zou je het beste dat prutfiltertje weggooien want die dingen zijn gewoon waardeloos bij gebrek aan filterend vermogen en kun je beter investeren in een extern filter omdat die beduidend meer filterend vermogen hebben (mocht je interesse hebben ik heb hier een eheim 2224 staan die op een 75 liter bak gedraaid heeft)
Je hout kun je hergebruiken daar is niks mis mee, evenals de bodem, die kun je goed uitspoelen met heet water, de planten zou ik zelf vervangen
 
Wat naar te lezen allemaal 😔. Ik zal even proberen met je mee te denken:

Qua planten hangt het af waar de baardalg zit. Paar blaadtjes, geen probleem. Wegknippen en hergebruiken. Over de gehele plant? Dan zou ik het niet doen.

Bodem zou ik in dit geval niet hergebruiken, de kans dat je teveel rotzooi meeneemt is groot.

Hout kan je idd prima hergebruiken. Half uurtje in de bleek en daarna goed afspoelen en schoonmaken met water en verder in een emmer met water zetten. Ruik je uiteindelijk geen bleek meer dan kan je het hergebruiken.

Heeft je filter dagen stil gestaan? Je baccie's leven dan vermoedelijk niet meer. Dan je materiaal goed uitspoelen. Je kan dit prima hergebruiken. Als je filter niet heeft stilgestaan zou ik denk ik alsnog alles schoonspoelen. Maar dat ben ik 😉.

Succes met de weder opbouw.

Gr. Ed
 
Vul een kunststof bak met schoon water.
spoel je planten af en zet ze daar voor tijdelijk even in.
je huidige filter leegmaken een goed schoonmaken en dan ik dit bakje zetten zodat er beweging in het water zit.
filtermateriaal is ff niet nodig.
eventueel een paar slakjes erbij als je die ook wilt houden.


daarna je bak leegmaken en grondig reinigen
als je bodem alleen zand/grind is kan je deze makkelijk schoonspoelen.
heb je er ook kleibolletjes onder of iets dergelijks is het knap lastig om dit er gescheiden te houden dan is vervangen makkelijker.
 
Wat naar te lezen allemaal 😔. Ik zal even proberen met je mee te denken:

Qua planten hangt het af waar de baardalg zit. Paar blaadtjes, geen probleem. Wegknippen en hergebruiken. Over de gehele plant? Dan zou ik het niet doen.

Bodem zou ik in dit geval niet hergebruiken, de kans dat je teveel rotzooi meeneemt is groot.

Hout kan je idd prima hergebruiken. Half uurtje in de bleek en daarna goed afspoelen en schoonmaken met water en verder in een emmer met water zetten. Ruik je uiteindelijk geen bleek meer dan kan je het hergebruiken.

Heeft je filter dagen stil gestaan? Je baccie's leven dan vermoedelijk niet meer. Dan je materiaal goed uitspoelen. Je kan dit prima hergebruiken. Als je filter niet heeft stilgestaan zou ik denk ik alsnog alles schoonspoelen. Maar dat ben ik 😉.

Succes met de weder opbouw.

Gr. Ed
Waarom bleek en geen azijn? Als die bleek in het hout zuigt blijft het nog lang na de geur weg trekt chloor in het water lekken
 
Ik zou inderdaad beginnen met een buitenfilter want in dat filtertje zit weinig filtermedia. Als ik het zo bekijk zou ik zeggen gooi er een nieuwe bodem in en maak het hout goed schoon en haal zoals Ed al zegt blaadjes weg met alg en als het te erg is gooi de plant weg. Dan lekker opnieuw starten en 4 wk laten indraaien.

Waarom bleek en geen azijn? Als die bleek in het hout zuigt blijft het nog lang na de geur weg trekt chloor in het water lekken
Normaliter drijft wat azijn na een chloorbehandeling de chloorresten uit maar hoe dat zit als het chloor in het hout is getrokken dat weet ik niet.
Ik zou het hout onder de warme kraan gewoon goed afboenen en desnoods even 10 min in natuurazijn leggen.
 
Waarom bleek en geen azijn? Als die bleek in het hout zuigt blijft het nog lang na de geur weg trekt chloor in het water lekken
Daarom ook een korte periode bleek van 30 min hoogop, korter zou mogelijk ook kunnen. In deze korte periode is het niet ver doorgedrongen in het hout, daar heeft het veel meer tijd voor nodig.

Werken met azijn kan zeker ook of wat John zegt naweken met azijn om de bleek te "verdrijven".
 
Ik zou ook opnieuw beginnen en met een extern filter. Verder bij warm weer de kleppen open en wat meer oppervlaktebeweging of een bruissteentje als extra.

Vervelend om mee te maken. Weet wat het is.
 
Inderdaad op dit formaat bak zou ik een extern filter gebruiken. Veel meer filtervolume dan zo’n intern ding, hout zou ik wel schoonmaken zoals aangegeven, maar de rest zou ik allemaal in de kliko/gft mikken en een nieuwe start maken omdat je nu toch eenmaal de bak leeghaalt. Kun je alle ruiten ook goed schoonmaken.

bak lijkt me een open bak als ik het zo zie, zonder lichtkap.
 
Had ik even moeten zeggen, het filter wat je ziet is een extra filter wat er op mijn verzoek ingehangen is voor meer luchtcirculatie, t is niet mijn "echte" filter. Het hoofdfilter was de Eheim biopower 240, zat verstopt achter het hout, wat tot dusverre in combinatie met alle planten en een goeie bodem genoeg leek voor goeie testwaarden. Maar dit alles laat me wel overwegen extern te gaan :)

En mega bedankt voor al het heldere advies! Had een voedingsbodem onder m'n grind dus gooi dat allemaal weg (ziet ook helemaal rood van de garnalen resten, meh) en ga vandaag eens aan het boenen van het hout en schoonknippen van planten. Met een tripje naar de hornbach/action voor de supplies - ga voorlopig de bak even opbouwen met alleen planten en misschien tzt de goerami/betta. Dank allemaal voor het meedenken!
 

Terug
Bovenaan